Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Grupa Azoty i PKO BP zawiązują strategiczną współpracę

2015-02-09

Zawarto strategiczną umowę między PKO Bank Polski a Grupą Azoty. W efekcie tej współpracy PKO BP będzie finansował partnerów biznesowych Grupy Azoty działających w branży rolniczej i przetwórstwa rolno-spożywczego.

Efektem podpisanego przez obie spółki porozumienia ma być również wykorzystanie sieci dystrybucji producenta nawozów do sprzedaży produktów bankowych, a także wspólne działania marketingowe skierowane do producentów rolnych.

Jak tłumaczą obydwie strony, stabilne finansowanie w postaci kredytów czy faktoringu to dla przedsiębiorców rolnych, będących kontrahentami Grupy Azoty, droga do poprawy płynności oraz większe możliwości rozwoju biznesu. Dla producenta nawozów oznacza to z kolei wzrost sprzedaży, a dla PKO BP szansę na pozyskanie nowych klientów i ekspansję na rynku rolno-spożywczym. Przyjęty przez obie spółki model współpracy zakłada, że w przyszłości dystrybutorzy nawozów będą mogli oferować produkty bankowe z uwzględnieniem specyfiki branży rolno-spożywczej. Współpraca z Grupą Azoty ma być jednym z najważniejszych elementów nowej strategii działań PKO BP w sektorze rolno-spożywczym.

- Polskie rolnictwo od momentu wejścia do Unii Europejskiej bardzo dynamicznie się rozwija, modernizuje, konsoliduje, stanowiąc jednocześnie ważny element bezpieczeństwa żywnościowego kraju. W efekcie coraz więcej polskich produktów trafia zagranicę, zwłaszcza do krajów UE, pozytywnie wpływając na wzrost naszego PKB. PKO Bank Polski chce jeszcze intensywniej niż dotychczas wspierać ten ważny sektor gospodarki oferując odpowiednio dopasowane rozwiązania finansowe. Nawiązanie ściślejszej współpracy z Grupa Azoty to element tej strategii - mówi Jakub Papierski, wiceprezes PKO Banku Polskiego.

Jak wynika z danych, Polska jest obecnie siódmym producentem rolnym w UE. Branża rolno-spożywcza w naszym kraju wytwarza 8% PKB. Od wejścia Polski do UE wartość produkcji rolnej wzrastała o ponad 5% każdego roku. Biznesowo rolnictwo odnotowuje ciągły wzrost, niezależny od cyklów ekonomicznych. Eksport i bilans handlowy w sektorze rolno-spożywczym stale wzrastają. Wzrost jest wspierany mocno przez UE oraz krajową politykę rolną.

- Jako uczestnik rynku obserwujemy z uwagą wszystkie zmiany jakie zachodzą w polskim rolnictwie. W ostatniej dekadzie dało się zauważyć zdecydowany wzrost eksportu produktów rolnych oraz zwrot w kierunku rolnictwa precyzyjnego i innowacyjnych technologii. Krajowy sektora żywnościowy dalej będzie się dynamicznie się rozwijał i chcemy mieć w tym swój aktywny udział. Zależy nam, aby dzięki współpracy z PKO BP dostarczać korzyści naszym wspólnym klientom dla dalszego rozwoju tego strategicznego dla polskiej gospodarki sektora – ocenia Andrzej Skolmowski, wiceprezes Grupy Azoty. - Skorzystanie z dobrej koniunktury, dającej szansę na dalsze przyspieszenie modernizacji branży, wymaga jednak rozwiązania największych problemów polskiego rolnictwa: relatywnie niskiej produktywności, rozdrobnionej struktury gospodarstw rolnych, a także niewystarczającej infrastruktury produkcyjnej wymagającej zmiany w kierunku produkcji wysokiej jakości. Nowa strategia działań PKO BBP w sektorze rolno-spożywczym odpowiada na te wyzwania i ma na celu wsparcie przedsiębiorców w procesie dokonywania niezbędnych zmian oraz inwestycji. Bank chce zaoferować klientom pełną paletę produktów i usług bankowych dostarczanych przez zaangażowanych i wysoko wykwalifikowanych pracowników z doskonałą specjalistyczną znajomością rynku rolnego – dodaje wiceprezes Grupy Azoty.

Osiągnięciu założonych celów biznesowych ma służyć przede wszystkim pozyskanie nowych klientów strategicznych, czyli grup producenckich, których obroty przekraczają 500 mln zł. W Polsce funkcjonuje obecnie w branży rolno-spożywczej 115 takich firm. PKO utrzymuje relacje biznesowe z 23 z nich i w najbliższych latach planuje co najmniej podwojenie tej liczby. Działania akwizycyjne będą się skupiać na podmiotach z większościowym kapitałem polskim ze względu na charakter i misję bnku, a także procesy decyzyjne po stronie klienta (decyzje strategiczne i finansowe podejmowane lokalnie). Oprócz kredytów czy faktoringu, PKO BP będzie oferował klientom strategicznym również bardziej zaawansowane produkty, np. skarbowe umożliwiające zabezpieczenie przed wahaniami cen towarów (commodity hedging), cash management, a w dalszej kolejności produkty rynku instrumentów dłużnych (emisja obligacji) oraz usługi Domu Maklerskiego.

Równocześnie Bank chce zwiększyć zaangażowanie w obsługę gospodarstw rolnych. W ramach finansowania „łańcucha dostaw” podstawą w tym zakresie będzie obsługa producentów, którzy dostarczają swoje produkty do klientów strategicznych obsługiwanych przez PKO BP. W kolejnych latach planowane jest rozszerzenie działalności w branży rolnej poprzez rozpoczęcie obsługi również innych gospodarstw, o powierzchni większej niż 50 ha. Celem jest osiągnięcie w tym sektorze w ciągu kilku lat dwucyfrowych udziałów w rynku.


nawozyprzemysł chemicznyGrupa AzotyfinansePKO BP

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie