Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Czas pandemii: branża kosmetyczna zaspokoiła popyt na środki antybakteryjne

2020-06-17

COVID-19 zmienił plany i priorytety wszystkich gałęzi gospodarki w Polsce. Nie ominęło to branży kosmetycznej. Produkcja kosmetyków antybakteryjnych na bazie etanolu przez pierwsze tygodnie pandemii ratowała wyniki sprzedaży firm z sektora. Produkcja nie odbywa się jednak bez problemów. Jak wynika z badania Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego, aż 60% firm borykało i nadal boryka się z brakami alkoholu etylowego, a 62% dokuczają zakłócenia w łańcuchu logistycznym tego surowca. 

- W marcu z drogeryjnych półek w kilka godzin zniknęły żele, płyny i mydła antybakteryjne. Z dnia na dzień popyt na te towary wzrósł o kilkaset procent. Odpowiedź polskich firm kosmetycznych przyszła błyskawicznie. Branża kosmetyczna w ostatnich miesiącach potwierdziła swoją elastyczność i wrażliwość na potrzeby rodzimego rynku. Proces zakupu surowców, opracowania receptur, a niekiedy także uzyskania pozwoleń URLP w wielu przedsiębiorstwach przebiegł sprawnie i pozwolił w krytycznym momencie dostarczyć społeczeństwu kosmetyków i środków biobójczych w ilości niezbędnej do zapewnienia higieny i tak deficytowego poczucia bezpieczeństwa – opowiada Blanka Chmurzyńska – Brown, dyrektor generalna Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego.

Z badania Związku wynika, że 31% polskich przedsiębiorstw zmieniło od marca br. profil swojej produkcji, a 11% zwiększyło także udział środków do dezynfekcji klasyfikowanych jako produkty biobójcze/wyroby medyczne w produkcji. Jednocześnie dla 48% profil działalności pozostał taki sam, jak przed pandemią.

Nie obeszło się jednak bez problemów. Przedsiębiorcy wytwarzający formuły wodno-żelowe na bazie etanolu szybko zaczęli zgłaszać problemy z dostępem do surowców bazowych dla takiej produkcji, tj. alkoholu skażonego i skażalników. W zmienionym profilu działalności firmy tylko połowa ankietowanych ma wystarczającą ilość etanolu do produkcji, choć czasami odczuwają braki. Co czwarta firma nie posiada wystarczającej ilości etanolu, często zdarzają się braki i potrzebuje więcej dostępu do surowca. Tylko co piąta deklaruje, że posiada wystarczającą ilość etanolu. Z tego powodu Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego podjął współpracę m.in. z Ministerstwem Finansów, by wypracować funkcjonalne rozwiązania w zakresie stosowania czystego etanolu skażonego składnikami receptury (in situ) do produkcji środków dezynfekujących i żeli antybakteryjnych.

- Czas pandemii pokazał bardzo wyraźnie, że produkując w Polsce kosmetyki i środki biobójcze z użyciem alkoholu, stoimy na przegranej pozycji względem takich państw, jak Francja czy Włochy, ponieważ nie możemy produkować z czystego alkoholu. Gdy rozpoczął się kryzys, nasze możliwości były ograniczone przez brak systemowych rozwiązań. Powinny one powstać jak najszybciej, żeby poprawić konkurencyjność Polski i wesprzeć rozwój innych kategorii produktów kosmetycznych, w których dziś jesteśmy słabi – jak perfumy – żeby odrabiać straty. Rozmawiamy o tym z Ministerstwem Finansów. Jednak temat skażania „in situ” dla potrzeb produkcji płynów i żeli wodno-alkoholowych na razie nie został usankcjonowany prawnie, co traktujemy jako pewną krótkowzroczność przedstawicieli administracji rządowej. Dochodzą do nas oczywiście sygnały i argumenty o chwilowym nasyceniu rynku produktami kosmetycznymi o działaniu antybakteryjnym. Uważamy jednak, że decydenci polityczni nie dostrzegają pozytywnych skutków zachowania ciągłości produkcji tych artykułów. Jesteśmy przekonani, że firmy mogłyby z powodzeniem eksportować je za granicę przez najbliższe miesiące, a może nawet lata, na rynki pozbawione tak rozwiniętego przemysłu kosmetycznego jak rynek polski. To oznacza również tak cenne dla polskiej gospodarki utrzymanie istniejących miejsc pracy i generowanie stałych przychodów dla Skarbu Państwa. Mamy nadzieję, że w perspektywie kilku tygodni przekonamy przedstawicieli administracji rządowej i samorządowej do słuszności naszych argumentów - – tłumaczy Blanka Chmurzyńska-Brown.

Ważnym elementem dla branży kosmetycznej pozostają działania edukacyjne. Pozwolą one konsumentom odróżnić na sklepowej półce kosmetyki o działaniu antybakteryjnym od środków biobójczych oraz ocenić skuteczność i bezpieczeństwo jednych i drugich. Dziś, gdy produkty na bazie alkoholu z powodzeniem można kupić w dużych sieciach handlowych, drogeriach, kioskach, na stacjach benzynowych i małych osiedlowych sklepach, klienci mogą czuć się zagubieni w gąszczu etykiet i oznaczeń.

- Badanie branży kosmetycznej, które zainicjowaliśmy, pozwoliło nam zdiagnozować nowe problemy, na które warto zwrócić uwagę opinii publicznej. Wśród nich z pewnością konieczna jest szczególna troska o łańcuchy dostaw i pomoc państwa we właściwej koordynacji niektórych procesów, jak dostęp do etanolu czy możliwości importu surowców. Na tle całej gospodarki branża kosmetyczna wypada jednak bardzo dobrze w aspekcie przygotowania na powrót do regularnej działalności. Zdecydowana większość firm ma już przygotowaną strategię na kolejne miesiące i lata. Udowodniliśmy dużą elastyczność i mobilność branży oraz umiejętność wykorzystania możliwości, jakie daje zmieniający się rynek. To świetny prognostyk na kolejne miesiące i lata, które na pewno przyniosą kolejne zmiany - podsumowuje Blanka Chmurzyńska-Brown.


przemysł kosmetycznyetanolPolski Związek Przemysłu Kosmetycznegokoronawirus

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności





WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)





WięcejSonda

Czy warunki pogodowe wpływają na działalność Twojej firmy?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie