Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Co sprzyja, a co hamuje rozwój GOZ w Polsce?

2021-11-25

Instytut Innowacji i Odpowiedzialnego Rozwoju INNOWO opublikował raport dotyczący wdrażania modelu gospodarki o obiegu zamkniętym w Polsce. W raporcie spróbowano odpowiedzieć na pytanie o to, co sprzyja, a co hamuje wdrożenie GOZ w naszym kraju z perspektywy konsumenta?

Autorzy raportu opublikowanego przez INNOWO przekonują, że konsument w Polsce chce postępować zgodnie z zasadami GOZ, ale nie jest to łatwe i wygodne w obecnych warunkach. 

- Wniosek wydaje się prosty – zmiana tych warunków przez firmy i prawodawcę powinna wprowadzić większą spójność między słowami, a czynami respondentów. Podstawowym działaniem wydaje się być identyfikacja czynników wsparcia gospodarki cyrkularnej, ale również barier, w celu ich ograniczenia – przekonują autorzy opracownaia.

Wymieniają przy tym czynniki, które wspierają gospodarkę obiegu zamkniętego w Polsce. 

W pierwszej kolejności jest to gospodarność i chęć unikania marnotrawstwa, podyktowana w szczególności czynnikami ekonomicznymi, ale również wygodą (np. przekazanie niepotrzebnych gabarytów uwalnia od problemu związanego z ich pozbyciem się). Istotną cechą jest też solidarność społeczna przejawiająca się np. oddawaniem niepotrzebnych rzeczy osobom potrzebującym. Jednocześnie mamy do czynienia z coraz bardziej odpowiedzialnymi społecznie i środowiskowo zachowaniami przedsiębiorstw. Następują ponadto zmiany regulacyjne, szczególnie na poziomie europejskim, które stopniowo wpływają na zmianę postaw społecznych, choć początkowo mogły budzić pewien opór czy niechęć. Rośnie świadomość ludzi dotycząca zagrożeń ekologicznych i kryzysu klimatycznego, wynikająca z kampanii społecznych oraz nagłaśniania tych tematów w mediach publicznych i społecznościowych. Społeczeństwo rozumie, że czyste powietrze, woda czy gleba pozytywnie wpływa na zdrowie i dobrostan. Nowym trendem jest świadomość możliwości zmian konsumpcyjnych, którą zaobserwowaliśmy w trakcie pandemii COVID-19.

Jednocześnie jednak istnieje cały szereg barier, które utrudniają wprowadzanie modelu GOZ z punktu widzenia konsumenta.

W ocenie autorów raportu jest to przede wszystkim nadrabiane niezaspokojonych w przeszłości lub nowo kreowanych potrzeb konsumpcyjnych (głownie przez biznes i media) – to zaś wydaje się najważniejszą siłą ograniczającą postępy wdrożenia gospodarki obiegu zamkniętego. Pojawia się postawa związana z postrzeganiem dóbr jako elementu wizerunkowego i prestiżowego, czemu towarzyszy brak świadomości o wpływie takich niepohamowanych praktyk na środowisko. Konsumenci skarżą się na brak adekwatnej odpowiedzi rynku do prośrodowiskowych postaw konsumentów, w tym na zbyt wysokie ceny produktów i usług, wynikające przede wszystkim z braku ekonomicznych efektów skali. Widoczne jest również ograniczone zaufanie do firm. Wiele osób dostrzega pozorowane zachowania ekologiczne producentów (tzw. green-washing). Około 1/3 konsumentów uważa, że ekologię wykreowały korporacje z myślą o własnym zysku. U niektórych konsumentów presja na bycie ekologicznym wywołuje bunt i niechęć. Osoby bierne w tym zakresie mają poczucie „eko-presji” i ich postawa jest wyrazem sprzeciwu wobec niej. Barierą zachowań ekologicznych jest zarówno brak zainteresowania, jak i brak wiedzy na temat tego, jak żyć ekologicznie. Co czwarty ankietowany uważa, ze bycie eko to tylko chwilowa moda, a odpowiedzialność za środowisko spoczywa na firmach, a nie obywatelach.


Gospodarka o Obiegu ZamkniętymINNOWO

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności





WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)





WięcejSonda

Czy ceny energii mają wpływ na działalność Twojej firmy?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie