2024-09-20 / Autor: Anna Senderowicz, analityk w Departamencie Analiz Ekonomicznych, PKO Bank Polski SA
W 2024 roku poprawa sytuacji gospodarstw domowych wspierana najsilniejszym w historii wzrostem realnych dochodów będzie sprzyjać większym zakupom kosmetyków i wyrobów toaletowych, a to powinno przełożyć się na utrzymanie bardzo dobrych wyników finansowych branży. W 2025 roku dynamika konsumpcji może minimalnie stracić impet, przy wolniejszym wzroście realnych dochodów. Ograniczenie wzrostu cen surowców i energii elektrycznej względem 2023 roku będą pozytywnie wpływać na poziom kosztów operacyjnych. Równocześnie zwiększające się koszty zatrudnienia nadal stanowić będą silną barierę w prowadzeniu działalności produkcyjnej. Powolna poprawa otoczenia międzynarodowego umożliwi zwiększenie dynamiki eksportu wyrobów. W Europie obserwuje się nierówne ożywienie (słaba kondycja Niemiec kontrastująca z dynamicznym wzrostem na południu strefy euro). Wzrost PKB w USA lekko spowalnia, ale pozostaje wysoki na tle państw rozwiniętych.
Wartość rynku kosmetyków w Polsce
Sprzedaż kosmetyków na świecie w 2023 roku, według szacunków firmy Statista, osiągnęła rekordowe 579 mld euro (+4,8%), co na osobę dawało średnio 75,3 euro. Przewidywany wzrost światowego rynku kosmetyków w kolejnych latach osiągnie 3,6% średnio rocznie (CAGR 2024-2028). Największymi rynkami dla branży kosmetycznej są: Stany Zjednoczone, Chiny, Japonia, Indie, Brazylia, Niemcy, Francja, Wielka Brytania, Rosja i Korea Południowa.
Wartość polskiego rynku kosmetyków w 2023 została oszacowana przez Statista na 5,1 mld euro (+8,3% r/r), co sytuowało nas na 26. miejscu na świecie i 5. w UE za Niemcami, Francją, Włochami i Hiszpanią. W latach 2024-2028 oczekiwany jest wzrost krajowego rynku w tempie 4,04% średniorocznie. Największy udział w rynku ma segment kosmetyków do pielęgnacji osobistej, którego sprzedaż w 2023 roku wyniosła 2,4 mld euro, stanowiąc niemal połowę całkowitej sprzedaży branży. W 2023 roku średnie wydatki na kosmetyki na osobę w Polsce wyniosły 123 euro.

"Kosmetyki i Detergenty" to kwartalnik biznesowo-informacyjny z zakresu przemysłu kosmetycznego i środków czystości.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 5/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 3/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
PCI Days – trzy dni współpracy, inspirujących spotkań i wyznaczania nowych standardów w branży
VI edycja Targów Pharma & Cosmetic Industry Trade Fair odbyła się w dniach 11-13 czerwca 2025...
Konferencja Przemysłu Kosmetycznego – bardzo duży sukces inauguracyjnej odsłony
28 maja br. odbyła się pierwsza edycja Międzynarodowej Konferencji Przemysłu Kosmetycznego. Organizatorem...
Konferencja Przemysłu Detergentowego: trendy, legislacja, surowce – moc wiedzy w jednym miejscu
27 maja br. odbyła się 14. edycja Międzynarodowej Konferencji Przemysłu Detergentowego. Wydarzenie...
Targi in-cosmetics Global areną kosmetycznych nowości
Targi in-cosmetics Global 2025, które odbyły się w dniach 8–10 kwietnia w Amsterdamie,...