2017-06-27
W ocenie Piotra Żehaluka, członka zarządu, dyrektora ds. Produkcji w Basell Orlen Polyolefins, wielkie znaczenie dla polskich przetwórców tworzyw sztucznych powinien mieć fakt, że instalacje BOP znajdują się w Płocku, co oznacza, że istnieje pewność stabilnej obsługi krajowego rynku przetwórczego.
Piotr Żehaluk był jednym z uczestników czerwcowego Kongresu „Polska Chemia, zorganizowanego w Toruniu przez Polską Izbę Przemysłu Chemicznego. Mówił m.in. o tym, w jaki sposób BOP radzi sobie w rynkowej rywalizacji z producentami masowych tworzyw sztucznych z Bliskiego Wschodu i Ameryki Północnej, w których to regionach koszt produkcji poliolefin jest znacznie niższy niż w Europie. Przypomnijmy, że spółka, będąca joint venture między PKN Orlen a LyondellBasell, wytwarza w Płocku polietyleny oraz polipropylen.
- Po pierwsze, wciąż staramy się pozyskiwać tańszy etylen do produkcji. Obserwujemy, że w Europie krakery etylenowe przechodzą w stronę większej elastyczności i lżejszych wsadów. Firmy próbują pozyskać tańszy surowiec z innych części świata, przy czym nie zawsze jest to możliwe, bo surowiec z innych regionów często ma już swoich nabywców. Jesteśmy przekonani, że głównym wsadem do produkcji etylenu w Europie pozostanie w kolejnych latach nafta. Po drugie, chcąc pozostać konkurencyjnym, należy poszukiwać rynków o dużym potencjale wzrostów. Dla BOP jest to właśnie Polska, gdzie przetwórstwo tworzyw sztucznych rozwija się szybciej niż w pozostałej części Europy. Zużycie tworzyw per capita w naszym kraju wynosi 81 kg, a w Niemczech powyżej 140 kg. Zatem potencjał wzrostu branży jest w Polsce w dalszym ciągu bardzo duży. Trzecim obszarem, za sprawą którego możemy budować własną konkurencyjność, jest szeroka oferta handlowa. Klient nie oczekuje już tylko taniego produktu, ale coraz częściej również pakietu rozwiązań budującego jego wartość. Chodzi mu o powtarzalny jakościowo produkt, szybką dostawę, wsparcie techniczne na każdym etapie rozwoju gotowego wyrobu i pomoc przy optymalizowaniu rozmaitych aspektów produkcyjnych w celu obniżenia kosztu wytworzenia gotowego wyrobu. Wreszcie też koniecznym jest dywersyfikacja oferty produktowej. W Stanach Zjednoczonych i na Bliskim Wschodzie, gdzie powstają wielkie instalacje do produkcji tworzyw sztucznych, wytwórczość odbywa się na skalę masową. Jako producent z Polski bardziej musimy się zatem nastawiać na zindywidualizowaną ofertę. Zresztą BOP w ostatnich latach rozbudował swoje portfolio o 25%. W 2016 r. sprzedaliśmy 160 różnych produktów, jeśli chodzi o polietyleny i polipropylen, więc indywidualizacja oferty pod konkretne zapytanie klienta jest rzeczą kluczową – stwierdził przedstawiciel Basell Orlen Polyolefins.
Dodał przy tym, że podstawowym zadaniem koncernu produkującego tworzywa sztuczne jest zapewnienie ciągłości pracy instalacji, by w ten sposób zagwarantować nieprzerwaną obsługę odbiorcom.
- Transport tworzywa np. z USA czy Bliskiego Wschodu trwa ok. sześciu tygodni. W tym czasie zawsze coś się może wydarzyć. Mając instalację blisko przetwórcy, zawsze może on liczyć na terminowe dostawy – skwitował Piotr Żehaluk.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 1/2024
30.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 2/2024
20.00 zł
Bilety - XIII Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Chemii Gospodarczej
553.50 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Warsaw Plast Expo dla branży tworzyw sztucznych
W Nadarzynie odbyły się targi WARSAW PLAST EXPO dla branży przetwórstwa tworzyw sztucznych.
Międzynarodowe Targi Budownictwa i Architektury BUDMA na temat zielonego budownictwa
W dniach 30 stycznia - 2 lutego 2024 r. w Poznaniu odbyły się najbardziej rozpoznawalne europejskie targi dla...
Targi Kompozyt – Expo atrakcyjne dla branży
W Krakowie odbyła się 12 edycja Międzynarodowych Targów Materiałów, Technologii i...
Nowości na Taropaku w Poznaniu
Ponad 10 tys. zwiedzających, 100 wystawców, liczne nowości i premiery – tak wyglądały Targi...