2020-09-10
Biznes tworzyw sztucznych Grupy Azoty został najmocniej dotknięty pandemią koronawirusa, najmniej gospodarcze skutki lockdownu odbiły się natomiast na biznesie nawozowym.
W drugim kwartale tego roku, który w całości zdeterminowany został przez skutki pandemii, segment Nawozy - Agro Grupy Azoty odpowiadał za 62% jej przychodów (w tym Compo – Expert za 16%). Na segment Chemia przypadło 23% udziału w przychodach, a na segment Tworzywa – 10%.
Segment Nawozy odnotował przychody w wysokości 1,401 mld zł (w tym 365 mln zł dotyczy Compo Expert), wobec 1,572 mld zł rok wcześniej. Oznacza to spadek przychodów o 10,9% względem drugiego kwartału 2019 r. W całym pierwszym półroczu przychody te wyniosły natomiast 3,328 mld zł (844 mln zł z tej kwoty dotyczy Compo Expert). W kontekście półrocza nastąpił zatem spadek przychodów o 9,3%.
Drugi kwartał tego roku przyniósł Grupie Azoty spodziewaną nieznaczną obniżkę wolumenu sprzedaży nawozów. Nadwyżka uzyskana w pierwszym kwartale spowodowała jednak, że w ujęciu sześciu miesięcy sprzedana ilość nawozów była nieznacznie wyższa niż przed rokiem. Niższe ceny większości produktów segmentu (wyjątkiem Compo Expert, który realizował sprzedaż przy wyższych cenach w każdej grupie asortymentu) nie spowodowały istotnego spadku marży.
W segmencie Tworzywa już w pierwszym kwartale tego roku doszło do 10% spadku przychodów, który tylko pogłębił się w kolejnych miesiącach. W drugim kwartale 2020 r. przychody segmentu Tworzywa ukształtowały się na poziomie 218 mln zł i były o 42% niższe niż w drugim kwartale 2019 r. W perspektywie półrocza przychody segmentu Tworzywa wyniosły 591 mln zł i zmniejszyły się o 25%.
Rynek tworzyw szczególnie mocno odczuł skutki pandemii. Ceny poliamidu naturalnego w drugim kwartale były niższe w stosunku do roku ubiegłego o 19%, a ceny kaprolaktamu o 40%. Spadek popytu objął zarówno rynek europejski, jak i azjatycki. W drugim kwartale sprzedaż w ujęciu ilościowym obniżyła się o jedną trzecią w stosunku do porównywalnego okresu 2019 r.
Z kolei segment Chemia w porównaniu do roku ubiegłego odnotował w drugim kwartale roku obniżenie przychodów do poziomu 531 mln zł (tj. o 22,2%). Narastająco przychody za pierwsze półrocze ukształtowały się na poziomie 1,216 mld zł (spadek o 15,2%). W tym okresie nastąpiło ograniczenie sprzedaży wszystkich istotnych produktów segmentu, obniżyły się również ich ceny, za wyjątkiem bieli tytanowej. Znacząco spadły ceny podstawowych surowców do produkcji alkoholi i plastyfikatorów, tj. propylenu i kwasu tereftalowego.
Niższe ceny oraz wolumen sprzedaży głównych linii biznesowych podyktowany był niższym zapotrzebowaniem rynku w skutek pandemii.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 2/2025
20.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 1/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
Bilety - XIV Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Detergentowego
639.60 zł
Bilety - I Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Kosmetycznego
639.60 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Targi in-cosmetics Global areną kosmetycznych nowości
Targi in-cosmetics Global 2025, które odbyły się w dniach 8–10 kwietnia w Amsterdamie,...
Targi Labs Expo spełniły oczekiwania
W dniach 19-20 marca 2025 odbyła się 3. edycja Targów Wyposażenia i Technologii Laboratoryjnych LABS...
Kosmetyczne targi w Bolonii przyciągnęły tysiące gości
Targi Cosmoprof w Bolonii to jedno z najważniejszych wydarzeń w branży kosmetycznej na świecie, przyciągające...
World of Build Expo zgromadziły branżę budowlaną
Targi World of BUILD Expo zgromadziły w Nadarzynie czołowych ekspertów i innowatorów w branży...