2020-09-30
Eksport z Polski do Chorwacji nie jest znaczący, lecz rozwija się w stabilnym tempie, a w pierwszych czterech miesiącach kryzysowego 2020 roku wręcz nawet przyspieszył.
Sprzyja temu stale zwiększające się zapotrzebowanie tamtejszego rynku na towary z importu. Jednocześnie chorwaccy konsumenci należą do dość oszczędnych, preferując wyroby value for money, co stanowi dobry prognostyk dla polskich producentów, umiejętnie zagospodarowujących ten właśnie segment rynku kosmetycznego i chemii gospodarczej.
Polska eksportuje do Chorwacji przede wszystkim kosmetyki
Chorwacja to kraj kojarzący się Polakom przede wszystkim z wakacyjnymi wojażami i sielankowym wypoczynkiem. Ta niewielka unijna gospodarka jest jednak również z roku na rok rosnącym importerem polskich kosmetyków i produktów chemii gospodarczej. Wartość polskiego eksportu chemikaliów konsumpcyjnych do Chorwacji wciąż nie jest szczególnie imponująca – w 2019 r. wyniosła niecałe 15 mln euro, co plasowało omawiane państwo w czwartej dziesiątce najważniejszych rynków eksportowych dla krajowych producentów tych wyrobów. Popularniejszym polskim produktem w Chorwacji są kosmetyki, które stanowią aż 70% łącznej wartości eksportu analizowanych dwóch grup artykułów. Co jednak istotne, polskim firmom udaje się konsekwentnie zwiększać sprzedaż na tym południowym rynku. W poprzednich pięciu latach polski eksport kosmetyków do Chorwacji rósł w średniorocznym tempie 9%, podczas gdy sprzedaż chemii gospodarczej o ok. 6% rocznie. Wciąż nie jest to jednak dynamika pozwalająca polskim producentom zwiększać udział w łącznej sprzedaży tego rynku. W ostatnich latach Chorwacja, na fali dobrej koniunktury gospodarczej (w tym konsumenckiej), szybko zwiększała bowiem popyt na chemikalia konsumpcyjne, swoje potrzeby w coraz większym stopniu zaspokajając importem. Dotyczyło to w szczególności kosmetyków, których import rósł w okresie 2015-2019 średnio o aż 13% rocznie, przy znacznie słabszej dynamice importu chemii gospodarczej, wynoszącej ok. 4% rocznie. W konsekwencji udział polskich producentów w łącznym imporcie kosmetyków i chemii do tego kraju uległ na przestrzeni ostatnich pięciu lat nawet delikatnemu zmniejszeniu, w minionym roku wynosząc niecałe 3%.
Słabe zaplecze produkcyjne przy rosnącym popycie zwiększa zapotrzebowanie na produkty z importu
Chorwacja nie posiada szczególnie silnie rozwiniętego zaplecza produkcyjnego chemikaliów konsumpcyjnych, stąd też z roku na rok zwiększa w tym obszarze deficyt handlu zagranicznego, który w 2019 r. przekraczał już 200 mln euro. Zaznacza się on przy tym zarówno w przypadku kosmetyków (ok 135 mln euro), jak i chemii gospodarczej (ponad 70 mln euro). Z tego punktu widzenia jest ona rynkiem dość atrakcyjnym dla eksporterów – lokalni konsumenci chętnie sięgają bowiem po wyroby zagranicznych producentów.
Najbardziej zyskują na tym czołowe kraje producenckie z Europy Zachodniej oraz państwa sąsiadujące z Chorwacją. W imporcie kosmetyków przewodzą produkty niemieckie z 19% udziałem w 2019 r. Zwraca jednak uwagę przede wszystkim bardzo wysoki udział Węgier, które są drugim największym dostawcą zagranicznym, z 17% udziałem w łącznym imporcie i bardzo wysoką dynamiką sprzedaży na chorwackim rynku w ostatnich pięciu latach (aż 18% średniorocznie). Trzecią największą grupą graczy zagranicznych na tamtejszym rynku kosmetycznym są koncerny francuskie (13% importu w 2019 r.), które w minionych latach natrafiały jednak na nieco większe bariery sprzedaży na omawianym rynku (średnioroczny wzrost o 8% w okresie 2015-2019). Jeszcze słabiej radziły sobie na nim firmy słoweńskie, które w analizowanych latach zwiększały swoją sprzedaż o zaledwie 4% rocznie (10% udział w całkowitym imporcie kosmetyków do Chorwacji). Polska w tym gronie zajmuje solidne ósme miejsce, a w klasyfikacji największych krajów – dostawców kosmetyków na chorwacki rynek wyprzedzają ją jeszcze Włochy, Holandia oraz Czechy.
CAŁY ARTYKUŁ DOSTĘPNY JEST W NR 3/2020 KWARTALNIKA "CHEMIA I BIZNES. RYNEK KOSMETYCZNY I CHEMII GOSPODARCZEJ". ZAPRASZAMY
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2024
30.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Legislacja, trendy i surowce: X edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej
3 grudnia 2024 r. odbyła się w Warszawie 10. edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej. W...
Marki własne w Kielcach
6 i 7 listopada br. do Targów Kielce na Targi Marek Własnych przyjechali przedstawiciele sektora marek...
Targi Packaging Innovations stałym punktem w branży opakowaniowej
W dniach 9-10 października br. w EXPO Kraków, odbyła się 16. edycja Międzynarodowych Targów...
Targi Warsaw Pack ważne dla sektora opakowań
Warsaw Pack to wydarzenie, gdzie liderzy branży prezentują najnowsze technologie pakowania i...