2013-01-30
GUS opublikował dane, z których wynika, że polski rynek opon zmniejszył się w 2012 r. o 6%. Źle było zwłaszcza w końcówce roku.
Dane GUS są niepełne, bo obejmują okres od stycznia do listopada ubiegłego roku. Jednak już one pokazują, że producenci ogumienia, a co za tym idzie także kauczuku, bo na produkcję opon idzie go najwięcej, nie mają powodów do zadowolenia.
Produkcja opon była mniejsza zwłaszcza w ostatnim kwartale ubiegłego roku. W samym tylko listopadzie wyprodukowano ich u nas w kraju o 16% mniej niż rok wcześniej. Łącznie było to 2,9 mln sztuk. Jeszcze gorzej było w segmencie opon do samochodów osobowych. Sprzedaż była niższa o prawie 12%, a w listopadzie aż o 19%.
- Europejskie Stowarzyszenie Producentów Opon i Gumy ETRMA ogłosiło już, że rok 2012 był najgorszym pod względem produkcji i sprzedaży opon w przeciągu ostatnich siedmiu lat. Faktycznie więc sytuacja jest trudna – ocenia w rozmowie z „Chemia i Biznes” Karol Niciński, prezes Stowarzyszenia Przemysłu Gumowego Ekoguma. - Rynek opon w Polsce jest rynkiem europejskim, gdyż nie ma na nim polskich producentów opon do samochodów osobowych. Działające firmy, to oddziały zachodnich koncernów. Z tego względu trzeba ten rynek rozpatrywać jako element większej układanki. Na całokształt produkcji opon wpływa sytuacja w branży motoryzacyjnej. Malała sprzedaż samochodów i co za tym idzie produkcja opon. Sprzedaż opon powiązana jest bowiem ściśle ze sprzedażą samochodów. To właśnie fabryki samochodów, a nie odbiorcy indywidualni są największym odbiorcą opon, będących podstawowym wyposażeniem aut.
Oprócz malejącej sprzedaży samochodów, przyczyną ograniczenia popytu były duże zapasy w magazynach dystrybutorów, które zostały jeszcze po sezonie zimowym 2011 r. W hurtowniach znajdowało się 20-25% wielkości sprzedaży opon do aut osobowych. I to też przełożyło się na obraz rynku w 2012 r.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Chemika Expo o wodorze
Tematem wiodącym tegorocznej konferencji Chemika Expo, organizowanej w Szczecinie przez Klaster...
HPCI idealne dla profesjonalistów
Targi HPCI Central and Eastern Europe to najważniejsze w regionie Europy Środkowo-Wschodniej wydarzenie...
Merytoryczne konferencje podczas Sepawy
Kongres SEPAWA 2025 w Berlinie skupił się na innowacjach w sektorze detergentów,...
Wiodące targi transportu i logistyki w Europie Środkowo-Wschodniej
TransLogistica Poland 2025, dwunasta edycja międzynarodowych targów transportu i logistyki, odbyła się...