2025-09-24
Jakie argumenty w największym stopniu skłaniają do zakupu produktów spożywczych w opakowaniach z tworzyw sztucznych? Między innymi na to pytanie odpowiedzi szukało badanie SW Research dla Plastics Europe Polska.
Jak pokazują wyniki badania dla Plastics Europe, idea i cel recyklingu tworzyw sztucznych mimo wszystko mocno zakorzeniły się wśród Polaków. Respondenci najczęściej wskazywali możliwość poddania opakowań recyklingowi (39,4%), pozostawiając na dalszych miejscach argumenty dotyczące bezpieczeństwa żywności (32,6%) i ograniczania marnowania żywności (26,8%). Trzeci najpopularniejszy argument także był związany z recyklingiem – pochodzenie opakowań z recyklingu (28,7%). Na ostatnim miejscu znalazła się całościowa niższa emisja gazów cieplarnianych niż w przypadku opakowań z innych materiałów (11,9%).
- Do interpretacji wyników należy podchodzić z ostrożnością. Dla osoby nie zajmującej się zawodowo branżą tworzyw sztucznych może wcale nie być oczywiste, w jak ogromnym stopniu opakowania z tworzyw wpływają na zwiększanie bezpieczeństwa żywności i ograniczanie marnowania jedzenia. Nie można więc stwierdzić, że recykling jest dla respondentów ważniejszy niż któryś z tych dwóch czynników – raczej, że mogło tutaj zabraknąć świadomości. Niemniej dwa związane z recyklingiem argumenty na podium zdają się świadczyć o tym, że Polacy są przekonani co do sensowności recyklingu. – I to przekonanie powinniśmy wzmacniać, a nie podważać, ryzykując spadek i tak wciąż pozostawiających wiele do życzenia poziomów selektywnej zbiórki i recyklingu – komentuje Anna Kozera - Szałkowska, dyrektor zarządzająca Plastics Europe Polska.
Warto zaznaczyć, że choć w badaniu nie koncentrowano się na poziomie wiedzy na temat materiałów polimerowych, to wyniki pośrednio dotyczące tej kwestii wzbudziły czujność ekspertów. Ponad sześciu na dziesięciu uczestników badania zapytanych o okoliczności korzystania przez nich z tworzyw sztucznych wskazało picie wody w butelkach (61,4%), kupowanie produktów spożywczych w opakowaniach z tworzyw sztucznych (57,4%), korzystanie ze sprzętów AGD zawierających elementy tworzyw sztucznych (55,8%), noszenie ubrań zawierających np. poliester (35,3%) i posiadanie mebli bądź części wystroju wnętrza (np. krzesła, lampy, doniczki) wykonanych z tworzyw sztucznych (30,2%).
– Jeśli faktycznie tylko 56% badanych korzystałoby ze sprzętów AGD zawierających elementy tworzyw sztucznych, oznaczałoby to, że 40%, po odjęciu 4% odpowiedzi niezdecydowanych, nie tyle nie korzysta ze sprzętów AGD zawierających tworzywa, co nie korzysta z AGD wcale. Elementy z tworzyw sztucznych są bowiem niezbędne i wszechobecnie stosowane we wszystkich rodzajach współczesnych sprzętów AGD. Równie mało realistyczne wydają się deklaracje dotyczące ubrań, opakowań czy wystroju wnętrza. Prawdopodobne więc, że to brak wiedzy, w ilu i w jakich przedmiotach codziennego użytku stosowane są tworzywa – tłumaczy Anna Kozera-Szałkowska.
Tworzywa sztuczne są niezbędnym materiałem w niemal każdej dziedzinie życia i gospodarki – zapewniają energooszczędne materiały budowlane, wytrzymałe i lekkie części w nowoczesnych różnego typu pojazdach elektrycznych (od hulajnogi po ciężarówki), specjalistyczne sprzęty i aparatury medyczne, elementy potrzebne do powstania paneli słonecznych i turbin wiatrowych czy szczelne i bezpieczne opakowania zapewniające bezpieczeństwo i dłuższą przydatność do spożycia artykułów spożywczych. Tworzywa z recyklingu to cenny materiał, dzięki któremu sektory te mogą obniżać swój wpływ na środowisko.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 5/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 3/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
PCI Days – trzy dni współpracy, inspirujących spotkań i wyznaczania nowych standardów w branży
VI edycja Targów Pharma & Cosmetic Industry Trade Fair odbyła się w dniach 11-13 czerwca 2025...
Konferencja Przemysłu Kosmetycznego – bardzo duży sukces inauguracyjnej odsłony
28 maja br. odbyła się pierwsza edycja Międzynarodowej Konferencji Przemysłu Kosmetycznego. Organizatorem...
Konferencja Przemysłu Detergentowego: trendy, legislacja, surowce – moc wiedzy w jednym miejscu
27 maja br. odbyła się 14. edycja Międzynarodowej Konferencji Przemysłu Detergentowego. Wydarzenie...
Targi in-cosmetics Global areną kosmetycznych nowości
Targi in-cosmetics Global 2025, które odbyły się w dniach 8–10 kwietnia w Amsterdamie,...