Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Etyczne pozyskiwanie surowców z korzyścią dla ludzi i bioróżnorodności: duże wyzwanie i szansa

2019-05-02  / Autor: Rik Kutsch Lojenga, Union for Ethical BioTrade

Na przestrzeni ostatnich dziesięciu lat w sektorze kosmetycznym stale rośnie świadomość roli, jaką odgrywa bioróżnorodność.

Należy się spodziewać, że w najbliższej przyszłości kwestia ochrony bioróżnorodności nabierze jeszcze większego znaczenia, ponieważ główne marki stawiają na innowacyjne naturalne rozwiązania oraz komunikację aspektów związanych z bioróżnorodnością.

Bioróżnorodność odnosi się między innymi do zróżnicowania mikroorganizmów i roślin. Stanowią one ważne źródło innowacyjności dla sektora kosmetycznego oraz prawdziwą skarbnicę naturalnych surowców. Ze względu na rosnące zainteresowanie konsumentów produktami naturalnymi oraz szeroko pojętą tematyką ekologiczną, firmy kosmetyczne coraz częściej decydują się na wykorzystywanie składników pochodzenia roślinnego w swoich produktach, rezygnując ze składników syntetycznych. Różne rodzaje ziół, kwitnących roślin, korzeni oraz kory są wykorzystywane jako produkty kosmetyczne, składniki czynne, olejki, zapachy i innego rodzaju dodatki. W rezultacie marki kosmetyczne mają coraz większą świadomość tego, że ich zdolność innowacyjna i możliwość dostarczania pożądanych przez konsumentów produktów są uzależnione od ochrony naturalnych zasobów. Co więcej, marki podejmują wysiłki, aby przyczyniać się do poprawy bioróżnorodności w obrębie swoich łańcuchów dostaw.

Trend ten jest zbieżny z nowymi międzynarodowymi i krajowymi przepisami regulującymi wykorzystywanie bioróżnorodności do celów związanych z badaniami i rozwojem. Przepisy te, zainicjowane przez Konwencję o różnorodności biologicznej, narzucają firmom wymóg uzyskania zezwolenia przed podjęciem badań bioróżnorodności ukierunkowanych na opracowywanie innowacyjnych produktów.
Firmy są również zobowiązane do dzielenia się korzyściami z produktów opracowanych na bazie takich badań.

W tym kontekście kwestia etycznego korzystania z bioróżnorodności nabiera priorytetowego znaczenia wśród przedsiębiorstw działających w sektorze kosmetycznym, a firmy intensywnie angażują się w ochronę różnorodności biologicznej.

 

Union for Ethical BioTrade (UEBT) jest organizacją członkowską typu non-profit, która propaguje pozyskiwanie składników naturalnych z poszanowaniem ludzi i bioróżnorodności. UEBT specjalizuje się głównie w składnikach bazujących na bioróżnorodności (tj. składnikach pozyskiwanych z roślin, mikroorganizmów oraz innych elementów różnorodności biologicznej) wykorzystywanych w sektorze spożywczym, kosmetycznym i farmaceutycznym.

Poniższy artykuł wykorzystuje dane zebrane za pośrednictwem tzw. barometru bioróżnorodności (UEBT Biodiversity Barometer) oraz podczas organizowanych co roku przez UEBT zjazdów Beauty of Sourcing with Respect Conference.

Rosnąca świadomość bioróżnorodności wśród konsumentów i oczekiwania względem marek

Stworzone przez UEBT narzędzie nazwane barometrem bioróżnorodności Biodiversity Barometer pokazuje radykalny zwrot w oczekiwaniach społecznych. W badanych krajach świadomość bioróżnorodności wzrosła z poziomu 56% w 2009 roku do 68% w 2017 roku. Zgodnie z prognozami trend ten utrzyma się, ponieważ grupą najbardziej świadomą w kwestii różnorodności biologicznej są najmłodsi konsumenci.

Rosnąca świadomość bioróżnorodności przekłada się na wzrost oczekiwań konsumentów pod względem praktyk stosowanych przez przedsiębiorstwa przy pozyskiwaniu surowców oraz ich wpływu na ludzi i bioróżnorodność. Spośród 5 tysięcy osób, które wzięły udział w badaniu opinii w 2017 roku, 79% respondentów stwierdziło (wszystkie dane liczbowe zawarte w artykule opierają się na próbie obejmującej pięć analizowanych krajów (Francję, Niemcy, Wielką Brytanię, USA, Brazylię) za rok 2017 lub 2016), że firmy mają moralny obowiązek podejmowania inicjatyw o pozytywnym wpływie na ludzi i różnorodność. Aż 73% konsumentów chciałoby otrzymywać od przedsiębiorstw informacje o konkretnych realizowanych przez nie działaniach na rzecz ludzi i różnorodności biologicznej.

Pozytywny wpływ poprzez decyzje zakupowe

Większość konsumentów (72%) biorących udział w ankiecie jest zdania, że ma możliwość pozytywnego wpływania na społeczeństwo poprzez zakup produktów tych marek, które szanują ludzi i bioróżnorodność. U większości respondentów (73%) zakup takiego produktu wiąże się z dobrym samopoczuciem. Trend ten jest najbardziej wyraźny w Brazylii (88%), a następnie w USA i we Francji (75%). „Głosowanie portfelem” jest rozpowszechnione zwłaszcza wśród przedstawicieli pokolenia Y („milenialsów”), którzy chcą łączyć konsumpcję z odpowiedzialnością społeczną. Ta tendencja daje firmom realną możliwość przyciągania konsumentów poprzez rozszerzanie oferty produktów zrównoważonych środowiskowo i społecznie.


CAŁY ARTYKUŁ DOSTĘPNY JEST W NR 1/2019 KWARTALNIKA "CHEMIA I BIZNES. RYNEK KOSMETYCZNY I CHEMII GOSPODARCZEJ". ZAPRASZAMY.


Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie