2021-01-21 / Autor: Karolina Szałas, Retail Analyst w PMR Ltd. Sp. z o.o.
Chociaż wzrost wynagrodzeń oraz programy socjalne w ostatnich latach przełożyły się na znaczący wzrost dochodów rozporządzalnych Polaków, którzy zwiększali swoje wydatki zwłaszcza na artykuły nieżywnościowe, to w 2020 r. należy spodziewać się spadku dynamiki sprzedaży artykułów kosmetycznych wywołanego pandemią COVID-19.
Co więcej, długotrwały kryzys w następstwie pandemii sprawi, że konsumenci będą rezygnować z zakupów, które nie są niezbędne. Zakupy te będą bardziej przemyślane, a mniej podyktowane impulsem. Dodatkowo, nie należy spodziewać się także znaczącego odbicia rynku po pandemii.
Zakładając, że obecna sytuacja związana z koronawirusem się utrzyma i nie zostaną wprowadzone dodatkowe restrykcje, rynek artykułów kosmetycznych nie ucierpi mocno w porównaniu do innych segmentów rynku artykułów nieżywnościowych. Według prognoz przygotowanych przez PMR, dynamika rynku detalicznego artykułów kosmetycznych w 2020 r. utrzyma się na poziomie 1,8% wzrostu r/r. W najgorszym przewidywanym scenariuszu (ograniczenia w działaniu wybranych sklepów utrzymujące się w całym kraju) będzie o 4,4 p.p. niższa niż w sytuacji, gdyby epidemii nie było. Co więcej, tylko w najgorszym scenariuszu przewiduje się nieznaczny spadek wartości rynku względem 2019 r.
Które kanały zyskają, a które stracą?
Oczywiście wpływ na poszczególne kanały rynku będzie różny – na początkowej sytuacji (zakupów na zapas, powrotu do rzadszych, ale większych zakupów na kilka dni, czy kompleksowych zakupów w jednym sklepie) zyskały w dużym stopniu sklepy wielkopowierzchniowe: supermarkety i dyskonty.
Na sytuacji z początku epidemii zyskały również apteki, gdzie były dokonywane zakupy kosmetyczne przy okazji innych zakupów. Trend ten dobrze obrazują dane PEX PharmaSequence, które wskazują, że po 15 dniach marca w porównaniu do sprzedaży z 15 dni lutego wzrosła sprzedaż kosmetyków w aptekach o 13,4%. Cały rynek apteczny w tym czasie odnotował wzrost o 32,2% (17,4% – leki na receptę, 50,8% – OTC, 35,2% – suplementy diety). Z kolei w pierwszych 15 dniach kwietnia sprzedaż kosmetyków spadła o 25,4% w porównaniu do 15 dni marca oraz odnotowała spadek o 18,7% rok do roku.
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Kongres "Polska Chemia" w formule online
W 2020 r. Kongres "Polska Chemia" odbył się formule online. Polska Izba Przemysłu Chemicznego, kierując się...
Targi Packaging Innovations przyniosły szansę branży opakowaniowej, by się spotkać
W 2020 r. branża opakowaniowa miała niewiele okazji do targowych spotkań.
Targi Plastpol 2020 w cieniu pandemii
W Kielcach pomimo pandemii koronawirusa odbyły się zaplanowane pierwotnie na maj targi Plastpol.
Budma barometrem polskiego budownictwa
Międzynarodowe Targi Budownictwa i Architektury Budma od wielu lat stanowią miejsce, w którym można...