Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Dobre długookresowe perspektywy branży chemii samochodowej

2021-03-25  / Autor: Redakcja

W okresie pandemii zwiększona troska o aspekty bezpieczeństwa i higieny nie zrekompensowały producentom kosmetyków oraz detergentów samochodowych negatywnych efektów generalnego spadku mobilności oraz zmniejszonej sprzedaży samochodów na całym świecie. W długim okresie sektor ten ma jednak szansę na stabilny rozwój, w miarę jak na ponowną ścieżkę wzrostu powracać będzie rynek samochodowy, a rosnącym na znaczeniu modelem użytkowania aut będzie car sharing. W Polsce charakteryzuje się on szczególnie dużym potencjałem z uwagi na obserwowany dynamiczny rozwój parku samochodowego przy jednoczesnym wzroście branży myjni samochodowych oraz dotychczasowym niskim nasyceniu rynku w segmencie odbiorców indywidualnych.

Globalna branża przed i w trakcie pandemii

Światowy przemysł samochodowych środków czystości to dość prężna branża, osiągająca roczne przychody rzędu 12 mld dol. Taki poziom sprzedaży został przez nią osiągnięty (wg szacunków firmy Research and Markets) w 2019 roku, bezpośrednio poprzedzającym wybuch kryzysu COVID-19. Największym segmentem rynku są szampony i detergenty służące do czyszczenia zewnętrznych powierzchni pojazdów. Są one wykorzystywane na największą skalę w różnego rodzaju myjniach samochodowych. Rosnącą w siłę kategorią produktową są jednak również środki do utrzymywania należytej higieny pojazdów przez indywidualnych konsumentów (DIY). Te podzielić można na grupę środków uniwersalnych (takich, jak szampony, płyny do szyb/spryskiwaczy, środki do czyszczenia kokpitu i tapicerek czy samochodowe odświeżacze powietrza), jak również preparaty o bardziej specjalistycznych zastosowaniach (jak np. środki do usuwania trudnych zabrudzeń, środki wspomagające konserwację karoserii, środki do pielęgnacji felg czy usuwania rdzy). Choć sprzedaż chemii samochodowej jest najbardziej rozwinięta (w przeliczeniu na mieszkańca) w bogatych krajach Ameryki Północnej i Europy, to z uwagi na dużą populację i szybki wzrost parku samochodów w minionej dekadzie, na drugi największy rynek tego typu produktów wyrosły w ostatnim czasie Chiny.  

Do kryzysu związanego z pandemią COVID-19 rynek chemii samochodowej notował dynamiczny rozwój, dodatkowo wspierany przez stały wzrost sprzedaży aut. Ta pomiędzy kryzysowym 2009 a 2018 r. zwiększyła się globalnie o ponad 40%, napędzana zwłaszcza przez gwałtowny wzrost popytu w Chinach, dla którego miniona dekada była erą prawdziwego motoryzacyjnego boomu. Najlepiej oddają to statystyki tamtejszej produkcji samochodów (w zdecydowanej większości kierowanej na lokalny rynek), która w analogicznym okresie wzrosła aż około dwukrotnie. Ostatnie dwa lata były jednak dla światowego przemysłu motoryzacyjnego, a co za tym idzie dla większości branż pokrewnych, obiektywnie bardzo trudne. Globalna sprzedaż aut dość wyraźnie (bo o ok. 4% r/r) zmalała już w 2019 r., natomiast prawdziwe załamanie przyniosła zwłaszcza pierwsza połowa ubiegłego roku, kiedy to pandemia koronawirusa spowodowała silne zakłócenia w funkcjonowaniu fabryk i w najtrudniejszych miesiącach (marzec - kwiecień) skutkowała spadkiem sprzedaży pojazdów nawet o ponad 1/3 w porównaniu z analogicznym okresem 2019 r. Sytuacja powróciła wprawdzie do normalności w drugim półroczu, lecz w ostatecznym rozrachunku ubiegły rok branża zamknęła sprzedażą o 12% niższą niż w 2019 r.


chemia samochodowakosmetyki samochodowedetergenty

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejSklep

Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych

95.00 zł

“Chemia i Biznes” nr 1/2024

Nowość!Dostęp online

20.00 zł

"Kosmetyki i Detergenty" nr 1/2024

Nowość!Dostęp online

30.00 zł

"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2023

25.00 zł

Bilety - XIII Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Chemii Gospodarczej

Nowość!

553.50 zł

Wpis zaawansowany w Katalogu Firm

Dostęp online

861.00 zł

Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych

78.00 zł

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie