2016-03-21
Minimalny wzrost przychodów ze sprzedaży i bardzo wysoki wzrost zysku netto to osiągnięcia Grupy CIECH w 2015 r. Spółka przekonuje, że wciąż chce się koncentrować na rozwoju organicznym, w tym wprowadzaniu nowych produktów na rynki zagraniczne
W 2015 r. przychody ze sprzedaży Grupy CIECH wyniosły 3,273 mld zł i były o 0,9% wyższe niż w roku wcześniejszym. Z kolei zysk netto sięgnął 346 mln zł, wobec 166 mln zł w 2014 r, co oznacza wzrost aż o 108%.
Głównymi produktami sprzedawanymi przez Grupę CIECH na rynku polskim były soda kalcynowana, sól warzona, soda oczyszczona, żywice, środki ochrony roślin, opakowania szklane i inne chemikalia. Do najważniejszych produktów eksportowanych należały z kolei soda kalcynowana, soda oczyszczona, żywice epoksydowe oraz krzemiany sodu.
Grupa działała w czterech segmentach: sodowym, organicznym, krzemianów i szkła oraz w segmencie transportowym.
Segment sodowy wygenerował w ubiegłym roku przychody ze sprzedaży w wysokości 2,241 mld zł, podczas gdy w 2014 r. było to 2,052 mld zł. Segment organiczny wypracował przychody w kwocie 769,87 mln zł (784,14 mln zł w 2014 r.), segment krzemiany i szkło - 175,01 mln zł (350,56 mln zł w 2014 r.), a segment transportowy - 122,62 mln zł (98,21 mln zł w 2014 r.).
Jeśli chodzi o najważniejsze dokonania firmy w minionym roku, to w segmencie sodowym kluczowym projektem, określanym mianem SODA +200, była rozbudowa mocy produkcyjnych zakładu w Inowrocławiu z 600 tys. ton do 800 tys. ton rocznie. Ukończony pierwszy etap inwestycji spowodował wzrost mocy zakładu o 60 tys. ton produktów rocznie. Drugi etap rozbudowy (dodatkowe 140 tys. ton) został oddany do użytku w pierwszym kwartale tego roku. Innym istotnym projektem było sfinalizowanie intensyfikacji produkcji soli suchej w Janikowie. W jej wyniku produkcja tego asortymentu wzrosła z 1 tys. ton do 1,7 tys. ton produktu dziennie, co umożliwiło przerabianie prawie całości produkowanej soli mokrej na wysokogatunkową sól suchą. Inwestycja stanowiła odpowiedź na odnotowywane zapotrzebowanie rynkowe na wyżej przetworzone gatunki soli.
W segmencie organicznym warto odnotować fakt intensywnych zmian, którym podlega spółka CIECH Sarzyna. W obszarze Agro elementem tej transformacji była intensyfikacja procesu rejestracji nowych produktów, budowa nowych kanałów dystrybucji, znaczne wzmocnienie sił sprzedażowych oraz przeprowadzone kampanie reklamowe sztandarowych produktów (np. Chwastoxu i Agrosaru). Z kolei w obszarze Tworzyw, spółka CIECH Sarzyna realizowała program optymalizacji obecnego portfela produktów oraz selektywnego rozwoju nowych, wysokomarżowych wyrobów. Kontynuowany był również rozwój obszaru R&D, który stanowi wsparcie w zakresie rozwoju produktów z obszaru Agro oraz Tworzyw.
W segmencie odpowiedzialnym za produkcję krzemianów i szkła przeprowadzono natomiast rozbudowę mocy produkcyjnych krzemianu sodu w CIECH Vitrosilicon. Nastąpiło to w związku z podpisanym w 2014 r. kontraktem z koncernem Solvay. Cała inwestycji powinna zostać uruchomiona w 2016 r.
- Efektywnie uplasowaliśmy dodatkowe wolumeny sody kalcynowanej i soli pochodzące z rozbudowanych inwestycji. Widocznie zwiększyliśmy także efektywność w spółce CIECH Sarzyna i zoptymalizowaliśmy portfel spółki CIECH Pianki. Z sukcesem zakończyliśmy proces refinansowania naszego zadłużenia, co pozwoliło nam znacząco obniżyć koszty finansowania i efektywnie pracować nad obniżeniem poziomu zadłużenia, który wciąż pozostaje na wysokim poziomie - ocenia Maciej Tybura, prezes zarządu CIECH
W jego ocenie, wpływ na dobre wyniki finansowe Grupy miała także sprzyjająca sytuacja rynkowa, czyli rosnące ceny sody przy spadających cenach energii i wsadu surowcowego (węgla, gazu i koksu) oraz osłabienie się złotego i leja rumuńskiego wobec innych walut.
- Konsekwentnie realizujemy naszą strategię przyjętą w listopadzie 2014 r., która opiera się na wzroście organicznym. Obecnie większość naszych przychodów i zysków generuje segment sodowy, ale intensywnie pracujemy nad dywersyfikacją biznesu. W tym celu podejmujemy szereg inicjatyw w segmencie organicznym, m.in. rozwijamy portfolio produktowe zarówno w obszarze istniejących marek, jak i nowych linii produktowych. Wychodzimy także z kolejnymi produktami zagranicę, koncentrując się na najbardziej efektywnych kierunkach. W segmencie sodowym rozwijamy produkty bardziej przetworzone i charakteryzujące się wyższą marżą i dalej pracujemy nad podnoszeniem jakości naszych wyrobów. Dążymy też do zmniejszenia ekspozycji na warunki pogodowe poprzez wzrost udziału soli suchej w przychodach - dodaje Maciej Tybura, prezes zarządu CIECH.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 1/2025
20.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2024
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
Bilety - XIV Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Detergentowego
639.60 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Legislacja, trendy i surowce: X edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej
3 grudnia 2024 r. odbyła się w Warszawie 10. edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej. W...
Marki własne w Kielcach
6 i 7 listopada br. do Targów Kielce na Targi Marek Własnych przyjechali przedstawiciele sektora marek...
Targi Packaging Innovations stałym punktem w branży opakowaniowej
W dniach 9-10 października br. w EXPO Kraków, odbyła się 16. edycja Międzynarodowych Targów...
Targi Warsaw Pack ważne dla sektora opakowań
Warsaw Pack to wydarzenie, gdzie liderzy branży prezentują najnowsze technologie pakowania i...