2019-05-02 / Autor: Rik Kutsch Lojenga, Union for Ethical BioTrade
Na przestrzeni ostatnich dziesięciu lat w sektorze kosmetycznym stale rośnie świadomość roli, jaką odgrywa bioróżnorodność.
Należy się spodziewać, że w najbliższej przyszłości kwestia ochrony bioróżnorodności nabierze jeszcze większego znaczenia, ponieważ główne marki stawiają na innowacyjne naturalne rozwiązania oraz komunikację aspektów związanych z bioróżnorodnością.
Bioróżnorodność odnosi się między innymi do zróżnicowania mikroorganizmów i roślin. Stanowią one ważne źródło innowacyjności dla sektora kosmetycznego oraz prawdziwą skarbnicę naturalnych surowców. Ze względu na rosnące zainteresowanie konsumentów produktami naturalnymi oraz szeroko pojętą tematyką ekologiczną, firmy kosmetyczne coraz częściej decydują się na wykorzystywanie składników pochodzenia roślinnego w swoich produktach, rezygnując ze składników syntetycznych. Różne rodzaje ziół, kwitnących roślin, korzeni oraz kory są wykorzystywane jako produkty kosmetyczne, składniki czynne, olejki, zapachy i innego rodzaju dodatki. W rezultacie marki kosmetyczne mają coraz większą świadomość tego, że ich zdolność innowacyjna i możliwość dostarczania pożądanych przez konsumentów produktów są uzależnione od ochrony naturalnych zasobów. Co więcej, marki podejmują wysiłki, aby przyczyniać się do poprawy bioróżnorodności w obrębie swoich łańcuchów dostaw.
Trend ten jest zbieżny z nowymi międzynarodowymi i krajowymi przepisami regulującymi wykorzystywanie bioróżnorodności do celów związanych z badaniami i rozwojem. Przepisy te, zainicjowane przez Konwencję o różnorodności biologicznej, narzucają firmom wymóg uzyskania zezwolenia przed podjęciem badań bioróżnorodności ukierunkowanych na opracowywanie innowacyjnych produktów.
Firmy są również zobowiązane do dzielenia się korzyściami z produktów opracowanych na bazie takich badań.
W tym kontekście kwestia etycznego korzystania z bioróżnorodności nabiera priorytetowego znaczenia wśród przedsiębiorstw działających w sektorze kosmetycznym, a firmy intensywnie angażują się w ochronę różnorodności biologicznej.
Union for Ethical BioTrade (UEBT) jest organizacją członkowską typu non-profit, która propaguje pozyskiwanie składników naturalnych z poszanowaniem ludzi i bioróżnorodności. UEBT specjalizuje się głównie w składnikach bazujących na bioróżnorodności (tj. składnikach pozyskiwanych z roślin, mikroorganizmów oraz innych elementów różnorodności biologicznej) wykorzystywanych w sektorze spożywczym, kosmetycznym i farmaceutycznym.
Poniższy artykuł wykorzystuje dane zebrane za pośrednictwem tzw. barometru bioróżnorodności (UEBT Biodiversity Barometer) oraz podczas organizowanych co roku przez UEBT zjazdów Beauty of Sourcing with Respect Conference.
Rosnąca świadomość bioróżnorodności wśród konsumentów i oczekiwania względem marek
Stworzone przez UEBT narzędzie nazwane barometrem bioróżnorodności Biodiversity Barometer pokazuje radykalny zwrot w oczekiwaniach społecznych. W badanych krajach świadomość bioróżnorodności wzrosła z poziomu 56% w 2009 roku do 68% w 2017 roku. Zgodnie z prognozami trend ten utrzyma się, ponieważ grupą najbardziej świadomą w kwestii różnorodności biologicznej są najmłodsi konsumenci.
Rosnąca świadomość bioróżnorodności przekłada się na wzrost oczekiwań konsumentów pod względem praktyk stosowanych przez przedsiębiorstwa przy pozyskiwaniu surowców oraz ich wpływu na ludzi i bioróżnorodność. Spośród 5 tysięcy osób, które wzięły udział w badaniu opinii w 2017 roku, 79% respondentów stwierdziło (wszystkie dane liczbowe zawarte w artykule opierają się na próbie obejmującej pięć analizowanych krajów (Francję, Niemcy, Wielką Brytanię, USA, Brazylię) za rok 2017 lub 2016), że firmy mają moralny obowiązek podejmowania inicjatyw o pozytywnym wpływie na ludzi i różnorodność. Aż 73% konsumentów chciałoby otrzymywać od przedsiębiorstw informacje o konkretnych realizowanych przez nie działaniach na rzecz ludzi i różnorodności biologicznej.
Pozytywny wpływ poprzez decyzje zakupowe
Większość konsumentów (72%) biorących udział w ankiecie jest zdania, że ma możliwość pozytywnego wpływania na społeczeństwo poprzez zakup produktów tych marek, które szanują ludzi i bioróżnorodność. U większości respondentów (73%) zakup takiego produktu wiąże się z dobrym samopoczuciem. Trend ten jest najbardziej wyraźny w Brazylii (88%), a następnie w USA i we Francji (75%). „Głosowanie portfelem” jest rozpowszechnione zwłaszcza wśród przedstawicieli pokolenia Y („milenialsów”), którzy chcą łączyć konsumpcję z odpowiedzialnością społeczną. Ta tendencja daje firmom realną możliwość przyciągania konsumentów poprzez rozszerzanie oferty produktów zrównoważonych środowiskowo i społecznie.
CAŁY ARTYKUŁ DOSTĘPNY JEST W NR 1/2019 KWARTALNIKA "CHEMIA I BIZNES. RYNEK KOSMETYCZNY I CHEMII GOSPODARCZEJ". ZAPRASZAMY.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 1/2024
20.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 1/2024
30.00 zł
Bilety - XIII Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Chemii Gospodarczej
553.50 zł
Wpis zaawansowany w Katalogu Firm
861.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Targi Kompozyt – Expo atrakcyjne dla branży
W Krakowie odbyła się 12 edycja Międzynarodowych Targów Materiałów, Technologii i...
Nowości na Taropaku w Poznaniu
Ponad 10 tys. zwiedzających, 100 wystawców, liczne nowości i premiery – tak wyglądały Targi...
XII Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Chemii Gospodarczej dla ponad 190 osób
6 czerwca 2023 r. w Warszawie odbyła się 12 edycja Międzynarodowej Konferencji Przemysłu Chemii...
Bogactwo nowości na in-cosmetics Global w Barcelonie
W Barcelonie odbyły się kosmetyczne targi in-cosmetics Global. To jedna z najważniejszych europejskich wystaw...