2021-03-25 / Autor: Redakcja
W okresie pandemii zwiększona troska o aspekty bezpieczeństwa i higieny nie zrekompensowały producentom kosmetyków oraz detergentów samochodowych negatywnych efektów generalnego spadku mobilności oraz zmniejszonej sprzedaży samochodów na całym świecie. W długim okresie sektor ten ma jednak szansę na stabilny rozwój, w miarę jak na ponowną ścieżkę wzrostu powracać będzie rynek samochodowy, a rosnącym na znaczeniu modelem użytkowania aut będzie car sharing. W Polsce charakteryzuje się on szczególnie dużym potencjałem z uwagi na obserwowany dynamiczny rozwój parku samochodowego przy jednoczesnym wzroście branży myjni samochodowych oraz dotychczasowym niskim nasyceniu rynku w segmencie odbiorców indywidualnych.
Globalna branża przed i w trakcie pandemii
Światowy przemysł samochodowych środków czystości to dość prężna branża, osiągająca roczne przychody rzędu 12 mld dol. Taki poziom sprzedaży został przez nią osiągnięty (wg szacunków firmy Research and Markets) w 2019 roku, bezpośrednio poprzedzającym wybuch kryzysu COVID-19. Największym segmentem rynku są szampony i detergenty służące do czyszczenia zewnętrznych powierzchni pojazdów. Są one wykorzystywane na największą skalę w różnego rodzaju myjniach samochodowych. Rosnącą w siłę kategorią produktową są jednak również środki do utrzymywania należytej higieny pojazdów przez indywidualnych konsumentów (DIY). Te podzielić można na grupę środków uniwersalnych (takich, jak szampony, płyny do szyb/spryskiwaczy, środki do czyszczenia kokpitu i tapicerek czy samochodowe odświeżacze powietrza), jak również preparaty o bardziej specjalistycznych zastosowaniach (jak np. środki do usuwania trudnych zabrudzeń, środki wspomagające konserwację karoserii, środki do pielęgnacji felg czy usuwania rdzy). Choć sprzedaż chemii samochodowej jest najbardziej rozwinięta (w przeliczeniu na mieszkańca) w bogatych krajach Ameryki Północnej i Europy, to z uwagi na dużą populację i szybki wzrost parku samochodów w minionej dekadzie, na drugi największy rynek tego typu produktów wyrosły w ostatnim czasie Chiny.
Do kryzysu związanego z pandemią COVID-19 rynek chemii samochodowej notował dynamiczny rozwój, dodatkowo wspierany przez stały wzrost sprzedaży aut. Ta pomiędzy kryzysowym 2009 a 2018 r. zwiększyła się globalnie o ponad 40%, napędzana zwłaszcza przez gwałtowny wzrost popytu w Chinach, dla którego miniona dekada była erą prawdziwego motoryzacyjnego boomu. Najlepiej oddają to statystyki tamtejszej produkcji samochodów (w zdecydowanej większości kierowanej na lokalny rynek), która w analogicznym okresie wzrosła aż około dwukrotnie. Ostatnie dwa lata były jednak dla światowego przemysłu motoryzacyjnego, a co za tym idzie dla większości branż pokrewnych, obiektywnie bardzo trudne. Globalna sprzedaż aut dość wyraźnie (bo o ok. 4% r/r) zmalała już w 2019 r., natomiast prawdziwe załamanie przyniosła zwłaszcza pierwsza połowa ubiegłego roku, kiedy to pandemia koronawirusa spowodowała silne zakłócenia w funkcjonowaniu fabryk i w najtrudniejszych miesiącach (marzec - kwiecień) skutkowała spadkiem sprzedaży pojazdów nawet o ponad 1/3 w porównaniu z analogicznym okresem 2019 r. Sytuacja powróciła wprawdzie do normalności w drugim półroczu, lecz w ostatecznym rozrachunku ubiegły rok branża zamknęła sprzedażą o 12% niższą niż w 2019 r.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2024
30.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Legislacja, trendy i surowce: X edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej
3 grudnia 2024 r. odbyła się w Warszawie 10. edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej. W...
Marki własne w Kielcach
6 i 7 listopada br. do Targów Kielce na Targi Marek Własnych przyjechali przedstawiciele sektora marek...
Targi Packaging Innovations stałym punktem w branży opakowaniowej
W dniach 9-10 października br. w EXPO Kraków, odbyła się 16. edycja Międzynarodowych Targów...
Targi Warsaw Pack ważne dla sektora opakowań
Warsaw Pack to wydarzenie, gdzie liderzy branży prezentują najnowsze technologie pakowania i...