2023-04-06
Główny Urząd Statystyczny oszacował potencjał transportu intermodalnego w Polsce.
Jak zauważa GUS, transport intermodalny pozwala tworzyć nowoczesne łańcuchy transportowe, łączące dwa lub więcej rodzajów transportu w jeden system. Oparty jest on na węzłach stanowiących punkty styku różnych gałęzi transportu uczestniczących w przemieszczaniu towarów bez zmiany jednostki ładunkowej. Im większa liczba węzłów (terminali lądowych i lądowo-morskich), tym łatwiejszy jest dostęp do sieci połączeń. Terminal intermodalny jest w tym ujęciu miejscem pozwalającym na szybkie i bezpieczne dokonanie przeładunku jednostek ładunkowych pomiędzy środkami transportowymi dwóch różnych rodzajów transportu.
Z danych GUS wynika, że w naszym kraju zlokalizowanych jest 39 aktywnych terminali, z czego cztery do obsługi przesyłek morze-kolej, morze-droga (terminale morskie), a 35 do obsługi przesyłek kolej-droga (terminale lądowe).
Długość nabrzeży przeładunkowych w terminalach morskich wynosi łącznie 5,5 km, w tym 85,2% stanowi nabrzeża do obsługi jednostek ładunkowych w systemie lo-lo. Powierzchnia parkingowo-manewrowa zajmuje 6,1 ha, a łączna powierzchnia składowa terminali – 183 ha, z czego 80,4% powierzchni przeznaczonej jest dla jednostek skonteneryzowanych. Pojemność placów składowych wynosi 100,7 tys. TEU.
Terminale morskie dysponują łącznie 17 km torów dla kolei normalnotorowej, z czego 70,8% przeznaczonych jest bezpośrednio do załadunku/wyładunku jednostek intermodalnych. Średnia długość składu (liczba wagonów) obsługiwanego jednocześnie w terminalu morskim wynosi 71 sztuk.
Jeśli chodzi o infrastrukturę terminali lądowych, to powierzchnia parkingowo-manewrowa w terminalach lądowych zajmuje łącznie 24,9 ha, a łączna powierzchnia składowa terminali – 96,5 ha, z czego 82,7% powierzchni przeznaczonej jest dla jednostek skonteneryzowanych. Pojemność placów składowych wynosi 133,4 tys. TEU. Terminale lądowe dysponują łącznie 83,2 km torów dla kolei normalnotorowej, z czego 41,7% przeznaczonych jest bezpośrednio do załadunku/wyładunku jednostek intermodalnych. Średnia długość składu (liczba wagonów) obsługiwanego jedocześnie w terminalu lądowym to 31 sztuk.
Łączna roczna zdolność przeładunkowa terminali transportu intermodalnego wynosi 8,1 mln TEU, w tym w terminalach morskich – 4,9 mln TEU, a w terminalach lądowych – 3,2 mln TEU.
W przewozach transportem intermodalnym dominują stanowiły ładunki nieznane (55%). Znaczny udział mają towary mieszane: zbiór różnych rodzajów towarów transportowanych razem – 14,4%, puste opakowania – 8,5%, produkty z grupy chemikalia, produkty chemiczne, włókna sztuczne; produkty z gumy i tworzyw sztucznych; paliwo jądrowe – 5,1%.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Chemika Expo o wodorze
Tematem wiodącym tegorocznej konferencji Chemika Expo, organizowanej w Szczecinie przez Klaster...
HPCI idealne dla profesjonalistów
Targi HPCI Central and Eastern Europe to najważniejsze w regionie Europy Środkowo-Wschodniej wydarzenie...
Merytoryczne konferencje podczas Sepawy
Kongres SEPAWA 2025 w Berlinie skupił się na innowacjach w sektorze detergentów,...
Wiodące targi transportu i logistyki w Europie Środkowo-Wschodniej
TransLogistica Poland 2025, dwunasta edycja międzynarodowych targów transportu i logistyki, odbyła się...