Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety
REKLAMA

Co przyniesie i jak zmieni fundamenty branżowej regulacji Strategia na Rzecz Zrównoważenia?

2023-01-26  / Autor: Autorka: Justyna Żerańska, regulatory affairs manager; Współautorki: Ewa Starzyk, dyrektor ds. naukowych i legislacyjnych, Dorota Rejman, młodszy manager ds. projektów legislacyjnych, Magdalena Turowska, młodszy manager ds. projektów legislacyjnych, Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego

Po niespełna 13 latach od opublikowania oraz 10 latach od obowiązywania w całości, we wszystkich krajach Unii Europejskiej w jednakowym brzmieniu, przyszedł czas na rewizję rozporządzenia kosmetycznego 1223/2009/WE. Spodziewaliśmy się tego procesu i przygotowywaliśmy się do niego już od dawna, mapowaliśmy zapisy, które wymagają aktualizacji ze względu na postęp wiedzy, zastanawialiśmy się, co należy zmienić, a co funkcjonuje bez zastrzeżeń. Jednak rewizja rozporządzenia, z którą się obecnie mierzymy, nie jest klasycznym przeglądem aktualnej regulacji. Zmiany, które planuje wdrożyć Komisja Europejska w rozporządzeniu wynikają z Zielonego Ładu, dokładniej ze Strategii na Rzecz Zrównoważenia (CSS). Pod koniec ubiegłego roku rozpoczął się więc proces celowanej rewizji rozporządzenia kosmetycznego. Co to oznacza?

Przede wszystkim, że rewidowane będą tylko te elementy, które są zakotwiczone w Strategii Chemicznej i muszą być zmienione, żeby zrealizować jej cele. Choć Komisja często podkreśla, że jest to proces okrojony do pięciu obszarów, to jak się okazuje może on zmienić fundamenty, na których opiera się cały obecny system regulacyjny. To zmiana paradygmatu w podejściu do zarządzania chemikaliami i w obecnym kształcie zdecydowanie rewolucja dla całej branży kosmetycznej i sektorów z nią powiązanych.

Strategia Chemiczna i jej cele. Jak wpłyną na branżę kosmetyczną?

Cele strategii chemicznej, określone przez Komisję, to wyeliminowanie najbardziej szkodliwych chemikaliów, lepsza ochrona środowiska i konsumenta oraz wspieranie innowacji w zakresie bezpiecznych i zrównoważonych chemikaliów. Żeby cele te mogły być zrealizowane, potrzebne są odpowiednie mechanizmy, które trzeba wdrożyć we wszystkie regulacje, w których „zarządza” się chemikaliami. Trzy z nich Komisja chciałaby wprowadzić do rozporządzenia kosmetycznego. Choć cele Zielonego Ładu są słuszne i w pełni popierane przez branżę, to cel strategii w postaci wyeliminowania najbardziej szkodliwych chemikaliów poprzez ocenę zagrożeń nie jest dobrze oceniany przez środowiska naukowe. Uwolnienie środowiska od chemikaliów nie jest rozwiązaniem – nawet najbardziej niebezpieczne związki w odpowiedniej dawce i w określonych zastosowaniach mogą mieć pozytywne efekty działania. Najwięcej wątpliwości budzą jednak same mechanizmy, które mają zagwarantować osiągnięcie postawionych w strategii celów. Po szczegółowej analizie dokonanej przez branżę kosmetyczną, można stwierdzić, że te metody nie pozwolą zrealizować postawionych w strategii założeń. Spotkamy się z szeregiem skutków, a cele nie zostaną osiągnięte.


\
CAŁA TREŚĆ DOSTĘPNA W "Chemia i Biznes. Rynek Kosmetyczny i Chemii Gospodarczej" nr 4/2022

"Chemia i Biznes. Rynek Kosmetyczny i Chemii Gospodarczej" to kwartalnik biznesowo-informacyjny z zakresu przemysłu kosmetycznego i środków czystości.


przemysł kosmetycznykosmetykiStrategia na Rzecz Zrównoważeniazrównoważony rozwójZielony Ład, Strategia CSSlegislacjaECHAchemikalia

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


REKLAMA

WięcejSklep

Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych

95.00 zł

Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków

94.00 zł

Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych

78.00 zł

“Chemia i Biznes” nr 1/2025

Nowość!Dostęp online

20.00 zł

“Chemia i Biznes” nr 6/2024

Dostęp online

30.00 zł

"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2024

Nowość!Dostęp online

30.00 zł

Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania

108.00 zł

Bilety - XIV Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Detergentowego

Nowość!

639.60 zł

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)

REKLAMA


WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)

REKLAMA


WięcejSonda

Czy przemysł wykorzysta środki z KPO?

Zobacz wyniki

REKLAMA
REKLAMA

WięcejW obiektywie