Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Detergenty – problemy branży

2016-03-07  / Autor: Michalina Świerczyńska, specjalista ds. Kart Charakterystyki THETA Doradztwo Techniczne

Wprawdzie Rozporządzenie (WE) Nr 648/2004 w sprawie detergentów ma prawie 12 lat, to jednak w odniesieniu do tej grupy produktów nadal pojawiają się pytania, błędy w oznakowaniu i nieprawidłowości w realizacji obowiązków.

Producenci niejednokrotnie mają wątpliwość w ustaleniu, czy ich produkt jest detergentem. Tymczasem dany produkt podlega przepisom Rozporządzenia, jeżeli spełnia warunki określone w definicji detergentu ujętej w art. 2 pkt. 1. Należy pamiętać, że funkcją nadrzędną detergentu jest mycie, pranie, czyszczenie, a nie jego skład. Detergenty, które służą do czyszczenia, prania i mycia, a które nie zawierają w swym składzie środków powierzchniowo czynnych, także muszą spełniać jego wymagania.

Często pojawiającym się błędem jest zaklasyfikowanie do odpowiedniej grupy produktów past BHP – środków czyszczących w formie pasty, przeznaczonych do usuwania szczególnie silnych zabrudzeń. Jeżeli produkt stosowany jest przemyśle, rzemiośle i rolnictwie, np. do czyszczenia urządzeń przemysłowych, wówczas jest detergentem, zaś gdy ma on za zadanie usuwanie silnych zabrudzeń ze skóry rąk, to stanowi produkt kosmetyczny, który musi odpowiadać wymaganiom Rozporządzenia (WE) Nr 1223/2009 Parlamentu Europejskiego i Rady.

Przepisy rozporządzenia 648/2004/WE stanowią, że producent detergentu musi go właściwie oznakować i przygotować, a także umieścić na stronie internetowej wykaz jego składników i na żądanie służb udostępnić arkusz danych składników dla personelu medycznego. Mimo to nadal wielu producentów o tym zapomina.

Dla konsumenta źródłem informacji o składzie jest wykaz detergentowy umieszczony na etykiecie. Rozporządzenie wskazuje, jakie składniki należy wymienić, jednak nie określa dokładnej formy zapisu. Należy zauważyć, że niejednokrotnie producenci zapisują poszczególne informacje w sposób bardzo nieczytelny. Z punktu widzenia przeciętnego użytkownika najbardziej przejrzystą formę stanowi wymienienie składników kolejno w postaci jednego zdania – zarówno tych, dla których należy wskazać odpowiedni zakres procentowy, a także innych rodzajów dodawanych składników, niezależnie od ich stężenia (np. kompozycje zapachowe, enzymy, rozjaśniacze optyczne).

Oprócz zapisu w wykazie kompozycje zapachowe, należy odpowiednio uwzględnić alergeny (określona prawnie grupa związków mogących powodować wystąpienie reakcji alergicznej) występujące w stężeniach przekraczających 0,01% wagowo, pochodzące z użytych kompozycji oraz wymienić, stosując odpowiednie nazewnictwo, środki konserwujące.

Powszechnie można zauważyć na etykietach, iż nazwy alergenów i konserwantów są niewłaściwie przyporządkowane i zapisane, co wprowadza użytkowników w błąd. Dla większej przejrzystości można zatem zastosować poniższy przykładowy zapis:

Skład: anionowe środki powierzchniowo czynne (< 5%), kompozycje zapachowe (limonene), środki konserwujące (benzisothiazolinone).

Ponadto w przypadku produktów zawierających d-limonene (nazwa INCI: limonene), który to składnik klasyfikowany jest m.in. z przypisanym zwrotem wskazującym rodzaj zagrożenia H317 (Może powodować reakcję alergiczną skóry), w stężeniu 0,1% ≤ C < 1%, zgodnie z rozporządzeniem CLP (1272/20008/WE) należy na etykiecie umieścić zwrot EUH208 o treści: ,,Zawiera d-limonene. Może powodować wystąpienie reakcji alergicznej”.

 

Część producentów taki zapis pomija, przyjmując, że wystarczająca informacja o alergenie umieszczona została w składzie detergentowym lub we wskazanym zwrocie nie stosuje właściwego nazewnictwa alergenu (w języku polskim i zgodnego z terminologią chemiczną).

