2024-11-14 / Autor: Dominik Wójcicki
Polski rynek dystrybucji tworzyw sztucznych jest mocno rozdrobniony, co daje szansę znalezienia miejsca na nim zarówno dla wielkich przedsiębiorstw, jak i znacznie mniejszych spółek.
Postanowiliśmy zbadać polski rynek dystrybucji tworzyw sztucznych, tak by zidentyfikować na nim firmy generujące największe przychody i zyski, jak też przedsiębiorstwa, które obsługują mniejszą liczbę klientów i przez to uzyskują niższe wartości sprzedaży i zysku.
Do naszej analizy wykorzystaliśmy publicznie dostępne dane finansowe za rok 2022 – z powodów metodologicznych jest to ostatni rok, za który takie dane w tej chwili istnieją. Sprawdziliśmy je dla około 20 spółek, przy czym niektóre, jak choćby Brenntag, prowadzą działalność sprzedażową związaną nie tylko z tworzywami sztucznymi, ale też sprzedażą znacznie szerszej palety surowców chemicznych. Pominęliśmy te firmy, które wprawdzie tworzywa sprzedają, ale stanowią one minimalny udział w strukturze przychodów i trudno taką firmę zakwalifikować do omawianej kategorii.
Struktura polskiego rynku dystrybucji tworzyw jest taka, iż wyraźnie dominują na nim spółki z kapitałem zagranicznym, dla których Polska to tylko jeden z kierunków działań. Będąc organizacją międzynarodową, łatwiej jest po prostu pozyskiwać partnerów, których tworzywa będzie się następnie sprzedawać. Akurat przemysł produkcji tworzyw sztucznych jest stosunkowo silnie skoncentrowany, bariera wejścia do sektora jest bardzo wysoka, a producenci tworzyw mają zawarte wieloletnie umowy handlowe z korporacjami międzynarodowymi. Dlatego też ciężko myśleć o rozpoczęciu działalności w segmencie dystrybucyjnym od zera.
Klientami dla dystrybutorów tworzyw sztucznych są rzecz jasna przetwórcy. W Polsce to ogromny sektor, złożony zarówno z koncernów, jak i średniej wielkości firm, czy też ogromnej liczby małych, kilkuosobowych podmiotów. Łącznie na przetwórstwo tworzyw składa się w naszym kraju ponad 8 tys. firm. Tak silne rozproszenie stanowi wyraźny ewenement na rynku europejskim. Około 15% wszystkich przetwórców w UE to bowiem firmy polskie. Tak duża sieć wytwórców elementów z tworzyw w oczywisty sposób determinuje także kształt rynku dystrybucyjnego.
Rynek przetwórstwa tworzyw sztucznych cechuje rzecz jasna silna konkurencja. Ciągły wzrost możliwości magazynowania coraz większej ilości surowców przez dystrybutorów tworzyw sprawia, że rosną możliwości zakupów całopojazdowych, co ma istotny wpływ na niższe ceny zakupu tworzyw i w konsekwencji podnosi ryzyko spadku marż realizowanych na tym asortymencie.
W ostatnich kwartałach mieliśmy w branży silne załamanie popytu pochodzącego z sektora motoryzacyjnego, od zawsze wiodącego konsumenta tworzyw, co przekładało się pośrednio także na wyniki osiągane przez firmy dystrybucyjne. Istnieje ryzyko, iż brak szybkiego i znaczącego odrodzenia w tym segmencie będzie skutkować wyższym niż dotychczas spadkiem marż i pogorszeniem się wyników finansowych firm sprzedających tworzywa. Stąd też stałe poszukiwania przez dystrybutorów takich odbiorców tworzyw, którzy będą je stosować do rozmaitych aplikacji, tak by dystrybutorzy mogli zdywersyfikować kierunki swojej sprzedaży i w ten sposób jak najlepiej bronić się przez pogarszaniem się koniunktury w wybranych grupach przetwórców.
Uczciwie jednak patrząc, pomimo skarg ze strony sprzedawców tworzyw na branżowe trudności, wciąż jest to rynek, który pozwala na regularną poprawę wyników finansowych. Analizując te za 2022 r., a więc za rok naznaczony wybuchem wojny i kryzysem energetycznym, w większości przypadków dostrzegaliśmy wzrost przychodów i zysku w porównaniu z rokiem 2021. Ten był wprawdzie rokiem pandemii, ale w czasie pandemii niektóre segmenty, jak choćby opakowalnictwo, przeżywało wzmożony popyt.
Na tak wysoce konkurencyjnym rynku, jak ten opisywany w tekście, permanentną cechą jest ryzyko zmian cen nabywanych surowców, co niedawna presja inflacyjna jeszcze tylko nasiliła. Wyróżnikiem całego światowego rynku przetwórstwa tworzyw sztucznych jest występowanie okresowych niedoborów niektórych surowców, co w pewnych sytuacjach może prowadzić do znaczących skoków cenowych. Przykładowo, gdy wybuchła wojna na Ukrainie, to jak pamiętamy spowodowała gwałtowne zmiany ceny ropy i gazu, co z kolei miało bezpośredni wpływ na wzrost ceny tworzyw. Jednocześnie, po spowolnieniu w branży przemysłowej, które miało miejsce w wyniku pandemii, nastąpiło w tym samym czasie, co wybuch wojny, ożywienie i wzrost popytu na surowce do produkcji. Dystrybutorzy stanęli zatem w obliczu problemów pozyskania odpowiedniej ilości surowca u producentów, przy jednoczesnym wzroście cen surowca oraz długich terminów dostaw.
W celu ograniczenia ewentualnego ryzyka zmian cen nabywanych surowców, firmy dystrybucyjne prowadzą stały monitoring cen na rynkach światowych tak, aby móc reagować poprzez skokowe zwiększenie zakupu surowców przed planowanym wzrostem ich cen, a także poprzez dywersyfikację portfela dostawców, co pozwala na prowadzenie negocjacji cenowych. O ile oczywiście taka dywersyfikacja dostawców jest możliwa. Dodatkowo, posiadając szczegółowe warunki sprzedaży, większość dystrybutorów zabezpiecza się przed ryzykiem związanym ze wzrostem cen surowców, zastrzegając sobie prawo do zmiany ceny sprzedaży dla klienta końcowego, co wprost stanowi zwrot nakładów na wyższą cenę zakupu towarów. Będąc niezwykle czułą na wahania koniunktury, branża tworzyw sztucznych od kilkudziesięciu miesięcy znajduje się w niestabilnej sytuacji, ponieważ duży wzrost cen energii znacznie podwyższył ceny surowców oraz wprowadził niepewność i niechęć długofalowego ustalania warunków współpracy. Przewidywanie dostępności surowców było w ostatnich kwartałach mocno utrudnione, jednakże od pewnego czasu widać, że sytuacja zaczyna się stabilizować.
Właściwie to działalność niemal wszystkich spółek dystrybucyjnych w największej mierze uzależniona jest od kilku kluczowych dostawców. Utrata dostawcy to cios, po którym niekiedy trudno jest się pozbierać, co spotkało w ostatnich latach w Polsce Krakchemię, która straciła kontrakt z Basell Orlen Polyolefins na sprzedaż poliolefin. Stąd też spółki dystrybucyjne zmuszone są dokładać największej staranności, aby dostawcy byli zadowoleni ze współpracy.
Firmy dystrybucyjne o najwyższych przychodach w 2022 r.
Basell Orlen Polyolefins Sprzedaż – 5,307 mld zł
Albis Polska – 3,225 mld zł
Brenntag – 2,889 mld zł
Resinex Poland – 501,42 mln zł
Grupa Azoty Compounding – 345,49 mln zł
Biesterfeld Polska – 281,202 mln zł
Nexeo Plastics Poland – 243,73 mln zł
KGL – 213,9 mln zł
Ultrapolymer Poland – 212,815 mln zł
BCD Polymers – 192,52 mln zł
Plastoplan Polska – 133,97 mln zł
Safic Alcan Poland – 102,559 mln zł
Krakchemia – 93,5 mln zł
Radka Polska – 93,276 mln zł
Polimer Projekt – 92,177 mln zł
Granulat Chmielarz – 89,348 mln zł
Telko Poland – 87,15 mln zł
Danje Polymer – 78,195 mln zł
Besspol – 49,4 mln zł
Ecta Polska – 11,71 mln zł
Ter Plastics – 11,23 mln zł
Fornaroli Polymers – 10,9 mln zł
"Chemia i Biznes” to dwumiesięcznik biznesowo-gospodarczy, stworzony z myślą o firmach poszukujących rzetelnej, aktualnej i profesjonalnie przygotowanej informacji na temat rynku chemicznego i sektorów powiązanych.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 3/2024
30.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Marki własne w Kielcach
6 i 7 listopada br. do Targów Kielce na Targi Marek Własnych przyjechali przedstawiciele sektora marek...
Targi Packaging Innovations stałym punktem w branży opakowaniowej
W dniach 9-10 października br. w EXPO Kraków, odbyła się 16. edycja Międzynarodowych Targów...
Targi Warsaw Pack ważne dla sektora opakowań
Warsaw Pack to wydarzenie, gdzie liderzy branży prezentują najnowsze technologie pakowania i...
Workshops&Networking PIPC „Cyfrowa i Bezpieczna Chemia” – podsumowanie II edycji
19-20 września 2024 r. w Hotelu Novotel City West w Krakowie odbyło się wydarzenie Polskiej Izby Przemysłu...