Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety
REKLAMA

Cyberbezpieczeństwo w erze cyfryzacji: czy firmy transportowe są gotowe na atak?

2025-06-13

Cyfryzacja procesów logistycznych i transportowych staje się standardem w branży TSL. Systemy TMS, e-CMR czy narzędzia do optymalizacji przewozów znajdują się dziś niemal w każdej firmie. Zwiększają efektywność i usprawniają operacje, ale jednocześnie niosą ze sobą rosnące zagrożenia.

Im bardziej firma jest zależna od technologii, tym większe ryzyko staje się cyberatak. Tymczasem TSL to jedna z najbardziej narażonych, a zarazem najsłabiej chronionych branż pod względem cyberbezpieczeństwa.

Cyberprzestępcy dążą do maksymalnego zaburzenia funkcjonowania firmy. Zakłócenie operacji to nie tylko przestój – w transporcie oznacza to często unieruchomione łańcuchy dostaw, ryzyko strat finansowych, a w przypadku transportu pasażerskiego – zagrożenie życia.

Nie chodzi tylko o blokadę systemów. Skutki mogą obejmować:

  • kradzież danych klientów i przewozów,

  • naruszenie reputacji,

  • konieczność zapłaty okupu za odzyskanie dostępu do danych.

- Firmy spedycyjne przetwarzają ogromne ilości informacji: dane osobowe, informacje o ładunkach, trasach czy płatnościach. Wystarczy atak na jeden element, by wywołać efekt domina – podkreśla Jarosław Roślicki z Transcash.eu.

Paradoksalnie, TSL to także jedna z branż najmniej zaawansowanych w cyfryzacji. Wciąż powszechne są papierowe listy przewozowe, a cyfrowy obieg dokumentów dopiero raczkuje. To przekłada się na niskie inwestycje w IT i brak skutecznej ochrony systemów.

Z najnowszego raportu “The Blue Report” Picus Labs wynika, że skuteczność ochrony przed cyberatakami w branży TSL spadła z 65% w 2023 roku do 52% w 2024 roku. Co gorsza, tylko 10% ataków w ogóle zostaje wykrytych. Innymi słowy: aż 9 na 10 incydentów przechodzi niezauważonych.

Typowe zagrożenia obejmują:

  • Phishing i spoofing – kradzież danych i podszywanie się pod legalnych kontrahentów.

  • Ransomware – blokada systemów i żądania okupu.

Ataki te mogą skutkować utratą kontroli nad przewozami, a także narażeniem klientów na dalsze oszustwa. A to tylko wierzchołek góry lodowej – niska wykrywalność oznacza, że o większości przypadków po prostu się nie mówi.

Przykłady?

Brytyjska KNP Logistics upadła w trzy miesiące po ataku ransomware w 2023 roku. Z kolei w 2024 roku Ward Transport & Logistics zapłaciła okup po wycieku 600 GB danych.


Transcash.eutransportcyberbezpieczeństwo

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


REKLAMA

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności

REKLAMA


WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)

REKLAMA


WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)

REKLAMA


WięcejSonda

Czy Grupa Azoty ponownie stanie się zyskowna w przeciągu kolejnych 12 miesięcy?

Zobacz wyniki

REKLAMA

WięcejW obiektywie