2021-01-21 / Autor: Karolina Szałas, Retail Analyst w PMR Ltd. Sp. z o.o.
Chociaż wzrost wynagrodzeń oraz programy socjalne w ostatnich latach przełożyły się na znaczący wzrost dochodów rozporządzalnych Polaków, którzy zwiększali swoje wydatki zwłaszcza na artykuły nieżywnościowe, to w 2020 r. należy spodziewać się spadku dynamiki sprzedaży artykułów kosmetycznych wywołanego pandemią COVID-19.
Co więcej, długotrwały kryzys w następstwie pandemii sprawi, że konsumenci będą rezygnować z zakupów, które nie są niezbędne. Zakupy te będą bardziej przemyślane, a mniej podyktowane impulsem. Dodatkowo, nie należy spodziewać się także znaczącego odbicia rynku po pandemii.
Zakładając, że obecna sytuacja związana z koronawirusem się utrzyma i nie zostaną wprowadzone dodatkowe restrykcje, rynek artykułów kosmetycznych nie ucierpi mocno w porównaniu do innych segmentów rynku artykułów nieżywnościowych. Według prognoz przygotowanych przez PMR, dynamika rynku detalicznego artykułów kosmetycznych w 2020 r. utrzyma się na poziomie 1,8% wzrostu r/r. W najgorszym przewidywanym scenariuszu (ograniczenia w działaniu wybranych sklepów utrzymujące się w całym kraju) będzie o 4,4 p.p. niższa niż w sytuacji, gdyby epidemii nie było. Co więcej, tylko w najgorszym scenariuszu przewiduje się nieznaczny spadek wartości rynku względem 2019 r.
Które kanały zyskają, a które stracą?
Oczywiście wpływ na poszczególne kanały rynku będzie różny – na początkowej sytuacji (zakupów na zapas, powrotu do rzadszych, ale większych zakupów na kilka dni, czy kompleksowych zakupów w jednym sklepie) zyskały w dużym stopniu sklepy wielkopowierzchniowe: supermarkety i dyskonty.
Na sytuacji z początku epidemii zyskały również apteki, gdzie były dokonywane zakupy kosmetyczne przy okazji innych zakupów. Trend ten dobrze obrazują dane PEX PharmaSequence, które wskazują, że po 15 dniach marca w porównaniu do sprzedaży z 15 dni lutego wzrosła sprzedaż kosmetyków w aptekach o 13,4%. Cały rynek apteczny w tym czasie odnotował wzrost o 32,2% (17,4% – leki na receptę, 50,8% – OTC, 35,2% – suplementy diety). Z kolei w pierwszych 15 dniach kwietnia sprzedaż kosmetyków spadła o 25,4% w porównaniu do 15 dni marca oraz odnotowała spadek o 18,7% rok do roku.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 1/2024
20.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 1/2024
30.00 zł
Bilety - XIII Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Chemii Gospodarczej
553.50 zł
Wpis zaawansowany w Katalogu Firm
861.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Targi Kompozyt – Expo atrakcyjne dla branży
W Krakowie odbyła się 12 edycja Międzynarodowych Targów Materiałów, Technologii i...
Nowości na Taropaku w Poznaniu
Ponad 10 tys. zwiedzających, 100 wystawców, liczne nowości i premiery – tak wyglądały Targi...
XII Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Chemii Gospodarczej dla ponad 190 osób
6 czerwca 2023 r. w Warszawie odbyła się 12 edycja Międzynarodowej Konferencji Przemysłu Chemii...
Bogactwo nowości na in-cosmetics Global w Barcelonie
W Barcelonie odbyły się kosmetyczne targi in-cosmetics Global. To jedna z najważniejszych europejskich wystaw...