2022-01-07 / Autor: Justinas Lasinskas, konsultant, Euromonitor International
W okresie pandemii COVID-19 w branży chemii gospodarczej odnotowano zwiększony popyt na środki czystości z różnych kategorii. W całej Europie obserwowano wzrost użytkowania preparatów dezynfekcyjnych. Oprócz tego konsumenci spędzali więcej czasu w domach, co przełożyło się na częstsze sprzątanie i inne domowe czynności. Prognozuje się jednak, że w 2022 roku tempo wzrostu europejskiej branży chemii gospodarczej wyhamuje i powróci do stanu sprzed pandemii. Ze względu na osłabienie czynników, które napędzały sektor w latach ubiegłych, w 2022 roku i kolejnych należy spodziewać się, że dynamika rozwoju rynku będzie bardziej stabilna i przewidywalna. Jednak tempo przywracania stabilności będzie w dużym stopniu uzależnione od sukcesów krajów europejskich w walce z pandemią i wskaźników szczepień. Na podstawie badań Euromonitor International można prognozować, że zarówno w 2022 roku, jak i w najbliższej przyszłości, będziemy odczuwać już tylko marginalny efekt pandemii.
Rok 2022 będzie okresem stabilizacji
Przewiduje się, że w 2022 roku branża chemii gospodarczej w Europie wejdzie na ścieżkę powolnego wzrostu i transformacji. Pandemia COVID-19 wpłynęła na poprawę wiedzy konsumentów na temat produktów chemii gospodarczej i stosowania środków czystości z różnych kategorii, m.in. preparatów do pielęgnacji powierzchni, mycia toalet i zmywania naczyń. Do tego doszło intensywne stosowanie środków dezynfekcyjnych – zarówno w gospodarstwach domowych, jak i miejscach publicznych. Na skutek malejącej liczby osób pracujących zdalnie i mniej rygorystycznych praktyk dezynfekcyjnych, w 2021 roku na europejskim rynku produktów chemii gospodarczej nastąpił spadek wartości detalicznej o 1% w odniesieniu do wysokiej wartości odnotowanej w 2020 roku. W związku z osłabieniem negatywnych czynników rozwoju rok 2022 ma być okresem stabilizacji w większości kategorii produktowych w tej branży.
Szacuje się, że w 2022 roku realne tempo rozwoju europejskiego sektora chemii gospodarczej wyniesie 1,2%, sięgając kwoty 42,7 mld dol. Programy szczepień przeciwko COVID-19 sprzyjają obniżaniu liczby zakażeń w całej Europie, umożliwiając konsumentom powrót do normalnego życia. Jednak ponowne otwieranie gospodarek europejskich, które nastąpi w nadchodzących latach, można postrzegać zarówno w kategorii szansy na ustabilizowanie sprzedaży, zaopatrzenia i finansów dla firm funkcjonujących w branży, jak i w kategorii zagrożenia. Jak wskazują dane zgromadzone przez Euromonitor International w 2021 roku, zanikająca fala pandemii eliminuje większość nowych nawyków konsumenckich związanych z utrzymywaniem domu w czystości. Spada także zainteresowanie konsumentów robieniem zakupów w dużych ilościach, które w ubiegłym roku było zjawiskiem powszechnym ze względu na ograniczenie częstości zakupów w sklepach stacjonarnych. Przewiduje się, że wraz z dalszym wzrostem mobilności konsumentów w 2022 roku sprzedaż produktów chemii gospodarczej powróci do poziomu sprzed pandemii. Ponieważ jednak pandemia trwa nadal, należy się spodziewać, że popyt na środki dezynfekcyjne w 2022 roku będzie utrzymywać się na podwyższonym poziomie.
"Chemia i Biznes. Rynek Kosmetyczny i Chemii Gospodarczej" to kwartalnik biznesowo-informacyjny z zakresu przemysłu kosmetycznego i środków czystości.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2024
30.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Legislacja, trendy i surowce: X edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej
3 grudnia 2024 r. odbyła się w Warszawie 10. edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej. W...
Marki własne w Kielcach
6 i 7 listopada br. do Targów Kielce na Targi Marek Własnych przyjechali przedstawiciele sektora marek...
Targi Packaging Innovations stałym punktem w branży opakowaniowej
W dniach 9-10 października br. w EXPO Kraków, odbyła się 16. edycja Międzynarodowych Targów...
Targi Warsaw Pack ważne dla sektora opakowań
Warsaw Pack to wydarzenie, gdzie liderzy branży prezentują najnowsze technologie pakowania i...