2018-04-20
Według agencji marketsandmarkets.com, globalny rynek betonu prefabrykowanego sięga aktualnie 78,44 mld dolarów i notować ma średnioroczny wzrost na poziomie 6,1% do 2025 r. Głównym powodem takiego stanu rzeczy jest rozwój aktywności budowlanej, co przyczynia się do zainteresowania konstrukcjami prefabrykowanymi.
Prefabrykaty betonowe zaliczane są do materiałów budowlanych wytwarzanych w procesie powtarzalnego odlewania betonu w formie wielokrotnego użytku. Taki odlew jest następnie utwardzany. W przeciwieństwie do betonu standardowego, który jest utwardzany na placu budowy, beton prefabrykowany jest wytwarzany w specjalnie do tego celu przeznaczonych zakładach produkcyjnych, a potem transportowany na plac budowy, gotowy do zamontowania. Beton prefabrykowany powstaje w fabrykach, z których część musi być certyfikowana przez stowarzyszenia architektoniczne i agencje rządowe. Produkcja prefabrykatów betonowych w zakładach produkcyjnych zapewnia też lepszą jakość w porównaniu do zwykłego betonu produkowanego na placach budowy.
Prefabrykowane produkty betonowe obejmują szereg różnych wyrobów, m.in. prefabrykowane elementy nośne, ściany fundamentowe, rury żelbetowe, płyty podłogowe i dachowe, panele architektoniczne, ściany dźwiękochłonne, mury oporowe, przepusty skrzyniowe, skrzynie użytkowe, obudowy modułowe, włazy, elementy nawierzchni, separatory tłuszczu i oleju, prefabrykowane zbiorniki, szamba oraz mosty, pomosty i tunele. Jednocześnie oferują ogromną różnorodność zalet w porównaniu do konwencjonalnych technik budowlanych. Umożliwiają skrócenie czasu realizacji zamówień, większą kontrolę jakości, estetykę oraz wartości dodane, tj. dokładność, trwałość i wytrzymałość. Wszystko to sprawia, że optymalizują koszty.
Wzrost liczby ludności w miastach jest głównym czynnikiem napędzającym rynek. Stale rośnie też zapotrzebowanie na „tanie” mieszkania, szybkie budownictwo oraz infrastrukturę transportową i użytkową. Krótki czas budowy oraz niski koszt to główne zalety betonu prefabrykowanego. Z kolei temperatura, czas odizolowania i różne wzory mieszanek, są bardzo ważnym czynnikiem przy produkcji mocnych produktów betonowych. Budynki wykonane z betonu prefabrykowanego są wytrzymalsze w porównaniu do tych z konwencjonalnego betonu.
Pomimo licznych zasad i ogólnie niższych kosztów produkcji, rynek prefabrykowanych wyrobów betonowych nie jest wolny od czynników hamujących jego wzrost. Przykładowo transport tego typu wyrobów z fabryki na plac budowy wymaga specjalnych zasobów. Jednocześnie pożądana jest wykwalifikowana i profesjonalna siła robocza, ponieważ stosowanie prefabrykowanego betonu do budowy różnego rodzaju obiektów budowlanych całkowicie różni się od tradycyjnych metod budowy.
Analiza poszczególnych regionów pokazała, że region Azji i Pacyfiku jest obecnie największym rynkiem dla prefabrykowanego betonu. Powodem jest gwałtownie rosnąca populacja, która doprowadziła do ogromnego zapotrzebowania na nowe mieszkania. Prognozowane jest również ożywienie rynku mieszkaniowego w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i w Niemczech, co przyczyni się do rozwoju rynku dla prefabrykowanego betonu w tych regionach. Natomiast Bliski Wschód i Afryka (MEA) to jeden z najszybciej rozwijających się rynków ze względu na wielkość sektora budowlanego. Oczekuje się, że prowadzone i planowane ogromne inwestycje w regionie, przykładowo megamiasto o nazwie NEOM w Arabii Saudyjskiej oraz duże stadiony piłkarskie w Katarze na Mistrzostwa Świata w piłce nożnej w 2022, znacząco zwiększą popyt na beton prefabrykowany. Podobne oczekiwania związane są z budową drapaczy chmur oraz tzw. sztucznych wysp w Dubaju.
Rynek betonu prefabrykowanego, mimo swojego bardzo konkurencyjnego charakteru, zdominowany jest zarówno przez graczy globalnych, jak i lokalnych. Powodem jest fakt, że jednostki produkcyjne muszą znajdować się w bliskim sąsiedztwie placu budowy. Wśród kluczowych producentów wyróżniamy takie przedsiębiorstwa, jak CEMEX, LafargeHolcim i Boral Limited.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 1/2025
20.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 1/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2024
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Legislacja, trendy i surowce: X edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej
3 grudnia 2024 r. odbyła się w Warszawie 10. edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej. W...
Marki własne w Kielcach
6 i 7 listopada br. do Targów Kielce na Targi Marek Własnych przyjechali przedstawiciele sektora marek...
Targi Packaging Innovations stałym punktem w branży opakowaniowej
W dniach 9-10 października br. w EXPO Kraków, odbyła się 16. edycja Międzynarodowych Targów...
Targi Warsaw Pack ważne dla sektora opakowań
Warsaw Pack to wydarzenie, gdzie liderzy branży prezentują najnowsze technologie pakowania i...