Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Ekologiczne produkty czyszczące

2024-02-06  / Autor: Jolanta Dzik, główny technolog, Paulina Ryś, technolog, Gold Drop Sp. z o.o.

Rynek produktów czyszczących, jak również oczekiwania konsumentów względem takich produktów zmieniają się bardzo dynamicznie. Klienci coraz częściej sięgają po produkty tzw. zielone, czyli przyjazne dla środowiska. Zwracają uwagę nie tylko na zapach, kolor czy wizualną stronę wyrobu, ale również na skład, pochodzenie preparatu oraz rodzaj opakowania, które powinno podlegać segregacji i nadawać się do recyklingu. Większość tych nawet wygórowanych oczekiwań spełniają właśnie produkty ekologiczne.

Pierwsze ekologiczne środki czyszczące pojawiły się na rynku polskim około 20 lat temu. Jednak w tamtym okresie były to produkty niszowe z bardzo słabą sprzedażą. W ciągu ostatnich pięciu lat obserwuje się znaczący wzrost zainteresowania takimi produktami, co można zaobserwować na półkach marketów w liczbie oferowanych wyrobów. Jednak nie wszystkie produkty ekologiczne znajdujące się na rynku posiadają potwierdzone przez wiarygodne instytucje prawdziwe cechy ekologiczne, a niektóre z nich niestety mają niewiele wspólnego z ekologią.

Oznakowanie ekologiczne

Pewnym „wyborem ekologicznym” jest oznakowanie ekologiczne EU Ecolabel oraz Nordic Swan Ecolabel, Blue Angel czy Ecocert. W Polsce najbardziej rozpoznawalny jest znak EU Ecolabel.

Europejskie oznakowanie EU Ecolabel jest dobrowolnym programem europejskim, ustanowionym w 1992 r., aby zachęcić przemysł do wprowadzania na rynek wyrobów i usług bardziej przyjaznych dla środowiska. Podstawą do przyznawania oznakowania stanowią kryteria ekologiczne, publikowane jako decyzje Komisji Europejskiej. Kryteria te są opracowywane i uzgadniane przy udziale naukowców, grona ekspertów oraz przedstawicieli wszystkich zainteresowanych stron, takich jak jednostki właściwe w każdym z państw członkowskich Unii Europejskiej oraz Islandii, Norwegii i Liechtensteinu. Swój głos w pracach Komisji mają również producenci, wytwórcy, importerzy, usługodawcy, sprzedawcy hurtowi i detaliczni oraz organizacje ekologiczne i konsumenckie. Podstawą przyznawania oznakowania EU Ecolabel jest rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 66/2010 z 25 listopada 2009 r. w sprawie oznakowania ekologicznego oraz decyzje Komisji Europejskiej zawierające kryteria dla poszczególnych grup wyrobów lub usług.

W celu uzyskania oznakowania ekologicznego EU Ecolabel, wyroby i usługi muszą być zgodne z wymaganiami ekologicznymi ustanowionymi przez interesariuszy i ocenione przez niezależne jednostki właściwe. Kryteria weryfikowane są co trzy do pięciu lat, aby odpowiadały aktualnym potrzebom rynku i konsumentów oraz nadążały za rozwojem technologicznym.

Zezwolenia EU Ecolabel są przyznawane przez niezależną stronę, co gwarantuje bezstronność procesu certyfikacji. Program certyfikacji jest dobrowolny i obejmuje wiele grup wyrobów, w rozumieniu wyrobu jako produktu lub usługi.

EU Ecolabel zapewnia łatwy wybór ekologicznych produktów na rynku, ponieważ gwarantuje, że wyrób:

  • należy do najbardziej przyjaznych środowisku,
  • przeszedł ocenę przez niezależną jednostkę oraz spełnia rygorystyczne wymagania środowiskowe i zdrowotne,
  • jest polecany przez organizacje konsumenckie i środowiskowe,
  • jest uznany w całej Europie,
  • nosi potwierdzone deklaracje środowiskowe i nie jest tzw. „eko-ściemą” (greenwashing).

\
CAŁA TREŚĆ DOSTĘPNA W "Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2023

"Kosmetyki i Detergenty" to kwartalnik biznesowo-informacyjny z zakresu przemysłu kosmetycznego i środków czystości.


przemysł detergentowydetergentyśrodki czystościprodukty czyszcząceekologiaoznakowanie ekologiczne

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejSklep

Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych

95.00 zł

“Chemia i Biznes” nr 1/2024

Nowość!Dostęp online

20.00 zł

“Chemia i Biznes” nr 6/2023

Dostęp online

20.00 zł

"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2023

Nowość!

25.00 zł

Bilety - XIII Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Chemii Gospodarczej

Nowość!

553.50 zł

Wpis zaawansowany w Katalogu Firm

Dostęp online

861.00 zł

Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych

78.00 zł

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy sztuczna inteligencja to?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie