2021-12-12 / Autor: Marcin Pleszko, Chief Product Officer, Sagra Technology
Cyfryzacja, w mniejszym lub większym stopniu, zapanowała dziś wszędzie, obejmując zarówno duże, międzynarodowe firmy, jak i małe organizacje. To, co łączy wszystkich, to coraz większy głód technologii i postępująca dojrzałość w traktowaniu innowacji. Firmy zdają sobie sprawę, że obecnie nie tylko nie obędą się bez technologii, ale przede wszystkim, że nowe rozwiązania pozwolą im osiągnąć zupełnie nowe poziomy rozwoju oraz budować przewagę konkurencyjną.
O branży FMCG mówi się, że charakteryzuje ją duża odporność na zawirowania i kryzysy. Jednak jednocześnie wysokie współzawodnictwo na tym polu sprawia, że zarówno producenci, jak i dystrybutorzy oraz sprzedawcy z tego sektora powinni robić wszystko, aby wyprzedzić trendy. A dziś, bez systemów, które digitalizują procesy, bez analityki informacji opartej na nowoczesnych hurtowniach danych oraz bez platformy klasy business intelligence, nie da się tego zrobić.
Trendy w sektorze handlu
Pandemia wywołana przez COVID-19 spowodowała ogromne zakłócenia w handlu – wahania popytu, przerwy w łańcuchach dostaw, a także poważne ograniczenia związane z dostępem klientów do punktów sprzedaży. Cała ta sytuacja pokazała, jak ważna jest automatyzacja procesów i inwestycje w technologie wspierające handel. Od dłuższego czasu obserwujemy wprowadzanie innowacji IT w punktach sprzedaży. Przykłady? Kasy samoobsługowe, możliwość self-checkout’u za pomocą telefonu, nowe formy płatności, kioski dla klientów, a także podobne narzędzia dla sprzedawców – oczywiście zintegrowane z nowoczesnymi systemami sprzedażowo-magazynowymi. Systematycznie pojawiają się nowinki technologiczne, które szybko stają się nową normą: inteligentne półki, sensory, beacony i systemy śledzenia ruchu klientów czy nawet zarządzania kolejkami w sklepach.
Kanały offline i online coraz bardziej się zbliżają, a konsumenci oczekują tych samych doświadczeń w sklepie fizycznym i internetowym. Bardzo zmieniła się struktura w kanałach sprzedaży – teraz najczęściej kupujemy, używając urządzeń mobilnych: smartfonów i tabletów. Rozkwitają też nowe kanały sprzedaży: social media, kupowanie z poziomu wyszukiwarki Google lub przy użyciu głosu i inteligentnych głośników.
Digitalizacja łańcuchów dostaw
Dużo mówi się o cyfryzacji punktu handlowego, ale dość rzadko słyszymy o transformacji cyfrowej całego zaplecza dystrybucji, które przecież jest podstawą tego, aby towar sprawnie przeszedł wszystkie etapy łańcucha dostaw i finalnie pojawił się na sklepowych półkach.

"Chemia i Biznes. Rynek Kosmetyczny i Chemii Gospodarczej" to kwartalnik biznesowo-informacyjny z zakresu przemysłu kosmetycznego i środków czystości.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 5/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 3/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
PCI Days – trzy dni współpracy, inspirujących spotkań i wyznaczania nowych standardów w branży
VI edycja Targów Pharma & Cosmetic Industry Trade Fair odbyła się w dniach 11-13 czerwca 2025...
Konferencja Przemysłu Kosmetycznego – bardzo duży sukces inauguracyjnej odsłony
28 maja br. odbyła się pierwsza edycja Międzynarodowej Konferencji Przemysłu Kosmetycznego. Organizatorem...
Konferencja Przemysłu Detergentowego: trendy, legislacja, surowce – moc wiedzy w jednym miejscu
27 maja br. odbyła się 14. edycja Międzynarodowej Konferencji Przemysłu Detergentowego. Wydarzenie...
Targi in-cosmetics Global areną kosmetycznych nowości
Targi in-cosmetics Global 2025, które odbyły się w dniach 8–10 kwietnia w Amsterdamie,...