Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Grupa Azoty w gąszczu regulacji

2023-04-24

Grupa Azoty za wysokie uznaje ryzyko wpływu na swoją działalność regulacji środowiskowych wynikających z transformacji klimatycznej.

Grupa Azoty monitoruje projekty i propozycje organów administracji w zakresie zmian dotychczasowych lub nowych legislacji. Uczestniczy aktywnie w pracach stowarzyszeń europejskich oraz współpracuje z krajowymi instytucjami, aby na bieżąco reagować na pojawiające się zmiany w aktach prawnych i proponować korzystne dla branży zapisy. Analizuje ryzyka związane z trendami regulacyjnymi i projektami zmian lub planowanymi nowymi regulacjami. W każdym przypadku dokonuje oceny wpływu nowych uregulowań na prowadzoną działalność i wprowadzane na rynek produkty.

- Potencjalne ryzyka związane z zaostrzeniem regulacji prawnych ograniczających korzystanie z produktów Grupy przez odbiorców unijnych wynikają ze zmian przepisów we wspólnotowych Dyrektywach lub Rozporządzeniach dotyczących podstawowej działalności produkcyjnej i handlowej Grupy – tłumaczy firma.

W szczególności do kluczowych zmian Grupa Azoty zalicza poniższe regulacje:

  • Zmiana dyrektywy 2003/87/WE z dnia 13 października 2003 roku ustanawiającej unijny system handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (EU ETS),
  • Zmiana decyzji 2015/1814 z dnia 6 października 2015 roku w sprawie ustanowienia i funkcjonowania rezerwy stabilności rynkowej dla unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych,
  • Projekt rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2,
  • Zmiana dyrektywy 2018/2001 z dnia 11 grudnia 2018 roku w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych (REDII), rozporządzenia 2018/1999 z dnia 11 grudnia 2018 roku w sprawie zarządzania unią energetyczną i działaniami w dziedzinie klimatu i dyrektywy 98/70/WE z dnia 13 października 1998 roku odnosząca się do jakości benzyny i olejów napędowych,
  • Projekt rozporządzenia delegowanego w sprawie wymogów dotyczących produkcji paliw odnawialnych pochodzenia niebiologicznego (RFNBO),
  • Projekt dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wspólnych zasad rynków wewnętrznych gazów odnawialnych i gazu ziemnego oraz wodoru,
  • Projekt rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rynków wewnętrznych gazów ze źródeł odnawialnych i gazu ziemnego oraz wodoru.

Grupa Azoty przekonuje, iż uzgodnienia w zakresie zmniejszenia przydziału bezpłatnych uprawnień - z tytułu rebasingu, wyższego współczynnika redukcji emisji (LRF), korekty benchmarków oraz wprowadzenia tzw. granicznego podatku węglowego (Carbon Border Adjustment Mechanism - CBAM) - przełożą się na konieczność kupowania przez nią coraz większej liczby uprawnień, co oznacza zwiększenie kosztów działalności. Wzrost może być ponadto spotęgowany coraz wyższymi cenami uprawnień wynikającymi z ich ograniczonej dostępności w obiegu.

- Wprowadzenie tzw. podatku węglowego na importowane do UE produkty (np. nawozy), w pewnym tylko zakresie wyrównuje warunki konkurencji. System EU ETS obejmuje bowiem instalacje produkcyjne i całość wytwarzanych na nich produktów. CBAM natomiast obejmuje tylko niektóre produkty i wyłącznie w zakresie w jakim są one wprowadzane na terytorium UE, a nie cały wolumen wytworzenia. W przypadku produktów importowanych, które są niezbędne do procesów realizowanych w Grupie Azoty (surowce do produkcji, materiały konstrukcyjne, np. stal) podatek węglowy będzie podnosił cenę ich nabycia – poinformowała Grupa Azoty.

Firma przekonuje również, iż szczególnie mocno monitoruje ryzyka i szanse związane z wdrożeniem pakietów regulacji wynikających z Europejskiego Zielonego Ładu, w tym związane z pakietem Fit for 55 oraz z koncepcją Gospodarki o Obiegu Zamkniętym. W dalszym ciągu monitoringowi podlegają m.in. ryzyko zaostrzenia regulacji unijnych dotyczących zawartości metali ciężkich w produktach nawozowych oraz zmiany metodyki pomiarów będących podstawą klasyfikacji bieli tytanowej jako substancji rakotwórczej. W związku z konfliktem militarnym w Ukrainie i pogłębiającym się kryzysem energetycznym spółka monitoruje i aktywnie włącza się w prace nad propozycjami legislacyjnymi mającymi wpływ na dostępność surowców energetycznych.



Grupa Azotyprawoprzemysł chemiczny

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Jak oceniasz Manifest Polskiej Chemii?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie