Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Co jest siłą, a co słabością polskich producentów kosmetycznych?

2021-11-10

Departament Analiz Ekonomicznych PKO BP przygotował raport na temat branży kosmetycznej, a dokładnie pozycji międzynarodowej polskich producentów w obliczu kryzysu wywołanego przez pandemię COVID-19.

Z raportu dowiadujemy się, że chociaż światowy rynek kosmetyków skurczył się w 2020 r. o 4,2%, to już 2021 r. spodziewane jest jego odbicie o 1,4% względem 2019 r. Pomimo pandemii rynek kosmetyków i pielęgnacji ciała należy do prężnie rozwijających się rynków konsumenckich i jest napędzany w szczególności przez segment kosmetyków do pielęgnacji skóry. Pozytywnie wpływa na niego zmiana pokoleniowa i wejście na rynek młodych konsumentów, którzy częściej kupują kosmetyki. Jednocześnie zmianę tę wzmacniają media społecznościowe, umiędzynarodowienie i e-commerce, mające trwały wpływ na zachowania zakupowe produktów kosmetycznych. Jednocześnie autorzy raportu z PKO BP podkreślają, że trendy z całego świata rozprzestrzeniają się i zmieniają codzienną rutynę pielęgnacyjną.

Niemniej polska branża kosmetyczna utrzymuje od lat swoją pozycję na światowym rynku kosmetyków. W 2020 r. była 14. największym eksporterem kosmetyków na świecie. Kryzys gospodarczy wywołany przez pandemię COVID-19 nie wpłynął na obserwowaną od lat tendencję wzrostową w polskim eksporcie kosmetyków – eksport za cały 2020 zamknął się wzrostem na poziomie 8,6% względem wcześniejszego roku. Tak czy owak jednak polska branża kosmetyczna relatywnie dobrze poradziła sobie w niezwykle trudnym 2020 r. – produkcja sprzedana w firmach zatrudniających powyżej dziewięciu osób nieznacznie spadła w całym roku i była jedynie o 0,3% r/r niższa.

Eksperci z PKO BP przedstawili także czynniki wzmacniające i osłabiające ich zdaniem pozycję polskiej branży kosmetycznej w najbliższych latach.

Do mocnych stron zaliczyli:

- znaczny udział w sprzedaży eksportowej spółek córek międzynarodowych koncernów kosmetycznych mających w Polsce zakłady produkcyjne,

- wysoką jakość i konkurencyjną cenę polskich produktów,

- szybkie dopasowywanie asortymentu do zmieniających się potrzeb i oczekiwań odbiorców,

- umacniający się trend związany ze zdrowym stylem życia i większą świadomością ekologiczną sprzyjający popytowi na kosmetyki naturalne, wegańskie i dermokosmetyki,

- oczekiwany wzrost popytu na kategorie produktów, które doświadczyły negatywnego wpływu pandemii – kosmetyki kolorowe i perfumy (znaczące pozycje w polskim eksporcie kosmetyków),

- dobrą kondycję finansową przemysłu kosmetycznego sprzyjającą rozbudowie oferty produktowej,

- szansę na zwiększenie wydatków producentów w obszarze badań, rozwoju i ESG w ramach funduszy zawartych w Polskim Ładzie, Krajowym Planie Odbudowy i innych programach,

- sprzedaż polskich produktów za granicę w formule e-commerce,

- korzystny dla eksporterów kurs EUR/PLN.

Do przeszkód zaliczono z kolei:

- słabszą pozycję eksportową przedsiębiorstw z krajowym kapitałem w stosunku do spółek globalnych koncernów,

- nadal niedostatecznie wypromowanie marek polskich kosmetyków na rynkach międzynarodowych,

- krótki cykl życia produktów wymagający od producentów stałego wprowadzania nowych serii kosmetyków i prowadzenia kampanii marketingowych,

- wzrost obciążeń administracyjnych w związku z eksportem do Wielkiej Brytanii,

- wzrost kosztów produkcji kosmetyków z uwagi na rosnące ceny surowców, opakowań, energii, transportu i wynagrodzeń, a także dostosowywania produktów do regulacji unijnych,

- niepewność co do wprowadzenia obostrzeń i ograniczeń związanych z możliwymi kolejnymi falami pandemii COVID-19.


przemysł kosmetycznyPKO BP

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności





WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)





WięcejSonda

Czy ceny energii mają wpływ na działalność Twojej firmy?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie