2024-09-20 / Autor: Anna Senderowicz, analityk w Departamencie Analiz Ekonomicznych, PKO Bank Polski SA
Branża kosmetyczna w Polsce jest nastawiona na eksport wyrobów. Wysoka jakość produktów i ich konkurencyjna cena powodują, że nasze kosmetyki cieszą się rosnącą popularnością na świecie, co umożliwia ich wytwórcom przetrwanie w bardzo dobrej kondycji finansowej nawet w mniej korzystnym otoczeniu makroekonomicznym.
Sytuacja ekonomiczno-finansowa producentów kosmetyków (PKD 20.42)
W 2023 roku wyniki branży poprawiły się w porównaniu z 2022 rokiem. Przychody producentów kosmetyków i wyrobów toaletowych (PKD 20.42) zwiększyły się o 40%, osiągając wartość 13,5 mld zł, co wynikało z jednej strony z wyższych cen produkcji sprzedanej towarów, z drugiej strony ze wzrostu sprzedaży eksportowej o 48%. Udział przychodów z eksportu w przychodach ogółem przekroczył 51%.
Koszty działalności (+30%) rosły wolniej niż przychody (pozytywny wpływ spadku notowań gazu), w rezultacie wynik finansowy netto zwiększył się prawie trzykrotnie do 1,7 mld zł. Marża EBITDA poprawiła się o 5,9pp, do 17,7%, natomiast rentowność sprzedaży netto zwiększyła się o 7,6pp, do 13,8%. Udział zakupów z importu w kosztach ogółem w 2023 roku zmniejszył się o 2pp, do 23%. Ceny detaliczne kosmetyków i wyrobów toaletowych były średnio o 15% wyższe niż w 2022 roku (wobec inflacji ogółem 11,4%), co było czynnikiem osłabiającym popyt ze strony konsumentów.
Na koniec 2023 roku w Polsce funkcjonowało 91 producentów kosmetyków i wyrobów toaletowych o zatrudnieniu powyżej dziewięciu osób. Liczba pracujących przekroczyła 15,6 tys. osób. W 69 firmach (76% ogółu) przeważał kapitał krajowy; ich udział w łącznych przychodach branży sięgał 39%, w zysku netto – 25%, w inwestycjach – 31%, a w sprzedaży eksportowej – 25%. 22 podmioty z przewagą kapitału zagranicznego wypracowały 61% przychodów branży i 75% wyniku finansowego. Firmy zagraniczne znacząco przeważają w ogólnej wartości nakładów inwestycyjnych (69%) oraz sprzedaży eksportowej (75%).

"Kosmetyki i Detergenty" to kwartalnik biznesowo-informacyjny z zakresu przemysłu kosmetycznego i środków czystości.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Chemika Expo o wodorze
Tematem wiodącym tegorocznej konferencji Chemika Expo, organizowanej w Szczecinie przez Klaster...
HPCI idealne dla profesjonalistów
Targi HPCI Central and Eastern Europe to najważniejsze w regionie Europy Środkowo-Wschodniej wydarzenie...
Merytoryczne konferencje podczas Sepawy
Kongres SEPAWA 2025 w Berlinie skupił się na innowacjach w sektorze detergentów,...
Wiodące targi transportu i logistyki w Europie Środkowo-Wschodniej
TransLogistica Poland 2025, dwunasta edycja międzynarodowych targów transportu i logistyki, odbyła się...