2023-01-26 / Autor: Biuro Projektowania Systemów Cyfrowych
Rynek produktów kosmetycznych zaliczany jest do najbardziej perspektywicznych branż przemysłu lekkiego w Polsce. Serwis statystyczny Statista wycenia jego wartość na 3,9 mld euro. Polska jest w czołówce największych eksporterów kosmetyków w Europie i w drugiej dziesiątce na świecie. Sytuacja rodzimych producentów jest dobra i nie zanosi się na zmianę. Zaszkodzić branży mogą tylko sami producenci.
„Silni ludzie tworzą dobre czasy, dobre czasy tworzą słabych ludzi, a słabi ludzie tworzą słabe czasy” - ten fragment powieści science fiction “Those Who Remain: A Postapocalyptic Novel”, napisanej przez amerykańskiego pisarza G. Michaela Hopfa, powinien być dewizą rynku kosmetycznego w najbliższych latach. Dobra koniunktura, która trwa, może uśpić. W dobrych czasach łatwo się zarabia, ale podczas kryzysu każdy ułamek procenta marży jest na wagę złota. Rynek kosmetyków ma się dobrze i, jak podkreślają analitycy PMR, nie zanosi się
na zmianę, ale ostatecznie to tylko prognozy.
Stabilnie do góry
Według prognoz wspomnianego ośrodka analitycznego, rynek artykułów kosmetycznych w Polsce w latach 2023-2027 będzie rósł w średniorocznym tempie między 3-5%. Jak zaznaczają analitycy, mimo że cena wciąż jest ważna, to coraz częściej dla konsumentów w naszym kraju promocyjna cena nie jest już czynnikiem dominującym. Przybywa kupujących, którzy zwracają uwagę na jakość i skuteczność produktów. Aby tę wartości osiągnąć, a przede wszystkim utrzymać, konieczne są inwestycje w nowe technologie.
Dobre przykłady
Dobrą ilustracją skutecznej digitalizacji i umiejętnego wykorzystania technologii jest przykład MPS International. Przedsiębiorstwo poradziło sobie w trudnych latach 2020-2021, a nawet zwiększyło sprzedaż. To z jednej strony efekt portfolio produktowego doskonale wpasowującego się w potrzeby klientów (produkcja opakowań, profesjonalnych środków czystości oraz kosmetyków), ale i umiejętności szybkiego dostosowania się do nowych warunków oraz oczekiwań konsumentów.
– Dzisiaj technologia jest duszą naszego przedsiębiorstwa. Wspiera niemal każdy obszar funkcjonowania firmy. Pod hasłem IT kryje się u nas głównie system ERP od BPSC: Impuls EVO, który pomaga nam codziennie w zarządzaniu i monitorowaniu wszystkiego, co dzieje się w firmie – mówi Wanda Stypułkowska, prezes MPS.
Dzisiaj codzienne funkcjonowanie bez systemu klasy ERP, w firmie o takiej skali działania, jak MPS i tak szerokim portfolio produktowym w branży kosmetycznej jest niemożliwe.
Zaczęło się od ERP
Gruntowna cyfryzacja w firmie zaczęła się cztery lata temu od wdrożenia systemu zintegrowanego. Uznaliśmy, że musimy zainwestować w nowy system, który pozwoli spełnić wszystkie nasze oczekiwania. Porównywaliśmy wiele różnych rozwiązań. W naszej ocenie wybór Impulsa EVO był najlepszą możliwą decyzją. Oczywiście analizowaliśmy go pod wieloma względami. Podstawowym kryterium była kwestia bilansu między kosztem wdrożenia, a jakością informacji, jaką jesteśmy w stanie z tego systemu uzyskać – tłumaczy Andrzej Kaźmierczak, dyrektor Działu Łańcucha Dostaw w MPS International.
Załoga koszalińskiego zakładu produkcyjnego ma kilka rad dla firm, które myślą o inwestycji w IT. Sugeruje, by w momencie wyboru systemu, wziąć pod uwagę trzy elementy. Podstawowym jest porównanie kosztów wdrożenia z jakością informacji jaką będziemy w stanie z tego systemu uzyskać. Drugi element to zakres funkcjonalności, które firma chce wykorzystać na etapie wdrożenia i z którego będzie mogła skorzystać w późniejszym czasie, wraz z rozwojem organizacji. Trzecim elementem jest jakość danych, które przedsiębiorstwo może wprowadzać do tego systemu i później wykorzystywać przy podejmowaniu decyzji.
