2022-09-19 / Autor: Karolina Lipiec
Trwa rozwój polskiego rynku chemii gospodarczej, a napływ uchodźców z Ukrainy jeszcze bardziej przyspieszy dynamikę w tym sektorze.
Polski rynek chemii gospodarczej, z wartością szacowaną na ok. 1,17 mld zł, zachowuje swoją chłonność, ale niestety wśród producentów z tej kategorii krajowe firmy mają dość mały udział. Można wręcz powiedzieć o najbardziej spenetrowanym przez kapitał międzynarodowy segmencie polskiej chemii. Prawie wszystkie najpopularniejsze marki proszków do prania, płynów do mycia naczyń lub papierów toaletowych należą do zagranicznych koncernów. Pod tym względem polski rynek chemii gospodarczej w roku 2021 nie zmienił się i nie ma jakichkolwiek przesłanek do stwierdzenia, że zmieni się w kolejnych latach.
To te firmy inwestują również najwięcej. W 2021 r. przykładem dużej inwestycji była rozbudowa zakładu Reckitt Benckiser w Nowym Dworze Mazowieckim, mająca na celu zwiększenie mocy produkcyjnych – zwłaszcza w obszarze produkcji detergentów do zmywarek oraz środków dezynfekcyjnych. Łącznie, jak podaje Pekao, nakłady inwestycyjne polskiej branży chemii gospodarczej wyniosły w ubiegłym roku 649 mln zł, co oznacza bardzo duży wzrost względem roku 2020, kiedy to sięgały 421 mln zł, a i wtedy ogromnie wzrosły względem roku wcześniejszego, bo w 2019 r. wynosiły 269 mln zł.
Jednocześnie branża jest ukształtowana przez duże podmioty o zatrudnieniu w liczbie ponad 250 pracowników. W dalszym ciągu jednym z głównych źródeł wzrostu tego przemysłu pozostaje eksport, którego udział w przychodach branży sięga nieco ponad 60%.
W ostatnich kilkunastu miesiącach rynek chemii gospodarczej utrzymał stabilną strukturą produktów. Pojawienia się na nim nowych produktów, substytutów lub nowych istotnych graczy nie zanotowano, gdyż bariera wejścia od strony produkcyjnej, dystrybucyjnej i marketingowej wciąż jest bardzo wysoka. Istotnym trendem w ostatnich miesiącach jest za to koncentracja kanałów sprzedaży: spadek znaczenia i liczby mniejszych sklepów handlu tradycyjnego na rzecz wzrostu znaczenia kanału dyskontów (głównie Biedronka, Lidl i Dino) oraz kanału drogeryjnego (głównie Rossmann). Skutkuje to wzrostem znaczenia marek własnych. Niemniej nie brakuje też mocno wyspecjalizowanych wytwórców koncentrujących się na niszach.
Od początku pandemii, i ten stan utrzymywał się także w roku 2021, mieliśmy do czynienia ze zwiększonym zapotrzebowaniem rynku na środki czystości i środki dezynfekujące. Firmy notowały wyższe przychody z tytułu sprzedaży środków czystości oraz nierzadko podejmowały decyzję o wprowadzeniu na rynek nowych linii produktów. Większość obrotu na rynku konsumenckim stanowi sprzedaż produktów o niskiej marży. Wyznaczana cena sprzedaży, a tym samym niewielka marża, to efekt dużej konkurencji na rynku w naszym kraju.
Z tej to przyczyny rynek chemii gospodarczej staje się coraz bardziej wymagający. Konsumenci oczekują od producentów starannego przygotowania wprowadzanych produktów, które obecnie muszą zaspokajać ściśle sprecyzowane potrzeby odbiorców oraz charakteryzować się innowacyjnością i wysoką jakością. Zabieg wprowadzenia na rynek produktu musi być wspomagany przez kampanie marketingowe.
Firmy oprócz specjalistycznych produktów coraz częściej starają się zaoferować potencjalnemu klientowi określony styl i filozofię życia. Sam „czas życia” wprowadzanych produktów skraca się i w niektórych przypadkach nie przekracza roku, stąd też przedsiębiorstwa muszą szybko reagować na sygnały otrzymywane od konsumentów.
W Polsce wartość rynku detergentów i środków piorących w ubiegłym roku wykazywała tendencję wzrostową i prognozuje się jej wzrost w kolejnych latach. Wprowadzanie na rynek innowacyjnych produktów, rosnąca penetracja pralek automatycznych oraz zwiększająca się świadomość konsumentów w zakresie higieny to główne przyczyny stale postępującego wzrostu konsumpcji wyrobów chemii gospodarczej. Sam rynek chemii gospodarczej jest podzielony według obszarów zastosowania. W 2021 r. wzrost wartości dla wszystkich kategorii produktowych przekroczył w naszym kraju 4%. Najszybciej rosła sprzedaż w kategorii środków czyszczących, zwiększając się o ponad 6% w ujęciu rok do roku. Jeśli chodzi o samą Europę, a nie tylko Polskę, to przewiduje się, że od 2022 roku branża chemii gospodarczej w Europie utrzyma powolny wzrost. Pandemia COVID-19 wpłynęła na poprawę wiedzy konsumentów na temat produktów chemii gospodarczej i stosowania środków czystości z różnych kategorii, m.in. preparatów do pielęgnacji powierzchni, mycia toalet i zmywania naczyń. Do tego doszło intensywne stosowanie środków dezynfekcyjnych – zarówno w gospodarstwach domowych, jak i miejscach publicznych. Na skutek malejącej liczby osób pracujących zdalnie i mniej rygorystycznych praktyk dezynfekcyjnych, w 2021 roku na europejskim rynku produktów chemii gospodarczej nastąpił spadek wartości detalicznej o 1% w odniesieniu do wysokiej wartości odnotowanej w 2020 roku. W związku z osłabieniem negatywnych czynników rozwoju rok 2022 ma być okresem stabilizacji w większości kategorii produktowych w tej branży. Szacuje się, że w 2022 roku realne tempo rozwoju europejskiego sektora chemii gospodarczej wyniesie 1,2%. Normalnie funkcjonuje już kanał sprzedaży HoReCa, który w ubiegłym roku i dwa lata temu wskutek wprowadzonych obostrzeń i zakazów prowadzenia działalności przez hotele, restauracje i gastronomię znajdował się w trendzie spadkowym.
Chemia i Biznes” to dwumiesięcznik biznesowo-gospodarczy, stworzony z myślą o firmach poszukujących rzetelnej, aktualnej i profesjonalnie przygotowanej informacji na temat rynku chemicznego i sektorów powiązanych.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 3/2024
30.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Marki własne w Kielcach
6 i 7 listopada br. do Targów Kielce na Targi Marek Własnych przyjechali przedstawiciele sektora marek...
Targi Packaging Innovations stałym punktem w branży opakowaniowej
W dniach 9-10 października br. w EXPO Kraków, odbyła się 16. edycja Międzynarodowych Targów...
Targi Warsaw Pack ważne dla sektora opakowań
Warsaw Pack to wydarzenie, gdzie liderzy branży prezentują najnowsze technologie pakowania i...
Workshops&Networking PIPC „Cyfrowa i Bezpieczna Chemia” – podsumowanie II edycji
19-20 września 2024 r. w Hotelu Novotel City West w Krakowie odbyło się wydarzenie Polskiej Izby Przemysłu...