Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety
REKLAMA

Eksport kosmetyków wzmacnia wyniki producentów

2024-09-20  / Autor: Anna Senderowicz, analityk w Departamencie Analiz Ekonomicznych, PKO Bank Polski SA

Branża kosmetyczna w Polsce jest nastawiona na eksport wyrobów. Wysoka jakość produktów i ich konkurencyjna cena powodują, że nasze kosmetyki cieszą się rosnącą popularnością na świecie, co umożliwia ich wytwórcom przetrwanie w bardzo dobrej kondycji finansowej nawet w mniej korzystnym otoczeniu makroekonomicznym.

Sytuacja ekonomiczno-finansowa producentów kosmetyków (PKD 20.42)

W 2023 roku wyniki branży poprawiły się w porównaniu z 2022 rokiem. Przychody producentów kosmetyków i wyrobów toaletowych (PKD 20.42) zwiększyły się o 40%, osiągając wartość 13,5 mld zł, co wynikało z jednej strony z wyższych cen produkcji sprzedanej towarów, z drugiej strony ze wzrostu sprzedaży eksportowej o 48%. Udział przychodów z eksportu w przychodach ogółem przekroczył 51%.

Koszty działalności (+30%) rosły wolniej niż przychody (pozytywny wpływ spadku notowań gazu), w rezultacie wynik finansowy netto zwiększył się prawie trzykrotnie do 1,7 mld zł. Marża EBITDA poprawiła się o 5,9pp, do 17,7%, natomiast rentowność sprzedaży netto zwiększyła się o 7,6pp, do 13,8%. Udział zakupów z importu w kosztach ogółem w 2023 roku zmniejszył się o 2pp, do 23%. Ceny detaliczne kosmetyków i wyrobów toaletowych były średnio o 15% wyższe niż w 2022 roku (wobec inflacji ogółem 11,4%), co było czynnikiem osłabiającym popyt ze strony konsumentów.

Na koniec 2023 roku w Polsce funkcjonowało 91 producentów kosmetyków i wyrobów toaletowych o zatrudnieniu powyżej dziewięciu osób. Liczba pracujących przekroczyła 15,6 tys. osób. W 69 firmach (76% ogółu) przeważał kapitał krajowy; ich udział w łącznych przychodach branży sięgał 39%, w zysku netto – 25%, w inwestycjach – 31%, a w sprzedaży eksportowej – 25%. 22 podmioty z przewagą kapitału zagranicznego wypracowały 61% przychodów branży i 75% wyniku finansowego. Firmy zagraniczne znacząco przeważają w ogólnej wartości nakładów inwestycyjnych (69%) oraz sprzedaży eksportowej (75%).


\
CAŁA TREŚĆ DOSTĘPNA W "Kosmetyki i Detergenty" nr 3/2024

"Kosmetyki i Detergenty" to kwartalnik biznesowo-informacyjny z zakresu przemysłu kosmetycznego i środków czystości.


kosmetykiprzemysł kosmetycznyrynek

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


REKLAMA

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności

REKLAMA


WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)

REKLAMA


WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)

REKLAMA


WięcejSonda

Czy przemysł wykorzysta środki z KPO?

Zobacz wyniki

REKLAMA

WięcejW obiektywie