2021-11-10
Departament Analiz Ekonomicznych PKO BP przygotował raport na temat branży kosmetycznej, a dokładnie pozycji międzynarodowej polskich producentów w obliczu kryzysu wywołanego przez pandemię COVID-19.
Z raportu dowiadujemy się, że chociaż światowy rynek kosmetyków skurczył się w 2020 r. o 4,2%, to już 2021 r. spodziewane jest jego odbicie o 1,4% względem 2019 r. Pomimo pandemii rynek kosmetyków i pielęgnacji ciała należy do prężnie rozwijających się rynków konsumenckich i jest napędzany w szczególności przez segment kosmetyków do pielęgnacji skóry. Pozytywnie wpływa na niego zmiana pokoleniowa i wejście na rynek młodych konsumentów, którzy częściej kupują kosmetyki. Jednocześnie zmianę tę wzmacniają media społecznościowe, umiędzynarodowienie i e-commerce, mające trwały wpływ na zachowania zakupowe produktów kosmetycznych. Jednocześnie autorzy raportu z PKO BP podkreślają, że trendy z całego świata rozprzestrzeniają się i zmieniają codzienną rutynę pielęgnacyjną.
Niemniej polska branża kosmetyczna utrzymuje od lat swoją pozycję na światowym rynku kosmetyków. W 2020 r. była 14. największym eksporterem kosmetyków na świecie. Kryzys gospodarczy wywołany przez pandemię COVID-19 nie wpłynął na obserwowaną od lat tendencję wzrostową w polskim eksporcie kosmetyków – eksport za cały 2020 zamknął się wzrostem na poziomie 8,6% względem wcześniejszego roku. Tak czy owak jednak polska branża kosmetyczna relatywnie dobrze poradziła sobie w niezwykle trudnym 2020 r. – produkcja sprzedana w firmach zatrudniających powyżej dziewięciu osób nieznacznie spadła w całym roku i była jedynie o 0,3% r/r niższa.
Eksperci z PKO BP przedstawili także czynniki wzmacniające i osłabiające ich zdaniem pozycję polskiej branży kosmetycznej w najbliższych latach.
Do mocnych stron zaliczyli:
- znaczny udział w sprzedaży eksportowej spółek córek międzynarodowych koncernów kosmetycznych mających w Polsce zakłady produkcyjne,
- wysoką jakość i konkurencyjną cenę polskich produktów,
- szybkie dopasowywanie asortymentu do zmieniających się potrzeb i oczekiwań odbiorców,
- umacniający się trend związany ze zdrowym stylem życia i większą świadomością ekologiczną sprzyjający popytowi na kosmetyki naturalne, wegańskie i dermokosmetyki,
- oczekiwany wzrost popytu na kategorie produktów, które doświadczyły negatywnego wpływu pandemii – kosmetyki kolorowe i perfumy (znaczące pozycje w polskim eksporcie kosmetyków),
- dobrą kondycję finansową przemysłu kosmetycznego sprzyjającą rozbudowie oferty produktowej,
- szansę na zwiększenie wydatków producentów w obszarze badań, rozwoju i ESG w ramach funduszy zawartych w Polskim Ładzie, Krajowym Planie Odbudowy i innych programach,
- sprzedaż polskich produktów za granicę w formule e-commerce,
- korzystny dla eksporterów kurs EUR/PLN.
Do przeszkód zaliczono z kolei:
- słabszą pozycję eksportową przedsiębiorstw z krajowym kapitałem w stosunku do spółek globalnych koncernów,
- nadal niedostatecznie wypromowanie marek polskich kosmetyków na rynkach międzynarodowych,
- krótki cykl życia produktów wymagający od producentów stałego wprowadzania nowych serii kosmetyków i prowadzenia kampanii marketingowych,
- wzrost obciążeń administracyjnych w związku z eksportem do Wielkiej Brytanii,
- wzrost kosztów produkcji kosmetyków z uwagi na rosnące ceny surowców, opakowań, energii, transportu i wynagrodzeń, a także dostosowywania produktów do regulacji unijnych,
- niepewność co do wprowadzenia obostrzeń i ograniczeń związanych z możliwymi kolejnymi falami pandemii COVID-19.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2024
30.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Legislacja, trendy i surowce: X edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej
3 grudnia 2024 r. odbyła się w Warszawie 10. edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej. W...
Marki własne w Kielcach
6 i 7 listopada br. do Targów Kielce na Targi Marek Własnych przyjechali przedstawiciele sektora marek...
Targi Packaging Innovations stałym punktem w branży opakowaniowej
W dniach 9-10 października br. w EXPO Kraków, odbyła się 16. edycja Międzynarodowych Targów...
Targi Warsaw Pack ważne dla sektora opakowań
Warsaw Pack to wydarzenie, gdzie liderzy branży prezentują najnowsze technologie pakowania i...