2023-09-08
CIECH opublikował wyniki po pierwszym półroczu 2023 r. Grupa wypracowała 2,917 mld zł przychodów, tj. o 18% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku oraz zanotowała 17 mln zł straty netto, która stanowi efekt jednorazowych zdarzeń niegotówkowych, wynikających m.in. z różnic kursowych czy zawiązanych rezerw. CIECH nadal realizuje inwestycje, które mają zapewnić mu rozwój i większą konkurencyjność na wymagającym rynku.
- W pełnym wyzwań otoczeniu i przy wyraźnym spowolnieniu gospodarczym podtrzymujemy scenariusz realizacji całorocznej prognozy. Drugi kwartał 2023 roku był wymagający. Mamy jednak świadomość, że branża, w której działamy, ma charakter cykliczny i zależy od koniunktury gospodarczej oraz kondycji naszych klientów. Aktywnie odpowiadamy na wyzwania rynkowe, realizując jednocześnie długoterminowe plany rozwojowe. Posiadamy zdywersyfikowane produktowo i geograficznie biznesy o rosnącej efektywności i zdolności do przystosowywania się do zmiennych warunków. Kontynuujemy strategię inwestycyjną, koncentrując się na transformacji operacyjnej i energetycznej, badaniach i rozwoju oraz poszerzaniu portfela produktów – mówi Kamil Majczak, prezes zarządu CIECH S.A.
W obliczu wyraźnego spowolnienia na rynku cała branża sodowa notuje spadek zapotrzebowania na swoje produkty. W związku z pogorszeniem koniunktury i ograniczeniem produkcji przez głównych odbiorców sody, m.in. wytwórców szkła płaskiego (produkcja sprzedana niższa w drugim kwartale o 16% rok do roku według danych GUS) wolumen wolnego surowca na rynku jest wysoki, co zaostrza konkurencję. W drugim kwartale br. CIECH utrzymał poziom przychodów segmentu Sodowego w porównaniu rok do roku, przy wzroście udziału przychodów biznesu Sól.
Rosnące globalne moce produkcyjne w zakresie sody i wzrost podaży doprowadziły do zaostrzenia konkurencji - w efekcie tych czynników wolumen sprzedaży sody kalcynowanej (podstawowego produktu segmentu) w drugim kwartale był o 19% niższy rok do roku i pozostał na poziomie zbliżonym do pierwszego kwartału br. (321 tys. ton w drugim kwartale vs. 326 tys. ton w pierwszym kwartale). Spadek wyniku EBITDA(Z) segmentu o 33% rok do roku, do poziomu 108 mln zł, spowodowany jest osłabieniem koniunktury i popytu na sodę oraz idącym za tym zaostrzeniem konkurencji. Stałym przychodom towarzyszył wzrost kosztów rok do roku, wywołany utrzymującymi się wysokimi cenami polskiego węgla, co wpłynęło na obniżenie marży. CIECH aktywnie renegocjuje ceny węgla, czyli podstawowego surowca energetycznego w produkcji sody w Polsce. Spadek cen surowców miał odroczony efekt na koszty, ze względu na zastosowanie zabezpieczeń zawartych w szczycie cen surowców pod koniec 2022 roku.
Zwiększone przychody biznesu Sól to efekt m.in. coraz większych mocy produkcyjnych warzelni w Stassfurcie (pełne zdolności produkcyjne mają być osiągnięte w 2024 roku) i wynik działań sprzedażowych.
Biznes Agro nadal funkcjonuje w trudnych warunkach dla całego rolnictwa, m.in. przy spadku dochodów rolników. Rynek środków ochrony roślin przeżywa najgłębszy od 20 lat spadek koniunktury. W drugim kwartale 2023 r. CIECH prowadził wyprzedaż zapasów o wysokim koszcie wytworzenia - w efekcie EBITDA(Z) za ten okres wyniosła 1 mln zł. Biznes Agro CIECH wykazuje jednak długofalowy potencjał. Grupa kontynuuje ekspansję międzynarodową w tym obszarze – rejestruje w kolejnych krajach innowacyjny Halvetic - produkt charakteryzujący się mniejszą ilością substancji aktywnej przy zachowaniu wysokiej skuteczności zarejestrowano już w 18 państwach, z czego w pięciu w tym roku, m.in. we Włoszech i Szwecji. CIECH rozwija także działalność na perspektywicznym rynku w Rumunii. Grupa wprowadza również do swojej oferty produkty z nowych segmentów, m.in. bardzo dobrze przyjęte przez rynek fungicydy i insektycydy.
W pierwszym półroczu 2023 r. biznes Pianki osiągnął wynik EBITDA(Z) wynoszący 16 mln zł, uzyskując przychody w wysokości 146 mln zł (wobec 180 mln w analogicznym okresie rok wcześniej). Na rynku pianek PUR obserwowano duże osłabienie koniunktury i spadek popytu ze strony producentów mebli oraz wynikające z tego zaostrzenie konkurencji. CIECH Pianki utrzymuje wiodącą pozycję na rynku dzięki przemyślanej strategii, koncentruje się na długofalowych relacjach z klientami, stosując do nich indywidualne podejście. Spółka kontynuuje także projekty na rzecz zrównoważonej produkcji (w tym wykorzystanie zielonych surowców) i pracuje nad poszerzeniem swojego portfolio.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 1/2025
20.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2024
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
Bilety - XIV Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Detergentowego
639.60 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Legislacja, trendy i surowce: X edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej
3 grudnia 2024 r. odbyła się w Warszawie 10. edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej. W...
Marki własne w Kielcach
6 i 7 listopada br. do Targów Kielce na Targi Marek Własnych przyjechali przedstawiciele sektora marek...
Targi Packaging Innovations stałym punktem w branży opakowaniowej
W dniach 9-10 października br. w EXPO Kraków, odbyła się 16. edycja Międzynarodowych Targów...
Targi Warsaw Pack ważne dla sektora opakowań
Warsaw Pack to wydarzenie, gdzie liderzy branży prezentują najnowsze technologie pakowania i...