Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety
REKLAMA

Cyfrowy Paszport Produktu

2024-10-12  / Autor: Aleksandra Wójcicka, Specjalista ds. Legislacji i Oceny Bezpieczeństwa, ACC Chemicals

Tematy zielonego ładu, w tym ekoprojektowanie i zarządzanie opakowaniami i odpadami opakowaniowymi to znane nam, lecz wciąż sprawiające wyzwanie tematy. W niedalekiej przyszłości zarówno konsumentów, jak i producentów czeka szereg zmian, które w teorii mają doprowadzić do ograniczenia negatywnego wpływu produktów na środowisko w ich cyklu życia oraz poprawy funkcjonowania rynku wewnętrznego.

Cyfrowy paszport produktu - czym będzie?

Elektroniczny paszport produktu (Digital Product Passport, DPP) to nowy cyfrowy dokument, który ma udostępniać dane istotne dla zrównoważonego rozwoju produktów w łańcuchu wartości. Każdy konsument będzie mógł sprawdzić „jaką drogę przebył dany produkt” w całym cyklu swojego życia.

Projekt ten związany jest bezpośrednio z rozporządzeniem w sprawie ekoprojektowania produktów zrównoważonych (ESPR). Akt ten opiera się na obowiązującej dyrektywie 2009/125/WE ustanawiającej ogólne zasady ustalania wymogów dotyczących ekoprojektu dla produktów związanych z energią. Ostatecznie ESPR zastąpi powyższą dyrektywę.

Cele DPP

  • Umożliwienie wymiany kluczowych informacji związanych z produktami, które są niezbędne dla zrównoważonego rozwoju produktów i ich obiegu zamkniętego pomiędzy wszystkimi odpowiednimi podmiotami gospodarczymi. W rezultacie ma to zwiększyć udział gospodarki o obiegu zamkniętym, maksymalizować efektywności materiałową i energetyczną, wydłużyć żywotność produktów i optymalizować projektowanie, wytwarzanie, użytkowanie i obsługę produktów po zakończeniu cyklu życia;
  • Zapewnienie podmiotom gospodarczym nowych możliwości biznesowych poprzez utrzymanie i optymalizację wartości o obiegu zamkniętym (na przykład ulepszone naprawy, serwisowanie, regeneracja i recykling) w oparciu o lepszy dostęp do danych;
  • Pomoc konsumentom w dokonywaniu zrównoważonych i świadomych wyborów poprzez ułatwienie dostępu do istotnych dla nich informacji o produkcie;
  • Umożliwienie i usprawnienie podmiotom prawnym weryfikacji zgodności produktów z obowiązkami prawnymi.

Natomiast należy pamiętać, że elektroniczny paszport produktu nie powinien zastępować niecyfrowych form przekazywania informacji, m.in. zawartych w instrukcjach obsługi produktu lub na etykiecie, lecz ma przede wszystkim uzupełniać je.


\
CAŁA TREŚĆ DOSTĘPNA W "Kosmetyki i Detergenty" nr 3/2024

"Kosmetyki i Detergenty" to kwartalnik biznesowo-informacyjny z zakresu przemysłu kosmetycznego i środków czystości.


detergentyprzemysł detergentowychemia gospodarczaCyfrowy Paszport Produktulegislacja

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


REKLAMA

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności

REKLAMA


WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)

REKLAMA


WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)

REKLAMA


WięcejSonda

Czy przemysł wykorzysta środki z KPO?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie