2017-01-23
Koncern Evonik opracował nową technologię produkcji części kompozytowych, dzięki której korzyści osiągać ma branża samochodowa.
Przemysł motoryzacyjny coraz częściej poszukuje materiałów kompozytowych, których użycie pomogłoby zarówno w ograniczeniu masy pojazdu, jak i zmniejszeniu emisji dwutlenku węgla. Zazwyczaj jednak materiały te znajdują swoje zastosowanie w pojazdach luksusowych, ponieważ ich użycie jest kosztowne oraz technologicznie skomplikowane. Najnowsze osiągnięcie Evonika może jednak – jak przekonują przedstawiciele firmy – zmienić ten niekorzystny układ. Oto bowiem niemiecki koncern chemiczny opracował metodę, w oparciu o którą stosowanie kompozytów w przemyśle motoryzacyjnych ma stać się sprawą powszechną. Technologia o nazwie PulPress służyć ma do produkcji skomplikowanych wyprasek powstających przy użyciu kompozytów i odbywać się w „rozsądnej cenie”.
Metoda PulPress łączy dwie tradycyjne techniki produkcyjne stosowane w przemysle kompozytowym: formowanie tłoczne oraz pultruzję, czyli metodę przeciągania włókna, polegającą na wytwarzaniu sposobem ciągłym profili kompozytowych o różnych kształtach przekroju (pełnym, otwartym i zamkniętym). Obie te techniki, w połączeniu ze sobą, tworzą zautomatyzowany, ciągły proces produkcji części kompozytowych. Najważniejszym surowcem w procesie jest dostarczany przez Evonik materiał o nazwie handlowej Rohacell. To pianka strukturalna na bazie polimetakrylimidu, stosowana we wzmacnianych włóknem elementach kompozytowych do lekkich zastosowań. Używana jest jako materiał rdzeniowy w konstrukcjach przekładkowych pomiędzy dwiema warstwami poszycia wzmocnionego włóknem szklanym lub węglowym. W wyniku sięgania po nią otrzymywane są niezwykle sztywne i lekkie detale odporne na ekstremalne naprężenia. Dobra przetwarzalność pianki obniża również koszty materiałów przekładkowych.
Podstawowe aspekty nowego procesu produkcyjnego to elastyczność projektowania oraz nawet o 60% niższe koszty produkcji w stosunku do elementów stalowych. Materiał powstały w oparciu o proces PulPress lepiej wypada także w testach zderzeniowych. Części wykonane przy użyciu nowej technologii Evonika mają być nawet o 75% lżejsze od tradycyjnych konstrukcji stalowych. Firma informuje, że wypraski stworzone wedle nowej technologii już wkrótce trafią do produkcji masowej.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Chemika Expo o wodorze
Tematem wiodącym tegorocznej konferencji Chemika Expo, organizowanej w Szczecinie przez Klaster...
HPCI idealne dla profesjonalistów
Targi HPCI Central and Eastern Europe to najważniejsze w regionie Europy Środkowo-Wschodniej wydarzenie...
Merytoryczne konferencje podczas Sepawy
Kongres SEPAWA 2025 w Berlinie skupił się na innowacjach w sektorze detergentów,...
Wiodące targi transportu i logistyki w Europie Środkowo-Wschodniej
TransLogistica Poland 2025, dwunasta edycja międzynarodowych targów transportu i logistyki, odbyła się...