2013-03-26
Dla Grupy Azoty segment nawozowy był w 2012 r. zdecydowanie największym pod względem udziałów w osiągniętych przychodach i stanowił fundament jej rozwoju. Oprócz nawozów firma sprzedawała także produkty z segmentu tworzyw, alkoholi oxo oraz pigmentów.
Przychody ze sprzedaży asortymentu z tego segmentu osiągnęły w 2012 r. poziom 4,15 mld zł (58,6% udziałów w łącznych przychodach Grupy). Dalsze miejsca przypadły segmentowi tworzyw 1,12 mld zł (15,9%), alkoholi oxo 1,09 mld zł (15,4%), pigmentów 400,5 mln zł (5,6%). Jeszcze większy był udział sektora nawozowego w ogólnym zysku wypracowanym w 2012 r. przez Grupę Azoty – wyniósł on 80,9%. Segment nawozów zanotował też najwyższy wzrost przychodów ze sprzedaży w porównaniu z 2011 r. Z kolei największy procentowy skok przychodów uzyskał segment pigmentów (170,5%), co miało przełożenie na osiągnięty w tym obszarze zysk ze sprzedaży oraz zysk operacyjny.
W całym ubiegłym roku utrzymywała się korzystna sytuacja cenowa na rynku nawozów azotowych, co skutkowało zwiększeniem przychodu ze sprzedaży. Większość przychodów ze sprzedaży Grupy Azoty została zrealizowana na rynku krajowym, którego wartość była o ponad połowę wyższa od rynku eksportowego.
W segmencie tworzyw sztucznych poziom przychodów firmy w 2012 r. uległ nieznacznej obniżce w porównaniu do roku wcześniejszego. W kraju odnotowano wzrost przychodów, natomiast na rynku eksportowym nastąpił spadek.
Na trzecim z kluczowych pól działalności Grupy Azoty, czyli alkoholach oxo sprzedaż w 2012 r. przewyższyła tę osiągniętą w 2011 r. Wynikało to z jej zwiększenia zarówno pod względem ilościowym, jak też dzięki osiągnięciu wyższych cen zbywanych wyrobów. Wprawdzie wzrost sprzedaży alkoholi oxo na rynku krajowym był odczuwalny w niewielkim stopniu, ale na rynku eksportowym zanotowano już znaczącą poprawę.
Największa chemiczna firma w kraju musiała się za to zmagać z tendencją spadkową w segmencie pigmentów. Po wzrostach odczuwanych w pierwszych dwóch kwartałach 2012 r. związanych ze zwiększaniem sprzedaży, w kolejnych kwartałach nastąpiło obniżenie poziomu przychodów. Jednak uzyskane wyniki i tak były o 17,9% wyższe w stosunku do przychodów wcześniejszych.
W stosunku do 2011 r. w strukturze przychodów ze sprzedaży zwiększył się udział nawozów wieloskładnikowych (wzrost z 13,1% do 24,3%). Zmniejszenie udziału w strukturze odnotowano dla nawozów azotowych (spadek z 31,1% do 29%), dla tworzyw sztucznych i półproduktów do ich produkcji (spadek z 21,1% do 15,7%), dla alkoholi oxo i plastyfikatorów (spadek z 19,0% do 14,8%).
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Chemika Expo o wodorze
Tematem wiodącym tegorocznej konferencji Chemika Expo, organizowanej w Szczecinie przez Klaster...
HPCI idealne dla profesjonalistów
Targi HPCI Central and Eastern Europe to najważniejsze w regionie Europy Środkowo-Wschodniej wydarzenie...
Merytoryczne konferencje podczas Sepawy
Kongres SEPAWA 2025 w Berlinie skupił się na innowacjach w sektorze detergentów,...
Wiodące targi transportu i logistyki w Europie Środkowo-Wschodniej
TransLogistica Poland 2025, dwunasta edycja międzynarodowych targów transportu i logistyki, odbyła się...