Szczególną i stosunkowo nową grupę detergentów stanowią płynne kapsułki do prania. Zgodnie z Rozporządzeniem 1297/2014/WE, opakowanie zewnętrzne płynnych detergentów przeznaczonych do prania, oferowanych konsumentom w opakowaniach rozpuszczalnych do jednorazowego użycia, musi spełniać określone wymagania: musi być nieprzejrzyste lub przyciemnione, tak by niewidoczny był produkt. W widocznym miejscu i w formacie przyciągającym uwagę należy umieścić na nim zwrot P102 określający środki ostrożności o treści: ,,Chronić przed dziećmi”. Ponadto winno się ono łatwo wielokrotnie zamykać (zamknięcie uniemożliwiające otwarcie opakowania przez małe dzieci i wymagające skoordynowanego działania dwóch rąk z użyciem siły) i utrzymywać swoją funkcjonalność nawet przy wielokrotnym otwieraniu i zamykaniu przez cały okres użytkowania. Opakowanie rozpuszczalne powinno zawierać ,,czynnik zniechęcający” w bezpiecznym stężeniu, wywołujący odpychającą reakcję w ustach w ciągu maksymalnie sześciu sekund, ponadto w wodzie w temperaturze 20 st. C utrzymywać płynną zawartość przez co najmniej 30 sekund oraz wytrzymywać nacisk mechaniczny o sile co najmniej 300 N w normalnych warunkach testowych. Należy przypomnieć, że 31 grudnia 2015 r. minął okres przejściowy, kiedy produkt mógł w określonych przypadkach nie spełniać wymagań Rozporządzenia 1297/2014/WE.

Warto podkreślić, że branża detergentów podejmuje szereg działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa użytkowników. Rozporządzenie CLP, porównując je do uchylonej dyrektywy 1999/45/WE, oznacza bardziej restrykcyjne wymogi dotyczące klasyfikacji i oznakowania licznych produktów codziennego użytku. Należy zwrócić uwagę na konieczność oznakowania produktu piktogramem GHS05 (działanie żrące) ze względu na obecność środków powierzchniowo czynnych w stężeniu powyżej 3% z przypisanym zagrożeniem poważnego uszkodzenia oczu kategorii 1, co często zniechęca potencjalnych konsumentów.

Dlatego też wielu producentów podejmuje decyzję o przeprowadzaniu niekiedy kosztownych badań sprawdzających działanie produktu na skórę i oczy lub przyłącza się do sieci branżowych, które udostępniają dane z badań i ekspertyz, co ułatwia tym samym proces dokonywania klasyfikacji z wykorzystaniem zasad pomostowych zgodnie z rozporządzeniem CLP. Producenci decydują się również na zmianę receptury detergentów, dostosowując się do obecnych trendów w odniesieniu m.in. do ekologii, minimalizacji wpływu na środowisko i zmniejszenia wpływu opakowań na zarządzanie odpadami. Na produktach można spotkać się również z dodatkowymi symbolami, wskazówkami umożliwiającymi użytkownikowi szybkie ustalenie bezpiecznego sposobu postępowania z produktem.

Zauważalne jest także szczególne zwiększenie nacisku na ochronę bezpieczeństwa konsumentów wymagających szczególnej opieki, takich jak dzieci, której przykładem jest szeroko prowadzona kampania ,,Trzymaj kapsułki poza zasięgiem dzieci”.


detergentyprawoTHETA Doradztwo Techniczne

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejSklep

“Chemia i Biznes” nr 4/2021

Nowość!Dostęp online

35.00 zł

"CiB. Rynek Kosmetyczny i Chemii Gospodarczej" nr 3/2021

Nowość!Dostęp online

25.00 zł

"CiB. Rynek Kosmetyczny i Chemii Gospodarczej" nr 2/2021

Dostęp online

25.00 zł

Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych

Nowość!

95.00 zł

Wpis zaawansowany w Katalogu Firm

Nowość!Dostęp online

861.00 zł

Artykuł sponsorowany

Nowość!Dostęp online

2,460.00 zł

Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków

Nowość!

94.00 zł

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności





WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)





WięcejSonda

Czy Twoja firma zmaga się z podwyżkami cen surowców?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie