2021-11-29
Szacowany wzrost popytu na globalnym rynku sody kalcynowanej, systematyczne zwiększanie możliwości nowej warzelni soli w kolejnych miesiącach, a także dynamiczny rozwój pozostałych biznesów, tworzą korzystne otoczenie dla dalszego zwiększania efektywności i aktywności biznesowej Grupy CIECH.
Skonsolidowane przychody Grupy CIECH za trzeci kwartał 2021 r. wyniosły 772 mln zł, co oznacza wzrost o 12% względem trzeciego kwartału 2020 r. Narastająco, po dziewięciu miesiącach 2021 r. przychody wzrosły o 14%, do kwoty 2,468 mld zł. Jednocześnie Grupa CIECH wypracowała w trzecim kwartale 2021 roku wyższy wynik EBITDA niż przed rokiem (145 mln zł vs 142 mln zł), prowadząc działalność w otoczeniu dynamicznego wzrostu cen surowców i innych kosztów. Po dziewięciu miesiącach 2021 r. wygenerowany wynik EBITDA jest wyższy o 33% w ujęciu rocznym i wynosi 554 mln zł. Zysk netto sięgnął 171 mln zł, a rok temu było to 71 mln zł.
- W obliczu gwałtownych wzrostów cen gazu, węgla, uprawnień do emisji CO2, a także kosztów związanych z m.in. logistyką, zareagowaliśmy szybko, podnosząc ceny naszych produktów, co w połączeniu z dyscypliną kosztową pozwala na utrzymywanie wysokiego poziomu marży. Dzięki działaniom podjętym jeszcze przed pandemią, dziś, w niełatwych warunkach, możemy bez zakłóceń realizować największy w historii Grupy program inwestycyjny, finansowany w dużej mierze z bieżących przepływów z działalności operacyjnej. Wypracowane wyniki są nie tylko lepsze niż w pandemicznym 2020 roku, ale także w porównaniu do 2019 roku zanotowaliśmy postęp zarówno pod względem zyskowności, jak i wskaźników efektywności finansowej oraz parametrów zadłużenia – mówi Dawid Jakubowicz, prezes zarządu CIECH S.A.
Na podstawowym rynku działalności CIECH – produkcji i sprzedaży sody kalcynowanej – wyraźnie rośnie popyt wywołany postpandemicznym ożywieniem gospodarczym, m.in. w nowych biznesach: produkcji baterii litowych i paneli fotowoltaicznych, do których produkcji wykorzystywana jest soda. Dodatkowo, na rynku chińskim widać odwrócenie długotrwałego trendu i zmianę pozycji Chin z eksportera na importera tego surowca netto. Może to oznaczać zwiększenie wolumenów sody trafiających do Azji z Ameryki Północnej i Azji Mniejszej, co wpłynęłoby na wolumeny sprzedawane na rynku europejskim, na którym działa CIECH. Dodatkowo, wykorzystanie mocy produkcyjnych osiągnęło historycznie wysoki poziom, co oznacza, że w obliczu prognozowanego wysokiego popytu, niedobory sody na rynkach światowych mogą utrzymać się przez najbliższe dwa - trzy lata.
W wysokomarżowym segmencie sody oczyszczonej, której CIECH jest drugim największym producentem w Europie, sprzedaż wzrosła o blisko 20% w ujęciu rok do roku. W biznesie solnym trwa rozruch nowej warzelni. Obecnie szacowana wielkość produkcji na rok 2022 to ok. 300-350 tys. ton.
Efekty transformacji biznesu Agro, w sezonowo słabszym trzecim kwartale, umożliwiły wypracowanie wyniku EBITDA na poziomie 14 mln zł (w trzecim kwartale 2020 roku wynik wynosił 0 mln zł), a przychodów na poziomie 71 mln zł (wzrost o 51%). CIECH Sarzyna systematycznie umacnia udział w krajowym rynku środków ochrony roślin, a za granicą rejestruje w kolejnych krajach swój najnowszy produkt – Halvetic, charakteryzujący się innowacyjną technologią zmniejszenia ilości substancji czynnej (glifosatu), przy jednoczesnym zachowaniu skuteczności. Rynek glifosatu – najpopularniejszej na świecie substancji stosowanej w ochronie upraw – szacowany jest w samej Europie na ok. 300 mln euro.
Dwucyfrowe wzrosty przychodów i wyniku EBITDA (odpowiednio 24% i 16%) były udziałem biznesu Pianki, a równie dużym osiągnięciem było także utrzymanie ciągłości dostaw do klientów, mimo trudności związanych z dostępnością kluczowych surowców.
Kontynuację odbicia widać także w wynikach biznesu Krzemiany, w którym przychody w trzecim kwartale wzrosły o 15% w ujęciu rocznym, a wynik EBITDA o 8%. Inwestycja o wartości 80 mln zł w nowy, energooszczędny piec do produkcji krzemianów w Żarach umożliwi wzrost przychodów całego biznesu o ok. 60 mln zł (w 2020 roku przychody wyniosły 173 mln zł).
Druga fala koronawirusa z 2020 roku i związane z nią obostrzenia, znajdują odzwierciedlenie w wynikach biznesu Opakowania – zeszłoroczny lockdown i zamknięte cmentarze spowodowały spiętrzenie zapasów lampionów u klientów obsługiwanych przez CIECH Vitro.
Emisje dwutlenku węgla, w porównaniu do roku bazowego 2019, spadły po dziewięciu miesiącach o ok. 6%. Większy udział w spadku miało obniżenie emisji z procesu produkcyjnego (spadek o 11%), w porównaniu do wytwarzania energii (spadek o 5%).
- Dostrzegamy wyzwania związane z sytuacją makroekonomiczną: wzrostem cen surowców i drożejącymi uprawnieniami do emisji CO2. Podjęliśmy konkretne działania, by te ryzyka ograniczać, m.in. stosując mechanizmy zabezpieczające. Jednocześnie, spodziewany rosnący popyt na sodę kalcynowaną i istotne zmiany na rynku azjatyckim, przebiegający zgodnie z planem rozruch warzelni soli, dynamiczny rozwój i ambitne plany biznesu Agro oraz zakończona inwestycja w krzemianach, wsparte dyscypliną kosztową i licznymi inicjatywami zwiększającymi efektywność biznesową, pozwalają na optymistyczne postrzeganie otoczenia biznesowego w horyzoncie kolejnych kwartałów – mówi Dawid Jakubowicz.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 5/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 3/2024
30.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Targi Packaging Innovations stałym punktem w branży opakowaniowej
W dniach 9-10 października br. w EXPO Kraków, odbyła się 16. edycja Międzynarodowych Targów...
Targi Warsaw Pack ważne dla sektora opakowań
Warsaw Pack to wydarzenie, gdzie liderzy branży prezentują najnowsze technologie pakowania i...
Workshops&Networking PIPC „Cyfrowa i Bezpieczna Chemia” – podsumowanie II edycji
19-20 września 2024 r. w Hotelu Novotel City West w Krakowie odbyło się wydarzenie Polskiej Izby Przemysłu...
Wpływ zmian legislacyjnych na strategię rozwoju produktu
W Warszawie odbyła się konferencja „Wpływ zmian legislacyjnych na strategię rozwoju produktu – o...