2010-03-31
W 2009 r. łączna sprzedaż produktów pielęgnacyjnych wyniosła w Polsce ponad 189,7 mln sztuk o wartości niemal 2,3 mld zł. W porównaniu z rokiem 2008, segment kosmetyków pielęgnacyjnych charakteryzował się zarówno ilościowym (+7%), jak i wartościowym (+12%) wzrostem sprzedaży.
Udział ilościowy poszczególnych segmentów w rynku kosmetyków pielęgnacyjnych
Źródło: MEMRB, IRI
Udział wartościowy poszczególnych segmentów w rynku kosmetyków pielęgnacyjnych
Źródło: MEMRB, IRI
Rynek kosmetyków pielęgnacyjnych obejmuje kosmetyki przeznaczone do pielęgnacji twarzy, ciała oraz kosmetyki uniwersalne. W ub.r. największy wzrost sprzedaży odnotował segment kosmetyków do pielęgnacji twarzy (+9% ilościowo i +14% wartościowo). Jest to wynik rosnącej popularności zarówno produktów regularnych, jak i antybakteryjnych. Na szczególną uwagę zasługują kremy do twarzy, maseczki, mleczka i toniki, których udział w łącznej sprzedaży kosmetyków do pielęgnacji twarzy wynosi ponad 70% w obu ujęciach. W porównaniu do 2008 r., w 2009 r. zaobserwowano 8% wzrost sprzedaży preparatów z tej grupy w ujęciu ilościowym i 15% - w wartościowym.
Zwiększenie sprzedaży zostało odnotowane również w pozostałych segmentach: produkty uniwersalne zanotowały 8% wzrost w ujęciu ilościowym i 10% w wartościowym, zaś do ciała wzrost odpowiednio 5% i 9%. W przypadku kosmetyków do pielęgnacji ciała obserwowane jest zwiększenie poziomu sprzedaży balsamów/mleczek, peelingów do ciała, kremów do rąk oraz produktów do opalania. Sprzedaż kosmetyków z tych grup stanowiła ponad 65% całkowitej sprzedaży produktów do ciała. Ogółem segment ten zanotował 6% wzrost sprzedaży ilościowej i 11% wzrost w ujęciu wartościowym.
Rynek producentów kosmetyków do pielęgnacji twarzy i ciała jest dość rozdrobniony – tylko dwaj gracze mają w nim udziały na poziomie 10% i wyższym. Liderem rynku kosmetyków pielęgnacyjnych pod względem sprzedaży ilościowej jest Nivea Polska (21,1%). Gdy weźmiemy pod uwagę udział w sprzedaży wartościowej, pierwsze miejsce na polskim rynku należy do Grupy L’Oreal ( 18,4%).
Ranking wiodących producentów w rynku kosmetyków pielęgnacyjnych, sprzedaż ilościowa (w sztukach)
Źródło: MEMRB, IRI
Ranking wiodących producentów w rynku kosmetyków pielęgnacyjnych, sprzedaż wartościowa
Źródło: MEMRB, IRI
Preparaty do pielęgnacji twarzy
Z podobną sytuacją mamy do czynienia w przypadku kosmetyków do pielęgnacji twarzy (regularnych i antybakteryjnych). Liderzy rynku mają udziały w całkowitej sprzedaży zarówno ilościowej, jak i wartościowej na poziomie 55-60%. Biorąc pod uwagę obrót ilościowy, na pierwszym miejscu plasuje się Ziaja (17,7% udział w rynku), a następnie: Grupa L’Oreal, Nivea Polska, Dax Cosmetics i Dr Irena Eris. W pierwszej piątce producentów, biorąc pod uwagę sprzedaż wartościową, znajdują się natomiast: Grupa L’Oreal (22,9%), Nivea Polska, Dr Irena Eris, Oceanic i Ziaja.
