Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety
REKLAMA
REKLAMA

Czy szkoły i uczelnie dobrze przygotowują do pracy w branży chemicznej?

2024-01-03

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości opublikowała raport o nazwie „Branżowy Bilans Kapitału Ludzkiego . Branża chemiczna”. Badanie prowadzone we współpracy z Radą Sektorową ds. Kompetencji Sektora Chemicznego ma na celu zwiększenie wiedzy na temat stanu i kierunków rozwoju kadr w branży chemicznej. W badaniu przyjrzano się m.in. dopasowaniu kształcenia przyszłych kadr chemicznych do potrzeb pracodawców.

W opinii dwóch trzecich badanych pracodawców aktualne programy w szkołach i na uczelniach odpowiadają zapotrzebowaniu na umiejętności pracowników w ich firmach. Z drugiej jednak strony, zdaniem ekspertów uczestniczących w badaniu, obecny system edukacji nie jest dopasowany do potrzeb rynku pracy, a wymagania pracodawców względem absolwentów rozmijają się z systemem kształcenia. Sam system został uznany przez ekspertów za niedopasowany do obecnych trendów technologicznych.

Ta pozorna sprzeczność w zakresie oceny dopasowania programu w szkołach i na uczelniach do zapotrzebowania na umiejętności pracowników wynika z innych perspektyw. Przedsiębiorcy, biorący udział w badaniu, reprezentowali różnej wielkości podmioty (mikro, małe, średnie i duże) i postrzegali dopasowanie programu edukacji do potrzeb rynku głównie przez pryzmat własnej działalności. Skupieni byli w związku z tym na ocenie obecnej sytuacji.

Z kolei eksperci, to jest przedstawiciele środowisk edukacyjnych i analitycy trendów branżowych, przyjęli optykę, w której uwidoczniła się perspektywa przyszłości, akcentująca wpływ trendów na branżę w kolejnych latach (zwłaszcza automatyzacji i informatyzacji przemysłu) oraz wynikające z nich zapotrzebowanie na pracowników o określonych umiejętnościach.

Kolejny wniosek z badania, jest taki, iż pracodawcy w ocenie dopasowania systemu edukacji do obecnych potrzeb kompetencyjnych swoich firm mogą brać pod uwagę dużą zmienność uwarunkowań działania sektora oraz konieczność doszkolenia i przystosowania pracowników do specyfiki danej firmy. Co prawda firmy, które rekrutowały w ciągu ostatnich 12 miesięcy nowych pracowników, stosowały strategię sita (60%), jednak patrząc na profil poszukiwanych pracowników, byli to głównie pracownicy niższego szczebla, czyli pracownicy produkcji (86%). Można z tego wywnioskować, że program kształcenia w szkołach i na uczelniach chemicznych jest oceniany przez pracodawców z branży jako odpowiedni do obecnego zapotrzebowania firm na kompetencje i jest on wystarczający, by firmy chemiczne mogły pozyskać przygotowanych do pracy pracowników niższego szczebla. 

Autorzy raportu dowodzą również, iż wysoki odsetek pracodawców oferujących szkolenia w firmie (69%), ale także model rozwoju kompetencji pracowniczych w sytuacji niedoborów umiejętności koncentrujący się na szkoleniu już zatrudnionych pracowników (61%) wskazuje, że pracodawcy coraz częściej mogą być świadomi tego, że są odpowiedzialni za przygotowanie pracownika do właściwego wykonania powierzonych mu zadań w swoim przedsiębiorstwie. Wskazują na to także odpowiedzi pracowników, którzy twierdzili, że na ich uczestnictwo w różnych formach rozwoju zawodowego wpływ mieli przede wszystkim pracodawcy (77%).

Warto przywołać także inny punkt widzenia dotyczący oceny dopasowania systemu kształcenia do zapotrzebowania na kompetencje w branży, który wybrzmiewa z analizy wypowiedzi ekspertów. Branża chemiczna jest niezwykle zróżnicowana pod względem wytwarzanych produktów, to z kolei generuje wiele nisz, w których konieczne są wyspecjalizowane umiejętności i sprofilowani pracownicy. Pracodawcom reprezentującym owe nisze często zależy na wyspecjalizowanym pracowniku, który będzie w stanie wykonywać wąsko określone zadania w ramach swojej roli zawodowej. To z kolei jest sprzeczne z podejściem wielu pracowników (lub przyszłych pracowników, a więc uczniów i studentów szkół i uczelni chemicznych), którym zależy na wszechstronnej edukacji, aby nie zamykać sobie możliwości rozwoju zawodowego.

