Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Dostawy LNG szansą dla Europy?

2022-07-27

Ponieważ niezawodne dostawy rosyjskiego gazu do Europy należą już do przeszłości od momentu wybuchu wojny na Ukrainie, to wiele krajów europejskich walczy o znalezienie alternatywnych źródeł energii. Chociaż UE uzgodniła plan zmniejszenia zużycia gazu ziemnego tej zimy o 15% w porównaniu ze średnią z ostatnich pięciu lat, to mimo wszystko gaz nie zostanie w najbliższym czasie porzucony jako źródło energii.

Jedną z odpowiedzi Europy na kryzys jest wzrost importu skroplonego gazu ziemnego (LNG). Obchodząc rurociągi ze wschodu, terminale LNG otwierają szerszą gamę potencjalnych dostawców. Do tej pory jednym z głównych beneficjentów tej zmiany były Stany Zjednoczone. W pierwszej połowie 2022 r. Stany Zjednoczone stały się największym światowym dostawcą LNG, odpowiadając za 71% eksportu do UE i Wielkiej Brytanii.

Z kolei Niemcy, które w znacznym stopniu uzależniły się od dostaw gazu z Rosji, od początku wojny zapowiadają budowę trzech terminali importowych LNG. Będą to jednak dopiero pierwsze terminale w tym kraju.

Na szczęście nie wszędzie w Europie jest tak słabo z przygotowaniami do zmian. Hiszpania ma już sześć terminali operacyjnych, podczas gdy Francja i Turcja mają po cztery, a oba kraje planują jeszcze jeden. We Włoszech działają trzy i dogonią one Hiszpanię po wybudowaniu trzech kolejnych planowanych terminali. Obecnie planowana jest również rozbudowa mocy szeregu terminali LNG na całym kontynencie. Rzecz jasna taki terminal ma już także Polska. Chodzi tutaj o terminal przeładunkowy i regazyfikacyjny skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu. Terminal ten jest największym obiektem skroplonego gazu ziemnego w Europie Północnej i Europie Środkowo-Wschodniej.

Budowa terminali może służyć jako rozwiązanie krótko- lub średnioterminowe, gdyż w sporej części europejskiej opinii publicznej wykorzystanie skroplonego gazu ziemnego jest kontrowersyjne. Niemiecka Federalna Agencja Środowiska twierdzi, że zwiększonego wykorzystania LNG, zwłaszcza w porównaniu z gazem transportowanym rurociągami, nie można uzasadnić z punktu widzenia polityki klimatycznej i efektywności energetycznej. Agencja stwierdza jednak, że rozbudowa infrastruktury LNG w trakcie przechodzenia na czystszą energię może przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa dostaw, a także większej konkurencji.


energetykagaz ziemny

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Średnia ocen 5/5 na podstawie 1 głosów.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy system kaucyjny obejmujący opakowania z tworzyw sztucznych to dobry pomysł?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie