Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety
REKLAMA

Chemikalia to ważna grupa ładunków przewożonych transportem intermodalnym

2023-04-06

Główny Urząd Statystyczny oszacował potencjał transportu intermodalnego w Polsce.

Jak zauważa GUS, transport intermodalny pozwala tworzyć nowoczesne łańcuchy transportowe, łączące dwa lub więcej rodzajów transportu w jeden system. Oparty jest on na węzłach stanowiących punkty styku różnych gałęzi transportu uczestniczących w przemieszczaniu towarów bez zmiany jednostki ładunkowej. Im większa liczba węzłów (terminali lądowych i lądowo-morskich), tym łatwiejszy jest dostęp do sieci połączeń. Terminal intermodalny jest w tym ujęciu miejscem pozwalającym na szybkie i bezpieczne dokonanie przeładunku jednostek ładunkowych pomiędzy środkami transportowymi dwóch różnych rodzajów transportu.

Z danych GUS wynika, że w naszym kraju zlokalizowanych jest 39 aktywnych terminali, z czego cztery do obsługi przesyłek morze-kolej, morze-droga (terminale morskie), a 35 do obsługi przesyłek kolej-droga (terminale lądowe).

Długość nabrzeży przeładunkowych w terminalach morskich wynosi łącznie 5,5 km, w tym 85,2% stanowi nabrzeża do obsługi jednostek ładunkowych w systemie lo-lo. Powierzchnia parkingowo-manewrowa zajmuje 6,1 ha, a łączna powierzchnia składowa terminali – 183 ha, z czego 80,4% powierzchni przeznaczonej jest dla jednostek skonteneryzowanych. Pojemność placów składowych wynosi 100,7 tys. TEU.

Terminale morskie dysponują łącznie 17 km torów dla kolei normalnotorowej, z czego 70,8% przeznaczonych jest bezpośrednio do załadunku/wyładunku jednostek intermodalnych. Średnia długość składu (liczba wagonów) obsługiwanego jednocześnie w terminalu morskim wynosi 71 sztuk.

Jeśli chodzi o infrastrukturę terminali lądowych, to powierzchnia parkingowo-manewrowa w terminalach lądowych zajmuje łącznie 24,9 ha, a łączna powierzchnia składowa terminali – 96,5 ha, z czego 82,7% powierzchni przeznaczonej jest dla jednostek skonteneryzowanych. Pojemność placów składowych wynosi 133,4 tys. TEU. Terminale lądowe dysponują łącznie 83,2 km torów dla kolei normalnotorowej, z czego 41,7% przeznaczonych jest bezpośrednio do załadunku/wyładunku jednostek intermodalnych. Średnia długość składu (liczba wagonów) obsługiwanego jedocześnie w terminalu lądowym to 31 sztuk.

Łączna roczna zdolność przeładunkowa terminali transportu intermodalnego wynosi 8,1 mln TEU, w tym w terminalach morskich – 4,9 mln TEU, a w terminalach lądowych – 3,2 mln TEU.

W przewozach transportem intermodalnym dominują stanowiły ładunki nieznane (55%). Znaczny udział mają towary mieszane: zbiór różnych rodzajów towarów transportowanych razem – 14,4%, puste opakowania – 8,5%, produkty z grupy chemikalia, produkty chemiczne, włókna sztuczne; produkty z gumy i tworzyw sztucznych; paliwo jądrowe – 5,1%.


transport

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


REKLAMA

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności

REKLAMA


WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)

REKLAMA


WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)

REKLAMA


WięcejSonda

Czy przemysł wykorzysta środki z KPO?

Zobacz wyniki

REKLAMA

WięcejW obiektywie