2023-05-26
Skonsolidowane przychody Grupy CIECH w pierwszym kwartale 2023 roku wyniosły rekordowe 1,73 mld zł, co oznacza wzrost o 39% rok do roku i świadczy o odzwierciedleniu w cenach wzrostu kosztów surowców na przestrzeni minionego roku. Zysk netto wyniósł 57 mln zł, co oznacza spadek o 45% w stosunku do analogicznego okresu w ubiegłym roku EBITDA zanotowała wynik zbliżony do ubiegłorocznego i wyniosła 217 mln zł wobec 229 mln zł rok wcześniej. Realizacja największego programu inwestycyjnego w historii Grupy, obejmującego m.in. budowę nowoczesnej warzelni soli w Stassfurcie, nowy piec do wytopu krzemianów oraz rosnącą skalę rejestracji produktów w segmencie Agro, spowodowała wzrost amortyzacji o ok. 22 mln zł rok do roku, co wpłynęło na poziom zysku operacyjnego.
– Pierwszy kwartał 2023 roku był dosyć nietypowy. Osiągnęliśmy rekordowe przychody, ponad 1,7 mld zł, a jednocześnie stabilny wynik EBITDA i niższy niż w zeszłym roku zysk netto. Z żelazną konsekwencją realizujemy strategię na lata 2022-2024 i kontynuujemy zamierzone działania we wszystkich biznesach. Wykazaliśmy się dużą elastycznością w obliczu rosnących cen surowców i niesprzyjających warunków rynkowych, które w przeciwieństwie do poprzednich kwartałów wywołały presję na zniżkę marży. Wzrost produkcji soli i krzemianów to pozytywne zjawiska pierwszego kwartału oraz efekty naszych wcześniejszych inwestycji w poszczególnych biznesach. Każdy z sześciu biznesów reaguje na zmieniające się warunki rynkowe, ograniczając ryzyka i wykorzystując szanse, dlatego mimo widocznego spowolnienia gospodarczego realizujemy swoje zamierzenia – mówi Dawid Jakubowicz, prezes zarządu CIECH S.A.
Na rynku sody kalcynowanej i oczyszczonej wzrost cen surowców w ujęciu rocznym został odzwierciedlony w rosnących cenach produktów i przychodach. Ceny sody w Europie Zachodniej rosły aż do osiągnięcia szczytowego poziomu w styczniu. Relatywnie wysoki poziom cen przyciągnął eksporterów z innych regionów, co w połączeniu ze spadkami na rynku surowców oraz osłabieniem popytu przełożyło się na obniżki cen sody widoczne od lutego. Niższe zapotrzebowanie na sodę, m.in. ze strony producentów szkła płaskiego (spadek produkcji w Polsce o 14% rok do roku w pierwszym kwartale 2023), poskutkowało spadkiem wolumenu sprzedaży sody w pierwszym kwartale 2023 o 20% w ujęciu rok do roku.
Segment sodowy zanotował jednocześnie rekordowy, większy o 67% w porównaniu z analogicznym kwartałem 2022 r. poziom przychodów. To efekt przede wszystkim korzystnej sprzedaży energii elektrycznej z elektrociepłowni w Stassfurcie w Niemczech (381 mln zł przychodów w minionym kwartale – niemal trzykrotnie więcej niż w 2022 r.).
Przychody ze sprzedaży soli zostały niemalże podwojone (przyrost o 94% rok do roku), dzięki stopniowemu wzrostowi wykorzystania mocy produkcyjnych w nowej warzelni soli w Stassfurcie i wzrostom cen na przestrzeni 2022 r.
Biznes Agro znajduje się pod znaczną presją osłabienia popytu za sprawą spadku opłacalności produkcji rolnej, wysokiego stanu zapasów środków ochrony roślin po ubiegłorocznych suszach i tegorocznej zimnej wiośnie. Dodatkowo, sprzedane w pierwszym kwartale produkty były wytworzone w okresie wysokich cen surowców, co wpłynęło na poziom marży. Skutkowało to spadkiem wyniku EBITDA. Obecnie działania biznesu Agro koncentrują się na dywersyfikacji geograficznej w celu ograniczenia skutków niekorzystnych warunków atmosferycznych, innowacyjnych formulacjach, a także dalszej digitalizacji i intensywnych działaniach marketingowych. Przełomowy herbicyd HALVETIC® w tym roku ma szansę być zarejestrowany już na 18 europejskich rynkach. Obecnie mogą korzystać z niego użytkownicy m.in. we Włoszech, na Słowacji, w Rumunii, Grecji, Portugalii, Bułgarii, Czechach i Hiszpanii. W tym roku produkt rejestrowany jest również w Estonii, Niemczech oraz Wielkiej Brytanii.
Segment Pianki w pierwszym kwartale 2023 roku funkcjonował w warunkach wzrostu dostępności surowców (TDI, poliole) i przy jednocześnie nasilonej konkurencji oraz podaży pianki na rynku. Działo się tak wskutek wyhamowania w branży remontowo-budowlanej i w efekcie niższego popytu na meble tapicerowane. Bydgoski producent pianek, CIECH Pianki, niezmiennie utrzymuje się na wiodącej pozycji wśród krajowych wytwórców na tym bardzo konkurencyjnym rynku.
W biznesie Krzemiany widoczne były efekty inwestycji w nowy piec, oddany do użytku pod koniec 2021 roku, dzięki któremu moce produkcyjne Grupy w tym obszarze wzrosły o 30%. Udana komercjalizacja zwiększonej produkcji przełożyła się na dwucyfrowe wzrosty przychodów i wyniku EBITDA. Zastosowanie formuł cenowych opartych o ceny surowców umożliwiło utrzymanie wysokiej marży. Przychody segmentu zanotowały wzrost o 54% rok do roku i wyniosły 134 mln zł, a EBITDA wzrosła niemal trzykrotnie (do poziomu 25 mln zł).
Biznes Opakowania zanotował wzrost przychodów o 78%, co było pochodną rosnących cen gazu odzwierciedlonych w cenach produktów. Jednocześnie, dzięki optymalizacji procesu produkcji, biznes zwiększył marżę do 25%, podczas gdy w pierwszym kwartale 2022 roku wynosiła ona -13%. Segment został dotknięty wysokimi cenami gazu i ograniczeniem w zakresie możliwości wzrostu cen lampionów, jednak zanotował wyjątkowo dobry początek roku, a dzięki wysiłkowi włożonemu w usprawnienie działalności operacyjnej wypracował w pierwszym kwartale 8 mln zł EBITDA.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2024
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Legislacja, trendy i surowce: X edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej
3 grudnia 2024 r. odbyła się w Warszawie 10. edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej. W...
Marki własne w Kielcach
6 i 7 listopada br. do Targów Kielce na Targi Marek Własnych przyjechali przedstawiciele sektora marek...
Targi Packaging Innovations stałym punktem w branży opakowaniowej
W dniach 9-10 października br. w EXPO Kraków, odbyła się 16. edycja Międzynarodowych Targów...
Targi Warsaw Pack ważne dla sektora opakowań
Warsaw Pack to wydarzenie, gdzie liderzy branży prezentują najnowsze technologie pakowania i...