2024-02-06 / Autor: Jolanta Dzik, główny technolog, Paulina Ryś, technolog, Gold Drop Sp. z o.o.
Rynek produktów czyszczących, jak również oczekiwania konsumentów względem takich produktów zmieniają się bardzo dynamicznie. Klienci coraz częściej sięgają po produkty tzw. zielone, czyli przyjazne dla środowiska. Zwracają uwagę nie tylko na zapach, kolor czy wizualną stronę wyrobu, ale również na skład, pochodzenie preparatu oraz rodzaj opakowania, które powinno podlegać segregacji i nadawać się do recyklingu. Większość tych nawet wygórowanych oczekiwań spełniają właśnie produkty ekologiczne.
Pierwsze ekologiczne środki czyszczące pojawiły się na rynku polskim około 20 lat temu. Jednak w tamtym okresie były to produkty niszowe z bardzo słabą sprzedażą. W ciągu ostatnich pięciu lat obserwuje się znaczący wzrost zainteresowania takimi produktami, co można zaobserwować na półkach marketów w liczbie oferowanych wyrobów. Jednak nie wszystkie produkty ekologiczne znajdujące się na rynku posiadają potwierdzone przez wiarygodne instytucje prawdziwe cechy ekologiczne, a niektóre z nich niestety mają niewiele wspólnego z ekologią.
Oznakowanie ekologiczne
Pewnym „wyborem ekologicznym” jest oznakowanie ekologiczne EU Ecolabel oraz Nordic Swan Ecolabel, Blue Angel czy Ecocert. W Polsce najbardziej rozpoznawalny jest znak EU Ecolabel.
Europejskie oznakowanie EU Ecolabel jest dobrowolnym programem europejskim, ustanowionym w 1992 r., aby zachęcić przemysł do wprowadzania na rynek wyrobów i usług bardziej przyjaznych dla środowiska. Podstawą do przyznawania oznakowania stanowią kryteria ekologiczne, publikowane jako decyzje Komisji Europejskiej. Kryteria te są opracowywane i uzgadniane przy udziale naukowców, grona ekspertów oraz przedstawicieli wszystkich zainteresowanych stron, takich jak jednostki właściwe w każdym z państw członkowskich Unii Europejskiej oraz Islandii, Norwegii i Liechtensteinu. Swój głos w pracach Komisji mają również producenci, wytwórcy, importerzy, usługodawcy, sprzedawcy hurtowi i detaliczni oraz organizacje ekologiczne i konsumenckie. Podstawą przyznawania oznakowania EU Ecolabel jest rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 66/2010 z 25 listopada 2009 r. w sprawie oznakowania ekologicznego oraz decyzje Komisji Europejskiej zawierające kryteria dla poszczególnych grup wyrobów lub usług.
W celu uzyskania oznakowania ekologicznego EU Ecolabel, wyroby i usługi muszą być zgodne z wymaganiami ekologicznymi ustanowionymi przez interesariuszy i ocenione przez niezależne jednostki właściwe. Kryteria weryfikowane są co trzy do pięciu lat, aby odpowiadały aktualnym potrzebom rynku i konsumentów oraz nadążały za rozwojem technologicznym.
Zezwolenia EU Ecolabel są przyznawane przez niezależną stronę, co gwarantuje bezstronność procesu certyfikacji. Program certyfikacji jest dobrowolny i obejmuje wiele grup wyrobów, w rozumieniu wyrobu jako produktu lub usługi.
EU Ecolabel zapewnia łatwy wybór ekologicznych produktów na rynku, ponieważ gwarantuje, że wyrób:
"Kosmetyki i Detergenty" to kwartalnik biznesowo-informacyjny z zakresu przemysłu kosmetycznego i środków czystości.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 4/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 3/2024
30.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Workshops&Networking PIPC „Cyfrowa i Bezpieczna Chemia” – podsumowanie II edycji
19-20 września 2024 r. w Hotelu Novotel City West w Krakowie odbyło się wydarzenie Polskiej Izby Przemysłu...
Wpływ zmian legislacyjnych na strategię rozwoju produktu
W Warszawie odbyła się konferencja „Wpływ zmian legislacyjnych na strategię rozwoju produktu – o...
Ciekawe targi PCI Days
W dniach 19-20 czerwca 2024 r. w Warszawie odbyło się spotkanie przedstawicieli przemysłu kosmetycznego,...
Międzynarodowe Targi Dostawców dla Przemysłu Kosmetycznego CosmeticBusiness 2024 potwierdziły wiodącą pozycję na rynku
Tegoroczne targi CosmeticBusiness dla przemysłu kosmetycznego zgromadziły w Monachium 418 właścicieli...