Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

E-metanol jako alternatywne paliwo w transporcie

2024-02-08  / Autor: Karolina Majewska

Coraz częściej można usłyszeć o tzw. biopaliwach, czy też paliwach alternatywnych, które miałyby w przyszłości zastąpić konwencjonalne napędy, jak np. benzyna. Jest to wynik przeciwdziałania negatywnym skutkom zmian klimatycznych, a także dbałości o środowisko i rozwój technologiczny. Wiele regulacji prawnych, rozporządzeń, czy też planów, takich jak Polityka Energetyczna Polski do 2040 roku zakłada zastosowanie coraz to nowocześniejszych rozwiązań w energetyce i transporcie, co bezpośrednio przyczynia się do poszukiwania alternatywnych rozwiązań. Do takich działań można zaliczyć rosnącą liczbę pojazdów na wodór, badania nad ogniwami paliwowymi, czy też innymi biopaliwami.

Metanol jako biopaliwo

Jednym z takich rozwiązań jest zastosowanie metanolu jako paliwa alternatywnego. Metanol jest związkiem organicznym, a konkretnie alkoholem o wzorze sumarycznych CH3 OH. Jest to bezbarwna ciecz o ostrym zapachu podobnym do etanolu, ale trującą dla człowieka. Metanol można otrzymać na drodze utleniania metanu, czyli po prostu reakcji z tlenem, jednak główną metodą otrzymywania tego związku jest jego produkcja z gazu syntezowego (CO i H2 ), wytwarzanego z paliw kopalnych. Dodatkowym składnikiem może być także dwutlenek węgla, który znacznie przyspiesza reakcję. Często także można spotkać metodę Lurgi, czyli proces I generacji wykorzystujący reaktory ze złożem stałym. Dawniej, metanol otrzymywano natomiast na drodze pirolizy, bądź też suchej destylacji drewna.

Metanol jako źródło wodoru 

Jak już wspomniano, metanol w swojej budowie zawiera cząsteczki węgla, tlenu oraz wodoru. Ten ostatni jest szczególnie ważny, jeśli potraktujemy metanol jako nośnik wodoru.

Ma to ogromne znaczenie, gdyż transportowanie, czy też magazynowanie samego wodoru stanowi obecnie największe wyzwanie. Wodór, jako pierwiastek lżejszy od powietrza, a także o bardzo małej gęstości jest trudny w przechowywaniu, co stanowi problem w jego powszechnym wykorzystaniu w transporcie. Ze względu na to, różne związki, takie jak metanol, czy amoniak są badane jako nośniki tego pierwiastka. Jeden litr metanolu jest w stanie uwolnić ok. 150 g wodoru, czyli znacznie więcej niż jesteśmy na ten moment w stanie pozyskać chociażby ze sprężonego wodoru.

Ponadto, metanol jest łatwiejszy w przechowywaniu i transporcie, a ilość uzyskanej z niego energii jest trzy razy większa od wodoru. W przeciwieństwie do niego, metanol nie musi być także magazynowany pod ciśnieniem, co ogranicza koszty, a także jego import wychodzi znacznie taniej.

Jednak ze względu na dużą emisyjność gazów cieplarnianych, takich jak np. CO2 spowodowaną użyciem paliw kopalnych, szuka się bardziej nowoczesnych i mniej trujących dla środowiska rozwiązań. Jedną z takich koncepcji jest produkcja tzw. zielonego metanolu (e-metanolu).

E-metanol

Jest to metanol ekologiczny, czy też „zielony” lub odnawialny, produkowany np. przy użyciu źródeł odnawialnych. Wraz z innymi biopaliwami może odegrać znaczącą rolę w dekarbonizacji sektora transportowego, m.in. poprzez zwalczanie problemu zanieczyszczeń tlenkami azotu i siarki, które wydobywają się podczas spalania tradycyjnych paliw w silniku spalinowym. Zakłada się, że użycie e-metanolu pozwoli na obniżenie emisji CO2 o 95%, tlenków azotu o 80%, a także całkowicie wyeliminuje problem emisji tlenków siarki. Powstaje także wiele projektów, które mają na celu powszechne wdrożenie e-metanolu jako biopaliwa, jak np. produkcja nowych, bardziej wydajnych i ekologicznych katalizatorów.

E-metanol można otrzymać z zielonego wodoru, produkowanego np. w procesie elektrolizy, w której prąd pochodzi z odnawialnych źródeł energii, a także z surowców uzyskanych poprzez wykorzystanie strumieni odpadów, czy też wodoru z jednoczesnym wychwytem CO2. Zielony metanol może być produkowany z biomasy, a także z odpadów komunalnych, czy przemysłowych.

Jak już wspomniano, głównym powodem, dla którego szuka się alternatywnych paliw pozyskiwanych ze źródeł odnawialnych, jest bardzo wysoka emisja gazów cieplarnianych, takich jak CO2. W momencie, w którym metanol jest przetwarzany na wodór, jako wspomniany wyżej nośnik wodoru, do atmosfery uwalniany jest dwutlenek węgla. Jednak ze względu na to, że gaz ten jest zawracany i używany ponownie do produkcji metanolu, nie powoduje to dodatkowych zanieczyszczeń. Jest to tzw. obieg zamknięty. Innym rozwiązaniem jest otrzymywanie metanolu z dwutlenku węgla emitowanego np. podczas produkcji stali. Jest to rozwiązanie przeznaczone głównie dla transportu morskiego.


“Chemia i Biznes” nr 5/2023
CAŁA TREŚĆ DOSTĘPNA W "Chemia i Biznes" nr 5/2023

"Chemia i Biznes” to dwumiesięcznik biznesowo-gospodarczy, stworzony z myślą o firmach poszukujących rzetelnej, aktualnej i profesjonalnie przygotowanej informacji na temat rynku chemicznego i sektorów powiązanych.


metanolpaliwatransportbiopaliwa

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Średnia ocen 5/5 na podstawie 1 głosów.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Jak oceniasz obowiązek wprowadzenia sprawozdawczości ESG?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie