Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Dynamika rynku kosmetycznego w 2020 r. najniższa od lat

2021-01-21  / Autor: Karolina Szałas, Retail Analyst w PMR Ltd. Sp. z o.o.

Chociaż wzrost wynagrodzeń oraz programy socjalne w ostatnich latach przełożyły się na znaczący wzrost dochodów rozporządzalnych Polaków, którzy zwiększali swoje wydatki zwłaszcza na artykuły nieżywnościowe, to w 2020 r. należy spodziewać się spadku dynamiki sprzedaży artykułów kosmetycznych wywołanego pandemią COVID-19.

Co więcej, długotrwały kryzys w następstwie pandemii sprawi, że konsumenci będą rezygnować z zakupów, które nie są niezbędne. Zakupy te będą bardziej przemyślane, a mniej podyktowane impulsem. Dodatkowo, nie należy spodziewać się także znaczącego odbicia rynku po pandemii.

Zakładając, że obecna sytuacja związana z koronawirusem się utrzyma i nie zostaną wprowadzone dodatkowe restrykcje, rynek artykułów kosmetycznych nie ucierpi mocno w porównaniu do innych segmentów rynku artykułów nieżywnościowych. Według prognoz przygotowanych przez PMR, dynamika rynku detalicznego artykułów kosmetycznych w 2020 r. utrzyma się na poziomie 1,8% wzrostu r/r. W najgorszym przewidywanym scenariuszu (ograniczenia w działaniu wybranych sklepów utrzymujące się w całym kraju) będzie o 4,4 p.p. niższa niż w sytuacji, gdyby epidemii nie było. Co więcej, tylko w najgorszym scenariuszu przewiduje się nieznaczny spadek wartości rynku względem 2019 r.

Które kanały zyskają, a które stracą?

Oczywiście wpływ na poszczególne kanały rynku będzie różny – na początkowej sytuacji (zakupów na zapas, powrotu do rzadszych, ale większych zakupów na kilka dni, czy kompleksowych zakupów w jednym sklepie) zyskały w dużym stopniu sklepy wielkopowierzchniowe: supermarkety i dyskonty.

Na sytuacji z początku epidemii zyskały również apteki, gdzie były dokonywane zakupy kosmetyczne przy okazji innych zakupów. Trend ten dobrze obrazują dane PEX PharmaSequence, które wskazują, że po 15 dniach marca w porównaniu do sprzedaży z 15 dni lutego  wzrosła sprzedaż kosmetyków w aptekach o 13,4%. Cały rynek apteczny w tym czasie odnotował wzrost o 32,2% (17,4% – leki na receptę, 50,8% – OTC, 35,2% – suplementy diety). Z kolei w pierwszych 15 dniach kwietnia sprzedaż kosmetyków spadła o 25,4% w porównaniu do 15 dni marca oraz odnotowała spadek o 18,7% rok do roku.


przemysł kosmetyczny

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie