2017-09-01
31 sierpnia zakończył się okres przejściowy dla rejestracji samochodów dostawczych z silnikami Diesla spełniających normę Euro 5. Oznacza to, że do końca 2018 r. po polskich drogach może jeździć nawet 50 tys. samochodów, które korzystają z AdBlue.
AdBlue to 32,5% wodny roztwór mocznika. Stosuje się go w nowoczesnych samochodach ciężarowych i osobowych oraz autobusach, wyposażonych w technologię SCR. Pozwala on znacznie ograniczyć emisję groźnych tlenków azotu.
Europejskiej standardy zakładają coraz większe ograniczenie emisji spalin, w tym tlenków azotu. Najnowsza norma Euro 6 (europejski standard emisji spalin) dla nowych aut użytkowych do 3,5 tony weszła w życie 1 września 2016 r. Od tej pory do dokonania rejestracji niezbędne było spełnienie jej wymagań, a te są dość restrykcyjne, bo norma Euro 6 ograniczyła dopuszczalną wartość cząstek stałych w spalinach o 50%, węglowodorów o 70%, a tlenków azotu aż o 80%. Wyjątek stanowiły samochody dostawcze z silnikami Diesla zaprojektowanymi dla normy Euro 5. Można je było rejestrować do 31 sierpnia 2017 r.
Na podstawie danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego dotyczących sprzedaży można oszacować, że do końca 2018 r. po polskich drogach będzie jeździć nawet 50 tys. samochodów ciężarowych, korzystających z AdBlue. W praktyce oznacza to, że dostęp do AdBlue powinien być coraz bardziej powszechny. To ważna wiadomość dla osób zarządzających stacjami paliw oraz właścicieli flot samochodowych.
- Rynek rośnie bardzo dynamicznie, więc bezproblemowa dostępność AdBlue jest kluczowa. Dotyczy to zarówno samochodów ciężarowych, jak i osobowych. Właściciele stacji paliw powinni rozważyć odpowiednie wyposażenie stacji w infrastrukturę, która umożliwia łatwe tankowanie AdBlue. Z kolei osoby zarządzające flotą samochodową mogą bezpośrednio wyposażyć się w zbiorniki do magazynowania i dystrybucji AdBlue. Przechowywanie większych ilości roztworu to realna oszczędność czasu i pieniędzy – tłumaczy Jacek Gawronek z firmy Kingspan Environmental, specjalizującej się w produkcji zbiorników do magazynowania i dystrybucji AdBlue.
Rosnące zapotrzebowanie na AdBlue, jego producentem jest Grupa Azoty Zakłady Azotowe Puławy, dotyczy także maszyn rolniczych. AdBlue odgrywa coraz większą rolę w maszynach używanych w rolnictwie, które są coraz częściej wyposażane w układy SCR.
- Dystrybutor z AdBlue pozwala szybko uzupełnić płyn, ale dziś nie na każdej stacji paliw znajdziemy taką instalację. Tymczasem w większości samochodów wyposażonych w układ SCR (wykorzystuje on AdBlue do rozkładania tlenków azotu) przy braku roztworu samochód w ogóle nie ruszy. AdBlue trzeba też odpowiednio przechowywać, bo łatwo krystalizuje się i zamarza w temperaturze poniżej -11°C. Dlatego niezbędne jest właściwe wyposażenie. Najlepszym zatem wyborem będą zbiorniki ściśle przeznaczone dla AdBlue - dodaje Jacek Gawronek.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Chemika Expo o wodorze
Tematem wiodącym tegorocznej konferencji Chemika Expo, organizowanej w Szczecinie przez Klaster...
HPCI idealne dla profesjonalistów
Targi HPCI Central and Eastern Europe to najważniejsze w regionie Europy Środkowo-Wschodniej wydarzenie...
Merytoryczne konferencje podczas Sepawy
Kongres SEPAWA 2025 w Berlinie skupił się na innowacjach w sektorze detergentów,...
Wiodące targi transportu i logistyki w Europie Środkowo-Wschodniej
TransLogistica Poland 2025, dwunasta edycja międzynarodowych targów transportu i logistyki, odbyła się...