Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

CIECH rozwija transport sody przy użyciu niskoemisyjnej floty samochodów ciężarowych

2022-01-14

Grupa CIECH, w ramach współpracy z przewoźnikiem LPG Polonia, rozpoczęła na szeroką skalę transport sody kalcynowanej i oczyszczonej z wykorzystaniem samochodów napędzanych ciekłym gazem ziemnym (LNG), charakteryzujących się mniejszymi emisjami - zarówno dwutlenku węgla, tlenków azotu oraz siarki, jak i cząstek stałych PM 10. W tym celu na terenie zakładów w Inowrocławiu działa stacja tankowania LNG. Niskoemisyjny transport to jedna z inicjatyw realizowanych w ramach strategii zrównoważonego rozwoju Grupy CIECH, stworzonej zgodnie ze standardami ESG (dotyczącymi troski o środowisko, społeczeństwo i ład korporacyjny).

Wybudowana przez firmę LPG Polonia i dopuszczona do użytkowania przez Starostwo Powiatowe w Inowrocławiu stacja LNG, zlokalizowana na terenie zakładów sodowych CIECH w Inowrocławiu, to jeden z niewielu tego typu obiektów w Polsce. Przeznaczony jest on do użytku wyłącznie przez flotę obsługującą tę fabrykę i umożliwi tankowanie pojazdów płynnym gazem ziemnym w trybie ciągłym.

Przepustowość stacji wynosi ok. 70 tankowań dziennie. Samochody ciężarowe transportujące sodę kalcynowaną i oczyszczoną z Inowrocławia do klientów Grupy w Polsce, wykonują rocznie blisko 10 tysięcy kursów. Wykorzystanie do tego ekologicznej floty i przejście na skroplony gaz ziemny przyczyni się do zmniejszenia emisji CO2 w łańcuchu dostaw, tzw. emisji pośrednich o ok. 60%. Umowa z LPG Polonia gwarantuje Grupie CIECH niższe koszty transportu ciężarówkami zasilanymi gazem LNG niż w przypadku analogicznych transportów realizowanych samochodami z silnikami na olej napędowy.

- Wykorzystanie floty samochodów ciężarowych zasilanych skroplonym gazem ziemnym to jeden z wielu elementów naszej strategii ESG, w ramach której nieustannie wdrażamy kolejne inicjatywy wpisujące się w ideę zrównoważonego rozwoju. Dzięki uruchomieniu stacji LNG na terenie zakładu w Inowrocławiu, rocznie do klientów Grupy CIECH w Polsce – głównie koncernów z branży FMCG i producentów szkła – trafi kilkaset tysięcy ton sody transportowanej nowoczesnymi ciężarówkami napędzanymi niskoemisyjnym gazem. Oprócz zmniejszenia śladu węglowego, dzięki długoterminowej współpracy z LPG Polonia w optymalnym modelu biznesowym, wypracujemy także znaczące oszczędności w obszarze związanym z logistyką i transportem – komentuje Adam Czarnul, członek zarządu CIECH Soda Polska i szef biznesu sodowego w Grupie CIECH.

Wykorzystanie niskoemisyjnej floty samochodowej napędzanej LNG jest jedną z inicjatyw wchodzących w skład drugiego zobowiązania CIECH – „Rośniemy bez zwiększania zużycia energii” – z ogłoszonej w maju 2021 roku strategii ESG Grupy. Składa się na nią osiem zobowiązań dotyczących ochrony środowiska, kwestii społecznych i standardów korporacyjnych.

CIECH wykorzystuje do transportu sody zarówno transport drogowy, jak i kolejowy, a w przypadku eksportu – także morski. Rocznie ze wszystkich zakładów sodowych Grupy przewożonych jest ciężarówkami ok. 700 tysięcy ton sody kalcynowanej i oczyszczonej, która trafia do zakładów produkcji m.in. szkła i detergentów, w tym także tych należących do światowych koncernów przemysłowych.

Obecnie w Polsce znajduje się tylko dziewięć stacji LNG, z których może korzystać kilkaset pojazdów napędzanych tym paliwem. Tymczasem emisje z transportu stanowią około 25% łącznych emisji gazów cieplarnianych w Unii Europejskiej, a ich wartość zamiast maleć, w ostatnich latach rośnie. Z tego powodu Komisja Europejska przedstawia całej Wspólnocie ambitny cel w zakresie mobilności - redukcję emisji z całego transportu o 90% do 2050 roku. Jego realizacja wymaga jednak strategicznych zmian w tym obszarze.

- Pojazdy ciężarowe zasilane skroplonym gazem ziemnym LNG stanowią kolejny krok w rozwoju firmy LPG Polonia, zakładający stosowanie pojazdów ekologicznych, przeznaczonych dla wymagających klientów, którzy mają świadomość zarówno ochrony środowiska, jak i redukcji kosztów związanych z usługami logistycznymi. Dzięki współpracy z Grupą CIECH uruchamiamy właśnie taki rodzaj transportu, wpisując się jednocześnie we wspomnianą strategię ESG. Tym samym rozpoczęliśmy proces dostosowania się do nowych wytycznych Unii Europejskiej w zakresie ograniczania emisji. Wybudowana na terenie zakładu w Inowrocławiu stacja tankowania LNG daje dalsze możliwości zwiększania niskoemisyjnego transportu w ramach dostaw towarów naszego strategicznego kontrahenta do jego klientów – mówi Piotr Walasek, prezes firmy LPG Polonia.


Grupa CIECHLPG Poloniatransport

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy rezygnacja z rosyjskiej ropy i gazu to dobre rozwiązanie?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie