2019-02-20 / Autor: Magdalena Skoneczna, Dorota Kaczorowska, THETA Doradztwo Techniczne
Detergenty, choć bardzo często zostają poddane szczegółowym analizom, nadal pozostają jednym z najbardziej skomplikowanych produktów chemicznych.
Skomplikowanych, z uwagi na zawiłe i stosunkowo trudne do zrozumienia przepisy, normujące możliwość wprowadzenia ich do obrotu. Zanim jednak o prawie, przyjrzyjmy się uważnie tym produktom od strony teoretycznej. Mamy do czynienia z detergentem, jeśli dany produkt spełnia jego definicję, zgodną z artykułem 2 pkt. 1 Rozporządzenia 648/2004 wraz z późniejszymi zmianami. W świetle tego artykułu, poza oczywiście funkcją prania i mycia, detergenty posiadają również funkcję czyszczenia.
Jak dokonać klasyfikacji detergentu?
Najlepszym z możliwych sposobów jest zaklasyfikowanie takiego produktu do odpowiedniej klasy zagrożeń na podstawie wyników przeprowadzonych badań, które jednak często okazują się dla przedsiębiorców zbyt kosztowne. Rozwiązaniem tej sytuacji jest klasyfikacja w oparciu o metodę obliczeniową, zgodnie z Rozporządzeniem 1272/2008/WE, zwanym rozporządzeniem CLP. Idąc tą drogą, możemy jednak zawyżyć klasyfikację i w efekcie uzyskać nieadekwatne do zagrożeń, jakie stwarza określony produkt oznakowanie. Niemniej, metoda obliczeniowa jest najczęściej wykorzystywaną procedurą, umożliwiającą klasyfikację zgodną z przepisami.
Etykieta dla detergentu
Poza podstawowym oznakowaniem wynikającym z rozporządzenia CLP, oznakowanie detergentu powinno zawierać nazwę i nazwę handlową lub znak towarowy produktu, pełny adres, a także numer telefonu osoby odpowiedzialnej za wprowadzenie produktu do obrotu. Istotnym elementem jest również adres, adres e-mailowy, o ile jest dostępny oraz numer telefonu, pod którym dostępny będzie arkusz składników detergentowych zgodny z artykułem 9 pkt. 3. Warto również pamiętać o adresie strony internetowej, na której można zapoznać się z wykazem składników (zgodnym z zał. VIID Rozporządzenia 648/2004 wraz z późniejszymi zmianami). Jeśli jest to wymagane, opakowanie detergentu powinno zawierać również instrukcję użycia oraz specjalne środki ostrożności. Oznakowanie dotyczące składu detergentowego w określonych zakresach stężeń należy podać na etykietach detergentów przeznaczonych do sprzedaży detalicznej. Szczegółowy wykaz składników koniecznych do wymienienia reguluje załącznik VII Rozporządzenia 648/2004 wraz z późniejszymi zmianami.
Bez wątpienia zasadniczą kwestią niezależnie od tego czy detergent ma trafić do użytku konsumenckiego, czy przemysłowego lub instytucjonalnego jest konieczność podania na etykiecie ilości nominalnej produktu. W odniesieniu do wymagań poświęconych detergentom dla konsumentów należy również przedstawić informacje o dozowaniu w przypadku detergentów do prania oraz detergentów przeznaczonych do automatycznych zmywarek do naczyń (zgodnie z art. 1 ust. 12 Rozporządzenia 259/2012).
Jeśli produkt ma być wprowadzony do obrotu dla profesjonalistów nie ma obowiązku podawania składu detergentowego na etykiecie. Bardzo istotnym elementem składu detergentu są konserwanty, które należy wymienić niezależnie od ich stężenia w danym produkcie. Warto pamiętać, że jeśli dany konserwant okaże się substancją czynną należy dokonać jego notyfikacji do grupy 6 produktów biobójczych.
CAŁY ARTYKUŁ ZNAJDĄ PAŃSTWO W NR 4/2018 KWARTALNIKA "CHEMIA I BIZNES. RYNEK KOSMETYCZNY I CHEMII GOSPODARCZEJ". ZAPRASZAMY.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2024
30.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Legislacja, trendy i surowce: X edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej
3 grudnia 2024 r. odbyła się w Warszawie 10. edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej. W...
Marki własne w Kielcach
6 i 7 listopada br. do Targów Kielce na Targi Marek Własnych przyjechali przedstawiciele sektora marek...
Targi Packaging Innovations stałym punktem w branży opakowaniowej
W dniach 9-10 października br. w EXPO Kraków, odbyła się 16. edycja Międzynarodowych Targów...
Targi Warsaw Pack ważne dla sektora opakowań
Warsaw Pack to wydarzenie, gdzie liderzy branży prezentują najnowsze technologie pakowania i...