Przykład MPS International pokazuje, że właściwe wykorzystanie systemu bardzo pomaga. W koszalińskim zakładzie przebieg każdego z procesów jest rejestrowany, agregowany w ERP. Wszystkie te informacje mogą być następnie wykorzystywane do poprawy efektywności lub jakości produkcji
Produkować mądrze
W MPS chwalą możliwości współpracy systemu zintegrowanego z systemem klasy MES, co przyczynia się do sprawniejszego zarządzania przepływem materiałów. Wiedza na temat rzeczywistej wydajności maszyn pozwala na przykład na właściwe określenie miejsca i poziomu zapasów międzyoperacyjnych.
– Współpraca systemu MES z systemem Impuls pozwala nam zwiększyć poziom automatyzacji procesów i obniżyć koszty produkcji. Bez udziału systemu Impuls sam system produkcyjny miałby dosyć ograniczone możliwości użytkowania i wykorzystywania. Współpraca tych dwóch systemów, gdzie tym dominującym jest oprogramowanie od BPSC daje nam skuteczny efekt skali, jeśli chodzi o obniżenie kosztów produkcji – wyjaśnia Dariusz Synowiec, kierownik Wydziału Produkcji Kosmetyków w MPS.
Co ważne, rozwiązania klasy MES wspierają funkcjonowanie Just in Time poprzez umożliwienie bieżącej kontroli procesów produkcyjnych oraz akwizycję danych. Jakich? Można tu wymienić przede wszystkim bieżące śledzenie i wizualizację produkcji, natychmiastową informację o zakłóceniach w procesie produkcyjnym, wsparcie dla kontroli jakości, rejestrację danych o przestojach, planowanie remontów i przeglądów, bieżącą aktualizację zapasów magazynowych, jak również generowanie raportów i analiz w celu oceny przebiegu procesów.
– Impuls w swojej strukturze i modułowości pozwala te wszystkie informacje przetworzyć. Moment, w którym przyjmujemy zlecenia produkcyjne i przetwarzamy je w Impulsie, to rozpoczęcie realizacji zamówienia, które kończy się w miejscu, w którym klient otrzymuje produkt gotowy. Przy pomocy struktury produktowej, która jest tworzona właśnie w systemie Impuls i związana jest z konkretnym produktem, tworzone są zamówienia produkcyjne – opisuje Dariusz Synowiec.
Wyzwania
Przed rynkiem stoi szereg wyzwań. Rosnące koszty surowców, pracy i energii elektrycznej oraz gazu, a także wysoka inflacja nie będą sprzymierzeńcami. Tym większe znaczenie mają technologie, które pozwalają ograniczać wpływ negatywnych zjawisk.
Jak zauważa ekspert z technologicznej spółki BPSC Sławomir Kuźniak, zaawansowane technologie pozwalają budować silne firmy, a inwestycje w technologie mogą wręcz zmienić status quo:
- To dzięki cyfryzacji firmy z sektora MŚP mogą skutecznie konkurować ze znacznie większymi graczami. Proces wdrażania np. systemu zarządczego w mniejszej strukturze jest szybszy, tańszy i znacznie szybciej widać efekty. Wśród naszych klientów jest kilka przykładów przedsiębiorstw, które znakomicie wykorzystują wdrożenie ERP jako podstawę do większych zmian. W ciągu kilku lat stały się one modelowymi przykładami wykorzystania nowych technologii zarówno w obszarze oprogramowania, jak i maszyn – podsumowuje Sławomir Kuźniak.
Ostanie lata pokazały, że zawirowania rynkowe nie mają znaczącego wpływu na sytuację w branży, ale jak długo taka sytuacja potrwa, tego nikt nie wie. Przywołane wcześniej statystyki, to prognozy, które mogą, ale nie muszą się zmaterializować. Najlepiej wziąć sprawy w swoje ręcę i przygotować się zawczasu. MPS International zdigitalizował się w optymalnym momencie - zanim przyszła pandemia i związana z nią niepewność. Jednak trudniejsze warunki ekonomiczne nie wykluczają inwestycji i wdrożeń, a wręcz przeciwnie – digitalizacja i automatyzacja mogą być dla firmy solidnym wsparciem w przezwyciężaniu rynkowych wyzwań. Inwestycje w IT nie tylko wpłyną na sytuację poszczególnych firm, ale mogą ugruntować a nawet wzmocnić pozycję Polski w Europie i świecie.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Chemika Expo o wodorze
Tematem wiodącym tegorocznej konferencji Chemika Expo, organizowanej w Szczecinie przez Klaster...
HPCI idealne dla profesjonalistów
Targi HPCI Central and Eastern Europe to najważniejsze w regionie Europy Środkowo-Wschodniej wydarzenie...
Merytoryczne konferencje podczas Sepawy
Kongres SEPAWA 2025 w Berlinie skupił się na innowacjach w sektorze detergentów,...
Wiodące targi transportu i logistyki w Europie Środkowo-Wschodniej
TransLogistica Poland 2025, dwunasta edycja międzynarodowych targów transportu i logistyki, odbyła się...