„W świetle zebranych danych wydaje się zatem, że pracodawcy w sektorze chemicznym powoli stają przed koniecznością zmiany oczekiwań względem kandydatów do pracy. Konieczne jest przyjęcie założenia, że kompetencje pracownika ukształtowane w toku edukacji formalnej stanowią jedynie bazę do dalszego rozwoju pod kątem określonej działalności, w której specjalizuje się dane przedsiębiorstwo. Firmy z branży chemicznej będą prawdopodobnie zmuszone ponieść koszty takiego kształcenia. Tym bardziej, że z powodu niżu demograficznego z roku na rok jest coraz mniej absolwentów, natomiast finansowanie uczelni zależy od liczby studentów (brak chętnych na dany kierunek skutkuje jego zamknięciem). Uczelnie konkurują zatem ze sobą o studentów, oferując im kształcenie dopasowane do ich potrzeb i oczekiwań. Te zaś często różnią się od potrzeb pracodawców. Studentom zależy na bardziej wszechstronnym kształceniu, które otwiera im wiele możliwości niż na wąskiej specjalizacji w konkretnym obszarze, cenionej przez pracodawców” – czytamy w raporcie.

Autorzy opracowania zwracają ponadto uwagę, że kształcenie formalne (np. edukacja uniwersytecka) stanowić powinna początkowy etap w procesie ciągłego dokształcania się. Jeżeli chodzi o współczesny rynek pracy, absolwentów czeka zmiana kwalifikacji lub ich podnoszenie, pogłębienie wiedzy w obszarach, na które jest lub będzie w przyszłości zapotrzebowanie. Innymi słowy, aby zmienić zatrudnienie, konieczna będzie zmiana kwalifikacji i zdobycie nowych kompetencji

Analizując szczegółowo różne aspekty kształcenia w szkołach i na uczelniach chemicznych, odnotować należy, iż zarówno pracownicy, jak i pracodawcy byli zgodni, że szkoły i uczelnie przygotowujące do pracy w branży chemicznej powinny uczyć i rozwijać przede wszystkim kompetencje w zakresie praktycznych umiejętności związanych z wykonywaniem zawodu – zarówno na poziomie podstawowym, jak i specjalistycznym, zaawansowanym.

Przy czym warto zwrócić uwagę, iż pracodawcy częściej niż pracownicy oczekiwaliby kształcenia umiejętności zaawansowanych. Na trzeciej pozycji w przypadku pracodawców znalazły się podstawy teoretyczne, niezbędne do wykonywania danego zawodu, natomiast pracownicy nieco częściej zwracali uwagę na kreatywność i umiejętność rozwiązywania problemów. W opinii pracowników szkoły/uczelnie w większym stopniu powinny kształcić w zakresie kompetencji cyfrowych, informatycznych i umiejętności posługiwania się językiem obcym. Natomiast pracodawcy wskazywali je znacznie rzadziej jako kompetencje, w które powinny wyposażać uczniów i studentów szkoły oraz uczelnie (odpowiednio 7% i 9%). W klasyfikacji relatywnie niżej (w obu grupach) uplasowała się także wiedza interdyscyplinarna, która przez wielu ekspertów uznawana jest za kompetencję przyszłości, a także umiejętność obecnie zyskującą na znaczeniu.


kadryprzemysł chemicznyPolska Agencja Rozwoju PrzedsiębiorczościRada Sektorowa ds. Kompetencji Sektora Chemicznego

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


REKLAMA

WięcejSklep

Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych

95.00 zł

Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków

94.00 zł

Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych

78.00 zł

“Chemia i Biznes” nr 2/2025

Nowość!Dostęp online

20.00 zł

"Kosmetyki i Detergenty" nr 1/2025

Nowość!Dostęp online

30.00 zł

Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania

108.00 zł

Bilety - XIV Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Detergentowego

Nowość!

639.60 zł

Bilety - I Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Kosmetycznego

Nowość!

639.60 zł

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności

REKLAMA


WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)

REKLAMA


WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)

REKLAMA


WięcejSonda

Czy przemysł wykorzysta środki z KPO?

Zobacz wyniki

REKLAMA
REKLAMA

WięcejW obiektywie