2023-05-09
Bank Pekao oszacował potencjał polskiego przemysłu opakowaniowego. Z analizy wynika, że sektor opakowań to bardzo mocno rozwinięty obszar krajowego przetwórstwa o wartości 55 mld zł rocznie. Po przejściowej stagnacji wywołanej kryzysem COVID w 2020 r., branża powróciła na ścieżkę dynamicznego wzrostu, notując przy tym solidne wyniki finansowe.
Jak przekonują analitycy Pekao, polska zajmuje mocną pozycję w całej unijnej produkcji opakowań, z udziałem ponad 8% wartości produkcji i wytwarzanej wartości dodanej UE-27. W naszym kraju działa 1/5 wszystkich unijnych firm opakowaniowych, a zatrudnienie w nich znajduje 14% ogółu pracowników tej branży w UE. Dominujące są segmenty opakowań z papieru i tektury oraz z tworzyw sztucznych, na które przypada blisko 75% całej produkcji. Pozostałą część stanowią opakowania szklane, metalowe i drewniane, przy czym do tych ostatnich zalicza się także palety, generujące przeważającą część produkcji w tej kategorii). W każdym z tych segmentów Polska należy do czołowej piątki UE pod względem wartości produkcji.
Tempo wzrostu produkcji opakowań na poziomie 8-9% rocznie plasuje branżę wśród najbardziej dynamicznych gałęzi polskiego przetwórstwa. W pierwszych ośmiu miesiącach 2022 roku wolumeny produkcji części wyrobów nadal rosły, jednak w niektórych kategoriach produktowych pod koniec minionego roku pojawiły się już wyraźne spadki – dotyczyło to m.in. niektórych wyrobów z papieru i kartonu (pudła i pudełka) i tworzyw sztucznych (pudełka, skrzynie itp.).
Ważnym motorem napędowym rozwoju branży w ostatnich latach był eksport. Jego dynamika w minionej dekadzie nieznacznie przewyższała tempo wzrostu produkcji, a udział w przychodach ze sprzedaży firm zwiększył się po 2010 r. o z 37% do 41%. Ostatnie kwartały to bardzo silne ożywienie sprzedaży zagranicznej (wzrost o 20% wartościowo i o 10% ilościowo), po przejściowej stagnacji z roku 2020. W okresie styczeń-lipiec 2022 r. eksport zanotował dalszą, mocną zwyżkę o 29% r/r wartościowo i o 7% r/r wolumenowo.
Odzwierciedleniem dobrej koniunktury panującej w branży opakowaniowej są jej solidne wyniki finansowe. Wynik netto w ubiegłym roku poprawił się o 15%, przy czym trzeba podkreślić, że w 2020 r. spowolnienie dynamiki produkcji nie miało negatywnego przełożenia na zysk branży, który wzrósł wówczas o 20% w ujęciu rok do roku, a w pierwszym półroczu 2022 zwyżkował aż o 34% r/r. Jednocześnie jednak pojawiły się już sygnały obniżenia rentowności netto w segmentach opakowań z tworzyw sztucznych, szkła i metalu. Sugeruje to, że w segmentach tych zmiana warunków rynkowych (oznaki ochłodzenia koniunktury odbijające się na popycie) były już na tyle odczuwalne, że uniemożliwiły dostosowanie cen wyrobów do rosnących kosztów działalności.
Pekao przewiduje, iż kolejne miesiące mogą być dla producentów opakowań okresem większych wyzwań. Obserwowane spowolnienie gospodarcze, rzutujące na popyt na opakowania, zbiega się bowiem z utrzymującymi się trudnościami po stronie podażowej.
W kilku segmentach (drewno, papier, tworzywa sztuczne) ceny surowców utrzymują się wciąż na historycznie wysokim poziomie. Poważnym wyzwaniem na najbliższe miesiące są także koszty energii, tym bardziej, że niektóre segmenty branży (zwłaszcza produkcja opakowań ze szkła) odznaczają się wysoką energochłonnością. Pomimo różnych działań podejmowanych na szczeblu krajowym i unijnym w celu walki z wywołanym przez wojnę na Ukrainie kryzysem energetycznym należy zakładać, że czynnik ten pozostanie źródłem znacznej niepewności i presji na ekonomikę branży. Drugim ważnym czynnikiem generującym niepewność i presję kosztową są zmiany w otoczeniu regulacyjnym, które – biorąc pod uwagę kierunek polityki środowiskowej KE - wymagać będą nakładów na dostosowanie działalności operacyjnej i mogą się wiązać z dodatkowymi obciążeniami w postaci opłat i podatków.
Pomimo wyzwań ciążących na branży i ryzyka pogorszenia jej sytuacji finansowej w bliskiej przyszłości, analitycy Banku Pekao oceniają średnio- i długoterminowe perspektywy jako korzystne. Decyduje o tym duży i dynamicznie rozwijający się rynek wewnętrzny, silna pozycja w roli dostawcy na rynek unijny w warunkach systematycznie rosnącego popytu z tego kierunku (przy utrzymujących się przewagach kosztowych polskich producentów), jak i potencjał do dalszego wzrostu sprzedaży eksportowej także dzięki ekspansji na nowe rynki. Dzięki korzystnym uwarunkowaniom popytowym branża powinna być w stanie utrzymać solidną dynamikę wzrostu w długim okresie, pod warunkiem skutecznego wdrożenia innowacji dostosowujących ją do wymogów polityki środowiskowej UE.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Chemika Expo o wodorze
Tematem wiodącym tegorocznej konferencji Chemika Expo, organizowanej w Szczecinie przez Klaster...
HPCI idealne dla profesjonalistów
Targi HPCI Central and Eastern Europe to najważniejsze w regionie Europy Środkowo-Wschodniej wydarzenie...
Merytoryczne konferencje podczas Sepawy
Kongres SEPAWA 2025 w Berlinie skupił się na innowacjach w sektorze detergentów,...
Wiodące targi transportu i logistyki w Europie Środkowo-Wschodniej
TransLogistica Poland 2025, dwunasta edycja międzynarodowych targów transportu i logistyki, odbyła się...