2016-02-06 / Autor: Anna Harazin, Jago Pro sp. z o.o.
Antyperspiranty i dezodoranty stanowią podstawowy element higieny osobistej, zapewniający poczucie komfortu i pewności siebie. Dynamiczny rozwój rynku stwarza przestrzeń dla wdrażania innowacji.
Rynek
Polacy wydają około 8-10 dol. rocznie per capita na antyperspiranty i dezodoranty. Prognozy na lata 2015-2018 przewidują rozwój tej gałęzi przemysłu kosmetycznego, przejawiającego się wzrostem wartości sprzedaży. Przyczyną takiego stanu rzeczy jest rosnąca świadomość higieny i troska o wizerunek. Polacy przeznaczają coraz więcej środków na produkty zapewniające im uczucie świeżości i komfortu. Najpopularniejszą postacią kosmetyku w tej kategorii są spraye – ich sprzedaż z roku na rok wzrasta. W 2010 roku wartość rynku dezodorantów i antyperspirantów w formie sprayu wyniosła 394,0 mln zł, a w 2013 r. już 445,9 mln zł. Drugą najpopularniejszą postacią tego typu kosmetyków są roll-ony (sprzedaż rzędu 200,2 mln zł w 2010 roku, odnotowująca systematyczny wzrost i osiągająca w 2013 roku wartość 252,1 mln zł). Mniej popularne, lecz posiadające stałe grono zwolenników formy fizykochemiczne to sztyfty, pompki oraz kremy. W 2013 roku wartość rynku wyniosła ok. 1,102 mld zł. Prognozy zakładają wzrost do poziomu 1,277 mld zł w 2018 roku. Jak wynika z szacunków, każda z kategorii odnotuje wzrost sprzedaży.
Liderem w 2013 roku pod względem udziałów w rynku polskim była firma Coty (21,1%), tuż za nią Unilever (20,9%), Beiersdorf (18,9%) i inne (wg danych Mintel).
Nowe formy aplikacji
Największą grupę produktów chroniących przed potem i jego nieprzyjemnym zapachem stanowią produkty w aerozolu. Kilkanaście miesięcy temu na rynku europejskim ukazała się nowość w tym segmencie – antyperspiranty typu compressed. Istota ich działania polega na zmniejszeniu objętości opakowania o połowę, przy utrzymaniu tej samej wydajności i skuteczności produktu, jak przy standardowej objętości. Otrzymanie pożądanych rezultatów jest możliwe dzięki zmniejszeniu zawartości propelenta. Korzyści płynące z zastosowania tej technologii to przede wszystkim aspekt ekologiczny oraz mniejszy koszt wytworzenia produktu.
Kolejną innowacją są antyperspiranty typu Dry Spray. Pierwsze produkty tego typu, dostępne dla konsumentów, pojawiły się na rynku amerykańskim. Ich cechą jest brak zawartości wody i alkoholu w recepturze, dzięki czemu wysycha ona natychmiast podczas kontaktu ze skórą, nie pozostawiając uczucia lepkości i wilgoci.
Nowością na polskim rynku jest antyperspirant w formie kremu. Zawartość talku w formulacji zapewnia suche odczucie na skórze. Krem szybko się wchłania, nie pozostawiając śladów na ubraniu.
Jednym z nietypowych środków zapobiegających poceniu się są płatki absorbujące, dostępne na rynku francuskim. Ich zadaniem jest pochłanianie potu w miejscu jego powstawania i ochrona ubrań przed pojawianiem się mokrych plam.
Brak konieczności stosowania antyperspirantu nie wywołuje obaw o pojawienie się białych czy żółtych pozostałości na ubraniach.
Innowacyjne rozwiązania dotyczą również w dużej mierze samych kompozycji zapachowych. Dość powszechną deklaracją jest zawartość w recepturze substancji zapachowych zamkniętych w kapsułkach. Zabieg ten ma na celu uwalnianie się zapachu z receptury pod wpływem podwyższonej temperatury ciała, np. podczas aktywności fizycznej lub stresujących sytuacji. Zapach jest uwalniany stopniowo, dzięki czemu uczucie świeżości jest odczuwalne przez dłuższy okres czasu. Alternatywą są synergistyczne połączenia kompozycji zapachowych z neutralizatorami zapachu, które „wychwytują” i maskują nieprzyjemny zapach potu. Technologia ta wykorzystywana jest zarówno w recepturach antyperspirantów, jak i dezodorantów.
Jednym z najistotniejszych kryteriów wyboru produktu przez konsumenta jest zapach. Kryteria wyboru są niezmienne, dzięki czemu najpopularniejsze pozostają nuty świeże, kojarzące się z długotrwałym uczuciem czystości. Trend ten jest bardzo popularny w produktach przeznaczonych zarówno dla kobiet, jak i mężczyzn. Dużym zainteresowaniem cieszą się kompozycje kojarzące się z aktywnością fizyczną, sportem i fitnessem. Stałe grono zwolenniczek mają również zapachy kwiatowe (typu floral). Tworzone są często całe serie takich produktów. Bardzo popularne w tej kategorii są orchidea, fiołek i magnolia.
W przypadku produktów dla mężczyzn często spotyka się zapachy kojarzące się ze świeżością i uczuciem chłodu na skórze, również w połączeniu z ekstraktami o działaniu chłodzącym i kojącym, np. mentolem. Wśród panów bardzo popularne są nuty energetyzujące, kojarzące się z aktywnością fizyczną i sportem.
Nowym aktywnym trendem jest kreowanie zapachów specjalnie dla nastolatków – królują tutaj zapachy owocowe, kwiatowe, zazwyczaj słodkie i świeże.
Surowce
Pomimo coraz większej świadomości społeczeństwa dotyczącej składu kosmetyków i surowców, pojęcia dezodorant i antyperspirant są wciąż często mylone. Preparaty te bazują na innych mechanizmach działania, a co za tym idzie zawierają w swych składach odmienne grupy surowców.
Dezodoranty, jako preparaty mające na celu przede wszystkim przeciwdziałanie powstawaniu nieprzyjemnego zapachu, zawierają dwie dominujące grupy substancji czynnych. Pierwszy z mechanizmów to ograniczenie rozwoju mikroorganizmów, które są odpowiedzialne za rozkład potu do metabolitów o nieprzyjemnym zapachu. Drugi mechanizm to maskowanie zapachu potu poprzez wiązanie jego lotnych składników. Najczęściej jednak wykorzystuje się działanie synergistyczne obu mechanizmów w celu uzyskania lepszych efektów.
Antyperspiranty to preparaty hamujące wydzielanie potu. Najczęściej stosowanymi substancjami są Aluminium chlorohydrate oraz Aluminium sesquichlorohydrate. Substancje te cechuje wysoka skuteczność w stosunku do ceny oraz niski potencjał drażniący. Kompleksy aluminiowo-cyrkonowe są uważane za bardziej efektywne ze względu na szybszą hydrolizę w kwaśnym środowisku. Z kolei Aluminium chloride jest używany głównie w recepturach tzw. blokerów. Cechuje go wysoka skuteczność, lecz posiada on większy potencjał drażniący niż pozostałe związki glinu.
Dodatki stanowią ważną grupę surowców, zarówno w antyperspirantach, jak i dezodorantach. Najczęściej są to surowce wspomagające działanie głównych substancji czynnych oraz łagodzące powstawanie ewentualnych podrażnień. Najbardziej popularne grupy to minerały, oleje naturalne oraz ekstrakty roślinne.
Do minerałów często spotykanych w recepturach antyperspirantów należy perlit. Jest to chemicznie obojętna amorficzna krzemionka pochodzenia wulkanicznego. Posiada silne właściwości sorpcyjne – absorbuje pot z powierzchni skóry. Surowiec otrzymywany jest z naturalnego źródła, nie posiada właściwości alergizujących – stąd może być z powodzeniem stosowany w antyperspirantach dla wrażliwej i delikatnej skóry oraz w produktach naturalnych. Oleje naturalne dodawane są głównie jako substancje pielęgnacyjne, mające poprawić kondycję i wygląd skóry. Jednym z najpopularniejszych dodatków tego typu jest olej awokado. Zawiera witaminę A oraz proste nienasycone kwasy tłuszczowe. Ponadto cechuje go dobra wchłanialność oraz właściwości pielęgnacyjne.
CAŁY ARTYKUŁ ZNAJDĄ PAŃSTWO W NR 4/2015 KWARTALNIKA "CHEMIA I BIZNES. RYNEK KOSMETYCZNY I CHEMII GOSPODARCZEJ". ZAPRASZAMY.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2024
30.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Legislacja, trendy i surowce: X edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej
3 grudnia 2024 r. odbyła się w Warszawie 10. edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej. W...
Marki własne w Kielcach
6 i 7 listopada br. do Targów Kielce na Targi Marek Własnych przyjechali przedstawiciele sektora marek...
Targi Packaging Innovations stałym punktem w branży opakowaniowej
W dniach 9-10 października br. w EXPO Kraków, odbyła się 16. edycja Międzynarodowych Targów...
Targi Warsaw Pack ważne dla sektora opakowań
Warsaw Pack to wydarzenie, gdzie liderzy branży prezentują najnowsze technologie pakowania i...