2023-07-26 / Autor: Beata Sobstyl, Senior Key Account Manager, Beasoap Sp. z.o.o
Wartość rynku dermokosmetyków rośnie bardzo dynamicznie. Przewiduje się, że w kolejnych latach ta tendencja zostanie utrzymana. Wzrost świadomości dotyczącej pielęgnacji sprawia, że konsumenci coraz częściej wybierają produkty, które komunikują świadomą i bardziej zaawansowaną pielęgnację. Czym jednak są dermokosmetyki i co sprawia, że stają się tak bardzo popularne wśród współczesnych konsumentów?
Czym są dermokosmetyki?
Termin dermokosmetyki stworzony został w latach 70. XX wieku przez francuskiego farmaceutę Pierre’a Fabre’a, który kierował się filozofią traktowania zdrowia i urody jako niepodzielnej całości. Dziś, po 50 latach, według prawa kosmetycznego nie stanowią one jednak odrębnej kategorii. Produkty te wciąż podlegają takim samym regulacjom, jak wszystkie inne kosmetyki wprowadzane do obrotu. Nie posiadają właściwości leczniczych ani zapobiegających chorobom, nie są więc lekami, ani tym bardziej wyrobami medycznymi. Mogą jedynie wspomagać terapie dermatologiczne, nie wyleczą jednak konkretnych schorzeń skóry. Dermokosmetyki pozostają zatem wciąż jedynie pojęciem marketingowym, którego użycie i znaczenie zależy od wizji i koncepcji samego producenta/brandu. Pomimo braku ścisłej definicji, dermokosmetyki w ogólnym rozumieniu odpowiadają głównie na potrzeby skór: odwodnionych, wrażliwych, skłonnych do atopii, naczyniowych, trądzikowych, starzejących się, z przebarwieniami. Przeznaczone są również do pielęgnacji wymagającej skóry głowy i włosów. Same produkty często zawierają substancje korzystnie działające na różnorakie problemy skórne, takie jak: natłuszczające emolienty, nawilżające humektanty, składniki łagodzące podrażnienia i stany zapalne. Formulacje produktów są często komponowane również w taki sposób, żeby w składach nie znajdowały się barwniki oraz dodatki zapachowe, ze względu na ich potencjalne działanie drażniące/alergizujące. Wszystko to ma na celu zwiększenie tolerancji skóry na dany kosmetyk.
Dermokosmetyki są często polecane przez dermatologów, jako produkty wspomagające przy rozwiązywaniu problemów skórnych i po różnych zabiegach kosmetologicznych. W potocznym rozumieniu uważane są za „lepsze” od pozostałych kosmetyków, poddawane większej liczbie badań i testów o „klinicznej” skuteczności. Wrażenie to potęguje fakt, że głównym kanałem sprzedaży są apteki i sklepy oferujące produkty farmaceutyczne, co w znacznym stopniu wzmacnia wiarygodność i zaufanie do tego typu produktów.
Co sprawia, że dermokosmetyki są trendy?
Wzrost świadomości znaczenia pielęgnacji sprawia, że konsumenci coraz częściej poszukują kosmetyków o deklarowanej, udowodnionej skuteczności; takich, które realnie wpływają na zdrowie i wygląd ich skóry. Mimo iż piękno wciąż stanowi kluczowy czynniki motywujący przy wyborze produktu do pielęgnacji, konsumenci zaczynają inaczej definiować samo pojęcie piękna. Coraz częściej utożsamiane jest ono ze zdrowym wyglądem, a więc ze zdrowym stylem życia i długoterminową, świadomą pielęgnacją. Holistyczne podejście stanowi inwestycję w zdrowie i dobry wygląd. Jest skoncentrowane na profilaktyce i stosowaniu środków zapobiegawczych, zanim jeszcze pojawi się dany problem. Dermokosmetyki w swoim założeniu odpowiadają na wymienione potrzeby, idealnie wpisując się w trendy zdrowego stylu życia.
"Kosmetyki i Detergenty" (wcześniej "Chemia i Biznes. Rynek Kosmetyczny i Chemii Gospodarczej") to kwartalnik biznesowo-informacyjny z zakresu przemysłu kosmetycznego i środków czystości.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2024
30.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Legislacja, trendy i surowce: X edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej
3 grudnia 2024 r. odbyła się w Warszawie 10. edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej. W...
Marki własne w Kielcach
6 i 7 listopada br. do Targów Kielce na Targi Marek Własnych przyjechali przedstawiciele sektora marek...
Targi Packaging Innovations stałym punktem w branży opakowaniowej
W dniach 9-10 października br. w EXPO Kraków, odbyła się 16. edycja Międzynarodowych Targów...
Targi Warsaw Pack ważne dla sektora opakowań
Warsaw Pack to wydarzenie, gdzie liderzy branży prezentują najnowsze technologie pakowania i...