2022-07-26 / Autor: Ewelina Staszewska-Kobiela, kierownik rozwoju biznesu, DACHSER Chem Logistics w Polsce
Stworzenie międzynarodowego łańcucha dostaw produktów kosmetycznych nie jest prostym zadaniem. Wymaga znajomości przepisów i warunków współpracy z zagranicznymi drogeriami, dobrego planowania oraz odpowiednich narzędzi. Warto jednak zadbać o to, aby wszystko działało bez zarzutu, bo jak wynika z badań Deloitte, 79% firm z wysokowydajnymi łańcuchami dostaw osiąga wzrost przychodów przewyższający średnią w swoich branżach. Jakim więc wyzwaniom logistycznym muszą stawić czoła eksporterzy?
Polski rynek kosmetyków i produktów do pielęgnacji ciała prężnie się rozwija. Analitycy przewidują, że już za dwa lata jego wartość może przekroczyć 22 mld złotych. Już teraz zajmuje pod tym względem szóste miejsce w Europie. Również eksport polskich kosmetyków utrzymuje tendencję zwyżkową. W ciągu zaledwie czterech lat urósł o 39,8%, z poziomu 2,7 mld euro w 2016 roku do 3,8 mld euro w 2020 roku. Co ważne, sprzedaż zagraniczna polskich produktów kosmetycznych nie ucierpiała przez kryzys wywołany pandemią. Według danych rynkowych w 2020 roku jej wartość wzrosła o 8,6% r/r. Tym samym Polska utrzymała swoją wysoką pozycję na światowym rynku kosmetyków, zajmując 14. miejsce wśród największych eksporterów.
W naszym kraju działa blisko 400 producentów kosmetyków. Zdecydowana większość z nich to mikro i małe przedsiębiorstwa z polskim kapitałem, które stanowią aż trzy czwarte wszystkich podmiotów. Oprócz tego w Polsce swoje zakłady produkcyjne mają największe na świecie firmy kosmetyczne, takie jak Procter & Gamble, Unilever i L’Oréal, a także tylko niewiele mniejsze Avon czy Beiersdorf. Większość tych produktów trafia do drogerii, które pomimo dynamicznego rozwoju e-commerce wciąż są największym kanałem sprzedaży. Według danych PMR w 2020 roku miały one ponad 40% udziału w sprzedaży, podczas gdy internet i dyskonty odpowiadały w sumie za 28% wartości rynku. Sklepy stacjonarne nadal cieszą się dużą popularnością wśród konsumentów ze względu na dogodną lokalizację – przy głównych ulicach, w centrach i pasażach handlowych czy na dworcach, a także atrakcyjne ceny i liczne promocje. Ich przewagą jest również wykwalifikowany personel, który służy poradą. Wszystko to sprawia, że polscy producenci chcą sprzedawać swoje towary w europejskich sieciach drogeryjnych. Droga na półkę bywa jednak długa i kręta, nie tylko ze względu na odległość, ale też wysokie wymagania dotyczące dostaw produktów.
„CiB. Rynek Kosmetyczny i Chemii Gospodarczej” to kwartalnik biznesowo-informacyjny z zakresu przemysłu kosmetycznego i środków czystości.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 2/2025
20.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 1/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
Bilety - XIV Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Detergentowego
639.60 zł
Bilety - I Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Kosmetycznego
639.60 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Targi in-cosmetics Global areną kosmetycznych nowości
Targi in-cosmetics Global 2025, które odbyły się w dniach 8–10 kwietnia w Amsterdamie,...
Targi Labs Expo spełniły oczekiwania
W dniach 19-20 marca 2025 odbyła się 3. edycja Targów Wyposażenia i Technologii Laboratoryjnych LABS...
Kosmetyczne targi w Bolonii przyciągnęły tysiące gości
Targi Cosmoprof w Bolonii to jedno z najważniejszych wydarzeń w branży kosmetycznej na świecie, przyciągające...
World of Build Expo zgromadziły branżę budowlaną
Targi World of BUILD Expo zgromadziły w Nadarzynie czołowych ekspertów i innowatorów w branży...