Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Dwucyfrowy wzrost sprzedaży segmentu kosmetyków kolorowych

2010-02-24

W ciągu ostatniego roku rynek kosmetyków kolorowych odnotował 8% wzrost sprzedaży ilościowej (w sztukach) oraz 16% wzrost w ujęciu wartościowym. Według badań prowadzonych przez MEMRB w okresie od września 2008 r. do sierpnia 2009 r. sprzedaż kosmetyków kolorowych w Polsce wyniosła 72 mln sztuk (sprzedaż na poziomie 952 mln zł).

Na rynek kosmetyków kolorowych składają się produkty do makijażu twarzy, oczu, ust i paznokci. Spośród wymienionych segmentów największą popularnością cieszyły się kosmetyki do twarzy, których udział w rynku kosmetyków kolorowych wyniósł odpowiednio 38% i 25%. Drugie miejsce należy do segmentu kosmetyków do oczu z udziałami na poziomie 31% i 28%. Kolejne miejsca zajmują kosmetyki do ust (18%, 24%) i paznokci (12%, 23%).

Udział ilościowy poszczególnych segmentów w rynku kosmetyków kolorowych

Źródło: MEMRB, IRI

Udział wartościowy poszczególnych segmentów w rynku kosmetyków kolorowych

Źródło: MEMRB, IRI

Porównanie do analogicznego okresu roku wcześniejszego pozwala stwierdzić, że najbardziej dynamicznie rozwijała się sprzedaż produktów do twarzy (+16% ilościowo i +23% wartościowo), do oczu (odpowiednio +6% i +14%). Na wynik ten wpłynęło przede wszystkim zwiększone zainteresowanie konsumentów błyszczykami do ust (+9% ilościowo i +19% wartościowo) oraz fluidami do twarzy (+15% ilościowo i +22% wartościowo). Sprzedaż fluidów stanowiła ponad 60% całkowitej sprzedaży produktów do makijażu twarzy. Wzrosty sprzedaży odnotowały także pudry (+19% i +26%), róże/bronzery (+16% i +24%) oraz korektory (+19% i +26%).
Segment produktów do paznokci zanotował 7% wzrost sprzedaży ilościowej i 10% wzrost w ujęciu wartościowym. Najlepiej sprzedawały się lakiery do paznokci (generujące 80% sprzedaży ilościowej), które odnotowały 5% wzrost sprzedaży ilościowej i wartościowej. Największy wzrost sprzedaży zaobserwowano w segmencie produktów pielęgnacyjnych (odpowiednio +24% i +29%).
Sprzedaż produktów do makijażu oczu wzrosła zarówno w ujęciu ilościowym (+6%), jak i wartościowym (+14%). Większą dynamiką wzrostu w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego charakteryzowały się maskary do rzęs (+10% ilościowo i +16% wartościowo), eyelinery (+20% i +26%) oraz ołówki do oczu i brwi (+10%, +18%). Cienie do powiek minimalnie straciły na znaczeniu pod względem ilości sprzedaży (-1%), utrzymując wzrost wartościowy (+5%).

Rynek producentów kosmetyków kolorowych jest rozdrobniony – żadna z marek nie może poszczycić się dwucyfrowym udziałem procentowym w rynku. Pod względem wartości 10 najpopularniejszych marek osiąga łączny udział w rynku na poziomie 58%.

Ranking wiodących marek w rynku kosmetyków kolorowych, sprzedaż ilościowa (w sztukach)

Źródło: MEMRB, IRI

Ranking wiodących marek w rynku kosmetyków kolorowych, sprzedaż wartościowa

Źródło: MEMRB, IRI

Liderami rynku kosmetyków kolorowych pod względem wartości sprzedaży stały się marki Maybelline NY (11,4%), Rimmel (8,9%) i L’Oreal Paris (8,8%), z Astor i Max Factor na miejscach czwartym i piątym. Pierwsza z nich swój sukces zawdzięcza przede wszystkim popularności maskar i podkładów, których łączny udział w obrocie wartościowym stanowi aż 72% sprzedaży Maybelline NY. W przypadku Rimmel wspomniane dwa typy produktów do makijażu nie mają tak dominującego znaczenia (56% łącznej sprzedaży). Kolejne 18% sprzedaży generują szminki i pudry do twarzy. Z produktów L’Oreal Paris najpopularniejsze są maskary i fluidy, a następnie szminki i pudry. W sumie te cztery typy produktów stanowią 77% obrotu firmy w ujęciu wartościowym.
 

 

W poszczególnych segmentach kosmetyków kolorowych, również mamy do czynienia z dużym rozdrobnieniem udziałów producentów.

Makijaż ust
W segmencie kosmetyków do makijażu ust pozycja lidera należy do marki Nivea, która osiągnęła w rozpatrywanym okresie udziały rynkowe na poziomie 15% (ilościowo) i 10% (wartościowo). Kolejne pozycje, biorąc pod uwagę sprzedaż ilościową, zajmują Wibo (6%) i Bell (5%) oraz Maybelline NY (8%) i L’Oreal Paris (7%), biorąc pod uwagę sprzedaż w ujęciu wartościowym.

Pielęgnacja paznokci
Najpopularniejszą marką w sektorze kosmetyków do pielęgnacji paznokci jest Wibo (udziały w całkowitej sprzedaży ilościowej na poziomie 11%, wartościowej – 8%). Na kolejnych miejscach znajdują się: Miss Sporty (8% udział w sprzedaży ilościowej) i Astor (6% udział w sprzedaży wartościowej). Trzecie miejsce pod względem sprzedaży ilościowej zajmują marki własne sieci detalicznych i marka Lovely, które generują po 5% sprzedaży. Biorąc pod uwagę obrót wartościowy, na trzecim miejscu znajduje się Maybelline NY z 6% udziałem w całkowitej sprzedaży produktów do paznokci.

Makijaż oczu
Coty i L’Oreal są czołowymi producentami kosmetyków do makijażu oczu. W pierwszej trójce producentów, biorąc pod uwagę sprzedaż ilościową, znajdują się Maybelline NY (11%), Rimmel (10%) i Miss Sporty (8%), zaś sprzedaż wartościową – Maybelline NY (16%), Rimmel (12%) i L’Oreal Paris (10%).


Makijaż twarzy
Dwa pierwsze miejsca w segmencie kosmetyków do makijażu twarzy (ujęcie ilościowe) należą do polskich marek – Dr Irena Eris (12%) i Soraya (9%). Trzecią lokatę zajmuje Maybelline NY z 8% udziałem w rynku. Najlepsze wartościowo wyniki należą do: Maybelline NY (11,3%), L’Oreal Paris (10,5%), Dr Irena Eris (9%).

W strukturze handlu kosmetykami kolorowymi dominującymi kanałami sprzedaży są sklepy kosmetyczne i perfumerie. Intensywny rozwój sieci drogeryjnych spowodował, że sklepy kosmetyczne zwiększyły swój udział w obrocie ilościowym do 68% i wartościowym – do 70%. Drugie miejsce należy do perfumerii, które osiągnęły odpowiednio 11% sprzedaży ilościowej i 16% sprzedaży w ujęciu wartościowym. Trzecie miejsce zajmują sklepy wielobranżowe, które generują udziały na poziomie odpowiednio 8% i 5%. Biorąc pod uwagę strukturę sprzedaży produktów do makijażu, dominującą rolę odgrywa wciąż handel tradycyjny, który generuje 95% sprzedaży. Kanały nowoczesne nie stanowią znaczącej bazy dystrybucji kosmetyków kolorowych, gdyż tylko około 5% sprzedaży koncentruje się w hiper- i supermarketach.

Kanały dystrybucji sprzedaży kosmetyków kolorowych, ujęcie ilościowe

Źródło: MEMRB, IRI

Kanały dystrybucji sprzedaży kosmetyków kolorowych, ujęcie wartościowe

Źródło: MEMRB, IRI

Pomimo kryzysu ekonomicznego, który dotknął gospodarkę światową, rynek kosmetyczny wydaje się nie odczuwać spowolnienia sprzedaży. Podobny trend zaobserwować można także na rynku kosmetyków kolorowych. W czasie kryzysu społeczeństwo rezygnuje z wydatków na dobra luksusowe, za to chętniej sięga po produkty o porównywalnie niższej cenie, jakimi niewątpliwie są kosmetyki. Z takim zjawiskiem mieliśmy już do czynienia w ubiegłym wieku, podczas Wielkiego Kryzysu. Wówczas mówiono o efekcie szminki.


kosmetyki koloroweprzemysł kosmetyczny

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Jak oceniasz Manifest Polskiej Chemii?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie