2014-04-30
Patrząc na strategie zrównoważonego rozwoju wdrażane np. przez firmy chemiczne lub spożywcze, widzimy, że opakowania zawsze są ich filarem. To zaś pokazuje, że wszelkie tematy związane z opakowaniami odgrywają kluczową rolę przy budowie marki produktu – uważa Małgorzata Greszta, ekspert w dziedzinie zrównoważonego rozwoju w firmie SGS Polska.
daniem przedstawiciel spółki specjalizującej się m.in. w usługach w zakresie kontroli, weryfikacji, badań i certyfikacji, trend zrównoważonego rozwoju staje się w Polsce coraz ważniejszy. Jeśli zaś włączy się w jego realizację również konsumentów, to zazwyczaj firmy oferujące dany produkt bardzo chętnie poszukują producentów opakowań, którzy są gotowi dostarczyć im ciekawych alternatyw, m.in. w postaci coraz lżejszych opakowań.
Jak przyznaje Małgorzata Greszta, w przypadku międzynarodowych koncernów działających w Polsce, podejście do zrównoważonego rozwoju rodzi się oczywiście na poziomie globalnym.
- Nasza firma posiada np. doświadczenie współpracy z polskim oddziałem koncernu Danone. Opracował on specjalny przewodnik poświęcony tematyce ecodesignu. Gdy jego dział rozwoju rozpoczynał prace nad opakowaniem, to jednym z ośmiu uwzględnianych aspektów był ten dotyczący wpływu na środowisko i społecznej roli opakowania, czyli tego, co wprost odnosi się do pojęcia zrównoważonego rozwoju. Na polskim rynku można bez trudu jednak spotkać przykłady mające wyłącznie krajowy charakter. Nie zgodziłabym się zatem z tezą, że zrównoważony rozwój dociera do Polski wyłącznie jako odbicie trendów globalnych. Aktywność sektora producenckiego aktywizującego zachowania z obszaru zrównoważonego rozwoju jest w naszym kraju warta zauważenia i to zarówno w kontekście zmiany wyglądu i konstrukcji opakowań, jak i budowania świadomości społecznej dotyczącej opakowań – mówi w rozmowie z „Chemia i Biznes” Małgorzata Greszta.
W jej ocenie, promowanie zrównoważonego rozwoju w naturalny sposób wiąże się z zyskiem dla przedsiębiorstwa. Opakowanie jest wyrobem, które w prosty sposób jest w stanie wygenerować zyski dla firmy je produkującej i zużywającej. Odchudzając jego wagę, producent zyskuje z uwagi na niższe zużycie surowca, a firma je użytkująca osiąga zyski np. na etapie transportu. Rodzi się jednak pytanie, czy te niższe koszty odczuwa także konsument?
- Perspektywa oszczędności jest pierwszą, na którą zwracają uwagę producenci chcący wdrażać rozwiązania zrównoważonego rozwoju. Kwestie środowiskowe są na dalszym planie. Wszelkie zmiany w opakowaniach są przecież zbyt kosztownymi projektami inwestycyjnymi oraz wiążą się ze zbyt dużą ilością nakładów i pracy, by efektem była tylko możliwość pochwalenia się opakowaniem spełniającym postulat zrównoważonego rozwoju – dodaje osoba pracująca w SGS Polska.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 1/2024
20.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 1/2024
30.00 zł
Bilety - XIII Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Chemii Gospodarczej
553.50 zł
Wpis zaawansowany w Katalogu Firm
861.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Targi Kompozyt – Expo atrakcyjne dla branży
W Krakowie odbyła się 12 edycja Międzynarodowych Targów Materiałów, Technologii i...
Nowości na Taropaku w Poznaniu
Ponad 10 tys. zwiedzających, 100 wystawców, liczne nowości i premiery – tak wyglądały Targi...
XII Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Chemii Gospodarczej dla ponad 190 osób
6 czerwca 2023 r. w Warszawie odbyła się 12 edycja Międzynarodowej Konferencji Przemysłu Chemii...
Bogactwo nowości na in-cosmetics Global w Barcelonie
W Barcelonie odbyły się kosmetyczne targi in-cosmetics Global. To jedna z najważniejszych europejskich wystaw...