Ranking wiodących producentów w rynku kosmetyków pielęgnacyjnych do twarzy, sprzedaż ilościowa (w sztukach)
Źródło: MEMRB, IRI
Ranking wiodących producentów w rynku kosmetyków pielęgnacyjnych do twarzy, sprzedaż wartościowa
Źródło: MEMRB, IRI
W 2009 r. najwyższą dynamiką wzrostu odznaczały się Dax Cosmetics (+26% ilościowo i +32% wartościowo) oraz Oceanic (+29% zarówno ilościowo, jak i wartościowo). Dax Cosmetics swój sukces zawdzięcza przede wszystkim rosnącej popularności kremów do twarzy (+35% ilościowo i +37% wartościowo) i pod oczy, toników, mleczek i maseczek (+17% i +10%). Wiodącą linią produktową firmy Dax Cosmetics były produkty „Perfecta”, a w portfolio pojawiła się także nowość - marka Yoskine.
Wśród produktów Oceanic największym powodzeniem cieszą się kremy, maseczki i toniki oraz mleczka do demakijażu i kremy pod oczy. Najpopularniejszą wśród konsumentów marką firmy Oceanic, generującą największy obrót, jest AA.
Preparaty do pielęgnacji ciała
Rynek producentów preparatów do pielęgnacji ciała jest jeszcze bardziej rozdrobniony. Pod względem liczby sprzedanych sztuk jedynie Nivea Polska osiąga dwucyfrowy udział w rynku (20,1%). Ziaja, plasująca się na miejscu drugim, osiągnęła w 2009 r. wynik 8,6%.
Ranking wiodących producentów w rynku kosmetyków pielęgnacyjnych do ciała, sprzedaż ilościowa (w sztukach)
Źródło: MEMRB, IRI
Ranking wiodących producentów w rynku kosmetyków pielęgnacyjnych do ciała, sprzedaż wartościowa
Źródło: MEMRB, IRI
W ub.r. najbardziej dynamicznie rosła sprzedaż kosmetyków firmy Ziaja. Najbardziej popularne były produkty z linii Masło Kakaowe, Kozie Mleko, Sopot i Oliwkowa. Roczny wzrost poziomu sprzedaży wyniósł 22% w ujęciu ilościowym i 26% - w wartościowym. Swój sukces firma Ziaja zawdzięcza rosnącej popularności balsamów/mleczek i kremów do rąk.
Kremy do rąk, balsamy do ciała i produkty do opalania to trzy najważniejsze kategorie segmentu preparatów pielęgnacyjnych do ciała. Ich sprzedaż odpowiada za 65% całkowitej sprzedaży ilościowej i wartościowej w segmencie kosmetyków pielęgnacyjnych do ciała, oraz odpowiednio 25% i 22% w segmencie kosmetyków pielęgnacyjnych ogółem.
Kremy do rąk
W porównaniu do roku 2008, w 2009 r. sprzedano o 4% więcej kremów do rąk (ujęcie ilościowe). Sprzedaż w ujęciu wartościowym w tej kategorii wzrosła o 12%. Niekwestionowanym liderem w tym segmencie jest Nivea Polska wraz z marką Glicea. W ostatnim roku firma Nivea Polska uzyskała ilościowy wzrost sprzedaży na poziomie 8%, co przełożyło się na 19% wartościowe zwiększenie sprzedaży. Wśród największych producentów kremów do rąk stratę odnotowała jedynie Pharma C Food. Największy wzrost sprzedaży znów należy do firmy Ziaja (odpowiednio +28% ilościowo i +32% wartościowo).
Ranking wiodących producentów w rynku kremów do rąk, sprzedaż ilościowa (w sztukach)
Źródło: MEMRB, IRI
Ranking wiodących producentów w rynku kremów do rąk, sprzedaż wartościowa
Źródło: MEMRB, IRI
Balsamy i mleczka
Sprzedaż balsamów i mleczek stanowi 11% (ujęcie ilościowe) i 14% (ujęcie wartościowe) całkowitej sprzedaży kosmetyków pielęgnacyjnych. Produkty te zyskują coraz większa popularność – w 2009 r. osiągnęły wzrost o odpowiednio 5% i 10%. Grupa L’Oreal (20,7%), Nivea Polska (14,5%) i Unilever (13,2%) są czołowymi producentami w tej kategorii. Na trzech kolejnych miejscach znalazły się: Ziaja, J&J i Dr Irena Eris, z jednocyfrowymi udziałami rynkowymi.
Ranking wiodących producentów w rynku balsamów/mleczek do pielęgnacji ciała, sprzedaż ilościowa (w sztukach)
Źródło: MEMRB, IRI
Ranking wiodących producentów w rynku balsamów/mleczek do pielęgnacji ciała, sprzedaż wartościowa
Źródło: MEMRB, IRI
Wyniki lidera tego segmentu, Grupy L’Oreal, były lepsze o 5% (ilościowo) i o 14% (wartościowo) w porównaniu do 2009 r. Największy zysk odnotowała firma Ziaja (+24% ilościowo i +29% wartościowo), przede wszystkim dzięki liniom Masło Kakaowe, Kozie Mleko i Sopot. Największy spadek był udziałem firmy Nivea Polska i jej sztandarowej marki Nivea (-11% ilościowo i -4% wartościowo).
Kosmetyki do opalania
Segment kosmetyków do opalania zanotował 13% wzrost sprzedaży ilościowej i 14% wzrost w ujęciu wartościowym. Na pierwsze miejsce rankingu (biorąc pod uwagę sprzedaż ilościową) awansował Dax Cosmetics, wyprzedzając tym samym dotychczasowego lidera, firmę Kolastyna. Biorąc pod uwagę sprzedaż wartościową, na pierwszym miejscu uplasowała się Nivea Polska.
Ranking wiodących producentów w rynku kosmetyków do opalania, sprzedaż ilościowa (w sztukach)
Źródło: MEMRB, IRI
Ranking wiodących producentów w rynku kosmetyków do opalania, sprzedaż wartościowa
Źródło: MEMRB, IRI
Wśród top 5 producentów (w obu ujęciach) cztery pierwsze miejsca zajmują polskie firmy. Wspomniany już lider sprzedaży ilościowej Dax Cosmetics jest jednocześnie wiceliderem w ujęciu wartościowym, osiągając wyniki na poziomie 16,4% i 13,2%. Firma sukces swój zawdzięcza wzrostowi sprzedaży w porównaniu do roku 2008 o odpowiednio 21% i 26%. Spośród wiodących firm największą dynamiką wzrostu może poszczycić się zajmująca trzecie miejsce Soraya, osiągająca przyrost na poziomie 37% (sprzedaż ilościowa) i 40% (sprzedaż wartościowa). Znaczną dynamiką sprzedaży może pochwalić się również Ziaja (+20% i +25%), która swój sukces zawdzięcza przede wszystkim linii Sopot oraz Masło Kakaowe. W portfolio firmy znajdują się także produkty przeznaczone do ochrony skóry dzieci (marka Ziajka). Nivea Polska, lider sprzedaży w ujęciu wartościowym, osiągnęła 27% ilościowe zwiększenie sprzedaży i 32% wzrost w ujęciu wartościowym. Podobnie jak Ziaja, także Nivea Polska dysponuje marką dziecięcą – Nivea Baby. Jednak kluczowymi produktami są preparaty dla dorosłych, sygnowane marką Nivea Sun.
Biorąc pod uwagę strukturę handlu produktów pielęgnacyjnych, dominującymi kanałami sprzedaży są sklepy kosmetyczne, zarówno sieciowe jak i niezależne, które osiągnęły 46% sprzedaży ilościowej i 49% - wartościowej. Drugie miejsce zajmują hipermarkety (16% w obu ujęciach), a trzecie supermarkety (12% i 9%).
Kanały dystrybucji sprzedaży kosmetyków pielęgnacyjnych, ujęcie ilościowe
Źródło: MEMRB, IRI
Kanały dystrybucji sprzedaży kosmetyków pielęgnacyjnych, ujęcie wartościowe
Źródło: MEMRB, IRI
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 1/2025
20.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2024
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
Bilety - XIV Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Detergentowego
639.60 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Legislacja, trendy i surowce: X edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej
3 grudnia 2024 r. odbyła się w Warszawie 10. edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej. W...
Marki własne w Kielcach
6 i 7 listopada br. do Targów Kielce na Targi Marek Własnych przyjechali przedstawiciele sektora marek...
Targi Packaging Innovations stałym punktem w branży opakowaniowej
W dniach 9-10 października br. w EXPO Kraków, odbyła się 16. edycja Międzynarodowych Targów...
Targi Warsaw Pack ważne dla sektora opakowań
Warsaw Pack to wydarzenie, gdzie liderzy branży prezentują najnowsze technologie pakowania i...