Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Czym jest kryzys i jak go przetrwać?

2021-02-03  / Autor: Cezary Szwarc, specjalista ds. marketingu, Politech sp. z o.o.

W historii kryzysy wiązały się przede wszystkim z wojnami, złym zarządzaniem państwem przez władców, niewydolnym systemem kraju, epidemiami, kataklizmami lub nieurodzajem. Najczęściej jednak te sytuacje miały charakter bardziej lokalny niż globalny. Nawet, gdy ich powodem były wojny toczone na ogromnym obszarze, to nie obejmowały one całego świata. XX wiek przyniósł jednak nowe zjawisko, które sprawiło, że cała ziemia stała się systemem naczyń połączonych. Globalizacja spowodowana rozwojem przemysłu, transportu i możliwościami przesyłu materiałów mediowych sprawiła, że każde zawahanie na pojedynczej gałęzi rynku skutkowało efektami widocznymi na coraz większym obszarze i w światowej gospodarce.

Najbardziej znanym kryzysem z początków XX wieku był ten, który rozpoczął się po zakończeniu I wojny światowej. Kryzys roku 1920 wynikał w głównej mierze ze zniszczeń, jakie dokonały się w latach wojny oraz prób przekształcenia rynku. Kraje uczestniczące w konflikcie przez kilka lat kierowały działania gospodarki na tory bieżącego dostarczania zapasów jedzenia, towarów tekstylnych oraz maszyn i zbrojenia dla wojska. Powojenna dekoniunktura wyniknęła z próby przestawienia całej gospodarki na „ekonomię pokoju”. Sytuacja ta dotknęła również Polskę, w której w 1923 roku inflacja wyniosła 3600%.

Niedługo później, bo już w 1929 roku, na nowojorskiej giełdzie wydarzył się tzw. czarny czwartek. Był to moment gwałtownego spadku cen akcji, które wcześniej były znacznie przewartościowane. W pewnej chwili zdano sobie sprawę, że liczba inwestorów wchodzących na giełdę może być niewystarczająca do utrzymania niejako sztucznie zawyżonych cen. W obawie przed spadkiem cen akcji zaczęto je masowo sprzedawać, co znacznie obniżyło ich wartość. Ponadto, zbywane były również te akcje, których wartość była realna i miała stabilne podstawy. Sprzedaż 30 mln akcji w ciągu kilku dni doprowadziła do rozpoczęcia tzw. wielkiego kryzysu lat 1929-1933. Krach objął niemal wszystkie kraje świata i do dziś określany jest największą recesją w historii kapitalizmu. Sprzedaż akcji pociągnęła za sobą falę bankructw i masowych zwolnień. Zadłużenia firm i państw sięgnęły rekordowych poziomów, a bezrobocie w USA przekroczyło 30%. Aż 9 mln Amerykanów straciło wszystkie oszczędności i popadło w długi. Całkowity spadek produkcji w USA wyniósł 50%. Akcje firm warte do tej pory krocie sprzedawane były za bezcen, przez co z rynku „wyparował” odpowiednik 100 mld dzisiejszych dol. Doprowadziło to do wielkich przemian społecznych, zmiany nastrojów i rewolucji w polityce.


CAŁY ARTYKUŁ DOSTĘPNY JEST W NR 4/2020 KWARTALNIKA "CHEMIA I BIZNES. RYNEK KOSMETYCZNY I CHEMII GOSPODARCZEJ". ZAPRASZAMY


 


kryzysprzemysł kosmetyczny

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie