Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Evonik pracuje nad recyklingiem litu

2022-10-24

Nowy projekt koncernu Evonik: w kierunku lepszego recykling, czyli lit z akumulatorów pojazdów elektrycznych.

Evonik prowadzi prace na rzecz uproszczenia recyklingu litu, jego opłacalności i przyjazności dla środowiska. Metal ten jest niezbędny do produkcji akumulatorów używanych do napędzania pojazdów elektrycznych. Obecnie jednak do 95% litu nie jest poddawanych recyklingowi po użyciu. Dlatego naukowcy Evonik przyjęli nowe podejście, koncentrując się na wysoce wydajnym recyklingu litu przy użyciu procesu elektrochemicznego z membraną ceramiczną. Technologia jest obecnie testowana w skali pilotażowej. Jest bardzo wydajna i generuje wodorotlenek litu o wysokiej czystości, który nadaje się do produkcji nowych akumulatorów. Po sprawdzeniu koncepcji w laboratorium, technologia musi być teraz rozwijana, a Evonik pracuje nad tym w swoich zakładach w Hanau i Marl w Niemczech. Jego specjaliści są przekonani, że proces membran ceramicznych będzie gotowy do wprowadzenia na rynek za trzy do pięciu lat.

- Spodziewam się, że zbiegnie się to z ważnym kamieniem milowym. Za kilka lat żywotność wielu akumulatorów litowo-jonowych dobiegnie końca. W rezultacie nastąpi gwałtowny wzrost liczby zużytych baterii, które można wykorzystać do recyklingu litu. Ponadto w Europie powstają nowe zakłady produkcyjne do masowej produkcji akumulatorów do pojazdów elektrycznych. To będzie generować odpady produkcyjne zawierające lit. Trzecim czynnikiem jest prawodawstwo: w szczególności Unia Europejska naciska na ponowne wykorzystanie cennych surowców w cyklu produkcyjnym. Jest to już realistyczne w przypadku kobaltu i niklu, ale wskaźnik recyklingu litu wynosi obecnie mniej niż 5%. W UE przewiduje się, że za cztery lata co najmniej 35% litu zużytego przez baterie będzie musiało zostać odzyskane. Od 2030 r. wynik ten ma wzrosnąć do 70%. Chiny i USA również mają regulacje rządowe dotyczące odzyskiwania litu - komentuje Elisabeth Gorman, ekspert ds. recyklingu litu w firmie Evonik,

Obecnie stosowane procesy odzyskiwania metali ze zużytych baterii opierają się na wytapianiu (proces pirometalurgiczny), ługowaniu (proces hydrometalurgiczny) lub kombinacji tych dwóch. Procesy te okazały się skuteczne w odzyskiwaniu kobaltu i niklu. Konwencjonalne przetwarzanie litu opiera się również na procesach hydrometalurgicznych. Jednak procesy te są kosztowne, wymagają dużych ilości energii i wody oraz obejmują wiele etapów pośrednich i dodatkowych środków chemicznych. Istnieją zatem dobre powody, aby szukać lepszych alternatyw.

Evonik podjął się tego wyzwania. Eksperci tej specjalistycznej firmy chemicznej pracują nad opracowaniem ceramicznej membrany z selektywnością dla jonów litu, która stanowi serce procesu elektrochemicznego. Celem jest selektywne i wydajne odzyskiwanie soli litu ze zużytych akumulatorów przy jednoczesnym zminimalizowaniu zużycia energii i chemikaliów. Punktem wyjścia jest czarna masa. Jest to termin używany przez ekspertów w odniesieniu do pozostałości zużytych akumulatorów litowo-jonowych, gdy plastikowe części zostały usunięte, a reszta została zmielona na proszek. Czarna masa zawiera mieszaninę litu, kobaltu, niklu i manganu. Przetwarzanie tej czarnej masy prowadzi do odcieku litu.

Zespół badawczy Evonik przetwarza ten odciek elektrochemicznie za pomocą ceramicznej membrany z selektywnością dla jonów litu. Selektywność oznacza, że ​​membrana pozwala tylko dodatnio naładowanym kationom litu przejść od strony odcieku i dodatnio naładowanej anody na drugą stronę, gdzie znajduje się ujemnie naładowana katoda. Tutaj jony litu są łączone z wodorotlenkiem, tworząc wodorotlenek litu do akumulatorów o prawie 100% czystości.

Popyt na lit ma wzrosnąć w wyniku postępującego przechodzenia z silników spalinowych na pojazdy elektryczne. Eksperci przewidują, że w dłuższej perspektywie recykling będzie stanowić około 25% potrzebnych soli litu. Jednocześnie może to ograniczyć szkody w krajobrazie i znacznie zmniejszyć zależność od dostawców.



Evoniklitrecyklingbaterie litowo - jonowe

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Jak oceniasz Manifest Polskiej Chemii?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie