2024-03-11
647 podpisów złożono pod tzw. Deklaracją Antwerpską, skierowaną do rządów państw unijnych i przede wszystkim nowej Komisji Europejskiej, która powstanie po zbliżających się wyborach do Parlamentu Europejskiego. Celem jest zwiększenie konkurencyjności przemysłowej Europy, w tym m.in. ochrona przemysłu chemicznego, którego reprezentanci znajdują się wśród sygnatariuszy dokumentu.
Deklaracja wzywa rządy państw członkowskich, przyszłą Komisję Europejską i Parlament do tego, aby:
1. Umieścić porozumienie przemysłowe w centrum nowego europejskiego programu strategicznego na lata 2024–2029.
Wzywa się do opracowania kompleksowego planu działania, który nada konkurencyjności rangę strategicznego priorytetu i stworzy warunki dla silniejszego uzasadnienia biznesowego w Europie. Plan działania musi obejmować działania mające na celu wyeliminowanie niespójności regulacyjnej, sprzecznych celów, niepotrzebnej złożoności prawodawstwa i nadmiernej sprawozdawczości. Zwracamy się o opracowanie propozycji zbiorczej w celu podjęcia środków naprawczych w odniesieniu do wszystkich odpowiednich istniejących przepisów UE, jako pierwszego aktu prawnego, który zostanie zaprezentowany w następnym cyklu instytucjonalnym UE.
2. Uwzględnić postulat silnego finansowania publicznego w ramach funduszu wdrażania czystych technologii dla sektorów energochłonnych.
Ma to być ściśle skoordynowane z uproszczonymi ramami pomocy państwa, przy jednoczesnym poszanowaniu zasad jednolitego rynku. Powinno to umożliwić publiczne zmniejszenie ryzyka inwestycji prywatnych w czyste technologie poprzez wsparcie zarówno CAPEX, jak i OPEX, z gwarancjami zapewniającymi utrzymanie i tworzenie miejsc pracy w Europie oraz zaproponować konkurencyjny i zrównoważony poziom podatków w całej Europie.
3. Uczynić Europę konkurencyjnym dostawcą energii w skali światowej.
Koszty energii w Europie są po prostu zbyt wysokie, aby mogły konkurować i wynikają nie tylko z cen towarów, ale także opłat regulacyjnych. Komisja Europejska, która obejmie rządy w przyszłej kadencji, musi nadać priorytet nowym projektom dotyczącym obfitej i niedrogiej, niskoemisyjnej energii odnawialnej i jądrowej. Potrzebujemy prawdziwej strategii energetycznej UE, obejmującej konkretne działania umożliwiające transgraniczną energię elektryczną, rozbudowę sieci wodoru i innych cząsteczek odnawialnych i niskoemisyjnych, a także partnerstwa z krajami bogatymi w zasoby.
4. Skoncentrować się na infrastrukturze, której potrzebuje Europa.
Konieczne jest ukierunkowanie Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności oraz funduszy strukturalnych i regionalnych na jak najszybszą integrację i budowę światowej klasy unijnej infrastruktury energetycznej, cyfrowej, CCUS i recyklingu, dzięki czemu te ważne projekty będą stanowić przedmiot wspólnego europejskiego zainteresowania. Potrzebna jest także likwidacja wąskich gardeł w transporcie transgranicznym i rozwój sieci transeuropejskich. Wzywamy do usunięcia przeszkód blokujących wdrażanie projektów transformacji przemysłowej. Transformacja ta będzie również wymagać znacznej liczby wykwalifikowanych pracowników, których obecnie brakuje. Aby szybko je udostępnić, konieczne będą programy ukierunkowane na szkolenie tych pracowników.
5. Zwiększyć bezpieczeństwa surowcowe w UE poprzez wzrost skali krajowego wydobycia, a także poprzez rozwój zrównoważonych możliwości przetwarzania i recyklingu kluczowych surowców, w połączeniu z nowymi globalnymi partnerstwami.
Zwiększanie skali odnawialnych surowców węglowych i surowców węglowych o obiegu zamkniętym, w tym ekspansja i szybkie wydawanie pozwoleń na zaawansowane technologie recyklingu chemicznego to podstawa przyszłego rozwoju. Należy opracować strategię dotyczącą emisji dwutlenku węgla o obiegu zamkniętym, która zachęca do wychwytywania i wykorzystania dwutlenku węgla (CCU), surowców pochodzenia biologicznego, metali nieszlachetnych, minerałów i zaawansowanych materiałów niezbędnych do osiągnięcia celów Zielonego Ładu. Umowy o wolnym handlu lub innego rodzaju umowy powinny zabezpieczyć niezbędne dostawy dla przemysłu, umożliwić dostęp do nowych rynków i zwiększyć eksport. UE powinna przyjrzeć się wszystkim instrumentom polityki przeciwdziałającym nieuczciwej konkurencji, aby zapewnić przemysłowi UE rzeczywiście równe warunki działania i to zarówno na rynku krajowym, jak i międzynarodowym, w tym ochronę przed ucieczką emisji.
