2022-07-26 / Autor: Ewelina Staszewska-Kobiela, kierownik rozwoju biznesu, DACHSER Chem Logistics w Polsce
Stworzenie międzynarodowego łańcucha dostaw produktów kosmetycznych nie jest prostym zadaniem. Wymaga znajomości przepisów i warunków współpracy z zagranicznymi drogeriami, dobrego planowania oraz odpowiednich narzędzi. Warto jednak zadbać o to, aby wszystko działało bez zarzutu, bo jak wynika z badań Deloitte, 79% firm z wysokowydajnymi łańcuchami dostaw osiąga wzrost przychodów przewyższający średnią w swoich branżach. Jakim więc wyzwaniom logistycznym muszą stawić czoła eksporterzy?
Polski rynek kosmetyków i produktów do pielęgnacji ciała prężnie się rozwija. Analitycy przewidują, że już za dwa lata jego wartość może przekroczyć 22 mld złotych. Już teraz zajmuje pod tym względem szóste miejsce w Europie. Również eksport polskich kosmetyków utrzymuje tendencję zwyżkową. W ciągu zaledwie czterech lat urósł o 39,8%, z poziomu 2,7 mld euro w 2016 roku do 3,8 mld euro w 2020 roku. Co ważne, sprzedaż zagraniczna polskich produktów kosmetycznych nie ucierpiała przez kryzys wywołany pandemią. Według danych rynkowych w 2020 roku jej wartość wzrosła o 8,6% r/r. Tym samym Polska utrzymała swoją wysoką pozycję na światowym rynku kosmetyków, zajmując 14. miejsce wśród największych eksporterów.
W naszym kraju działa blisko 400 producentów kosmetyków. Zdecydowana większość z nich to mikro i małe przedsiębiorstwa z polskim kapitałem, które stanowią aż trzy czwarte wszystkich podmiotów. Oprócz tego w Polsce swoje zakłady produkcyjne mają największe na świecie firmy kosmetyczne, takie jak Procter & Gamble, Unilever i L’Oréal, a także tylko niewiele mniejsze Avon czy Beiersdorf. Większość tych produktów trafia do drogerii, które pomimo dynamicznego rozwoju e-commerce wciąż są największym kanałem sprzedaży. Według danych PMR w 2020 roku miały one ponad 40% udziału w sprzedaży, podczas gdy internet i dyskonty odpowiadały w sumie za 28% wartości rynku. Sklepy stacjonarne nadal cieszą się dużą popularnością wśród konsumentów ze względu na dogodną lokalizację – przy głównych ulicach, w centrach i pasażach handlowych czy na dworcach, a także atrakcyjne ceny i liczne promocje. Ich przewagą jest również wykwalifikowany personel, który służy poradą. Wszystko to sprawia, że polscy producenci chcą sprzedawać swoje towary w europejskich sieciach drogeryjnych. Droga na półkę bywa jednak długa i kręta, nie tylko ze względu na odległość, ale też wysokie wymagania dotyczące dostaw produktów.
"Chemia i Biznes. Rynek Kosmetyczny i Chemii Gospodarczej" to kwartalnik biznesowo-informacyjny z zakresu przemysłu kosmetycznego i środków czystości.
WięcejSklep
"CiB. Rynek Kosmetyczny i Chemii Gospodarczej" nr 2/2022
25.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 4/2022
35.00 zł
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Artykuł sponsorowany
2,460.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
XI Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Chemii Gospodarczej - spotkanie dla ponad 170 osób
7 czerwca w Warszawie, w obecności ponad 170 gości, odbyła się XI Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Chemii...
Plastpol prawdziwie międzynarodowym wydarzeniem dla branży
Targi Plastpol są środkowoeuropejskim liderem imprez branży przetwórstwa tworzyw sztucznych i...
VIII Konferencja Przemysłu Chemii Budowlanej w formule wirtualnej zgromadziła ponad 70 osób
7 grudnia 2021 r. odbyła się VIII Konferencja Przemysłu Chemii Budowlanej. Wydarzenie było transmitowane...
TransLogistica Poland: ważne spotkanie dla branży TSL
3-5 listopada 2021 r. odbyła się VIII edycja Międzynarodowych Targów Transportu i Logistyki w...