6. Zwiększyć popyt na produkty o zerowej emisji netto oraz produkty niskoemisyjne i produkty o obiegu zamkniętym.
Należy zapewnić konsumentom (firmom i osobom prywatnym) możliwość wyboru produktów o zerowej emisji netto i produktów o obiegu zamkniętym w oparciu o przejrzyste ślady węglowe produktów i środowiska. UE powinna przodować w tym dzięki inicjatywom w zakresie zamówień publicznych i nabywców prywatnych zatwierdzonych przez UE. Rozszerzenie zakresu ustawy o przemyśle zerowym netto i ustawy o surowcach krytycznych także jest potrzebne. Trzeba dążyć do zwiększenia potencjału sprzedaży poprzez lepszy dostęp do rynków międzynarodowych.
7. Wykorzystać, egzekwować, ożywiać i ulepszać jednolity rynek na rzecz przejścia zintegrowanych łańcuchów wartości, w tym środków mających na celu rozwiązanie problemu zwiększonej fragmentacji spowodowanej wdrażaniem prawodawstwa europejskiego na szczeblu krajowym.
Powinno się stworzyć jednolity rynek odpadów i materiałów pochodzących z recyklingu, a także prawdziwy europejski rynek energii. Poprawa egzekwowania istniejących środków skupiających się na przywozie to kolejny z celów do zrealizowania.
8.Sprawić, aby ramy innowacji były inteligentniejsze
W tym celu należy wspierać wysokiej jakości naukę, innowacje technologiczne i politykę w zakresie współpracy, gdzie priorytetem jest otwartość i pragmatyczne wyniki, a jednocześnie uwzględnia się innowacyjne podejścia regulacyjne.
Należy promować cyfryzację jako warunek wstępny dla przełomowych badań i zwiększania wydajności. Trzeba chronić prawa własności intelektualnej, aby zapewnić Europie przewagę konkurencyjną, jak również skupić się na przejściu od demonstracji do innowacji i pierwszych w swoim rodzaju technologii komercyjnych.
9. Wprowadzić nowego ducha stanowienia prawa.
Trzeba pozwolić rozwijać się przedsiębiorczości, aby znaleźć najlepsze rozwiązania w celu pokonania wyzwań. Prawodawstwo powinno tworzyć zachęty dla przedsiębiorstw do inwestowania w czyste technologie. Należy unikać sytuacji, w której celom politycznym Zielonego Ładu towarzyszą nakazowe i szczegółowe przepisy wykonawcze. Należy zapobiegać nadmiernej sprawozdawczości, zapewniać spójność, dostosowywać się do rzeczywistości przemysłowej i integrować wnioski ustawodawcze za pośrednictwem silniejszego Sekretariatu Generalnego i Rady ds. Kontroli Regulacyjnej, która systematycznie przeprowadza kontrolę konkurencyjności i europejski test warunków skrajnych w zakresie innowacji, względem których należy oceniać każdą nową inicjatywę legislacyjną i polityczną. Korzystać trzeba z solidnych danych i dowodów naukowych w celu skutecznego kształtowania polityki. Powinna obowiązywać ocena skumulowanego wpływu prawodawstwa.
10. Upewnić się, że struktura w ramach KE pozwala na osiągnięcie wyników.
Należy zatrudnić w KE pierwszego wiceprzewodniczącego odpowiedzialnego za realizację Europejskiego Porozumienia Przemysłowego oraz odpowiedzialnego za zapewnienie płynnej integracji prawodawstwa i dostosowania go do programu kolejnej Komisji Europejskiej.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Chemika Expo o wodorze
Tematem wiodącym tegorocznej konferencji Chemika Expo, organizowanej w Szczecinie przez Klaster...
HPCI idealne dla profesjonalistów
Targi HPCI Central and Eastern Europe to najważniejsze w regionie Europy Środkowo-Wschodniej wydarzenie...
Merytoryczne konferencje podczas Sepawy
Kongres SEPAWA 2025 w Berlinie skupił się na innowacjach w sektorze detergentów,...
Wiodące targi transportu i logistyki w Europie Środkowo-Wschodniej
TransLogistica Poland 2025, dwunasta edycja międzynarodowych targów transportu i logistyki, odbyła się...