Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety
REKLAMA
REKLAMA

Chemikalia konsumpcyjne za Odrą. Polscy producenci z coraz mocniejszą pozycją

2022-03-31

Niemiecki rynek kosmetyków i chemii gospodarczej można określić szeregiem „naj”. Kraj ten zalicza się do ścisłej europejskiej, a nawet globalnej czołówki producentów oraz eksporterów. Jest to największy rynek obu kategorii wyrobów w Unii Europejskiej, a przy okazji również najważniejsza destynacja eksportowa dla polskich firm. Pomimo nie najwyższej dynamiki rozwojowej rynku, krajowym podmiotom udawało się go w ostatnich latach skutecznie podbijać, co znalazło odzwierciedlenie w dwucyfrowym tempie wzrostu eksportu i szybko rosnących udziałach w niemieckim imporcie.

Kierunek eksportowy nr 1 dla polskich producentów

Niemcy to zdecydowanie największa gospodarka Europy oraz nasz najważniejszy partner handlowy. Z Polską łączy go nie tylko geograficzna bliskość, ale też szczególnie silne więzi gospodarcze oparte w dużej mierze także na powiązaniach kapitałowych. Obecne w Polsce liczne filie niemieckich koncernów stanowią jedno z kluczowych ogniw ich regionalnych łańcuchów dostaw. Nie inaczej jest w obszarze chemikaliów konsumpcyjnych. Zarówno w przypadku kosmetyków, jak i chemii gospodarczej nasz zachodni sąsiad jest naszym najważniejszym rynkiem eksportowym, odpowiadając w 2020 roku odpowiednio za 16% i 26% sprzedaży zagranicznej tych wyrobów. W przypadku kosmetyków Niemcy stały się kierunkiem numer jeden stosunkowo niedawno, a udział w łącznym polskim eksporcie jest zdecydowanie niższy niż w przypadku ogółu dóbr przemysłowych (29%).

Jeszcze do niedawna główną destynacją zagraniczną dla polskich kosmetyków był rynek rosyjski. Świadczy to o generalnie silnym zróżnicowaniu geograficznym sprzedaży polskich kosmetyków – są one obecne na wielu rynkach zagranicznych, również poza Europą. Niemniej siła i bliskość niemieckiego rynku sprawiają, iż zajmuje on coraz ważniejsze miejsce w strukturze polskiego eksportu wyrobów kosmetycznych. Sprzedaż polskich kosmetyków do Niemiec rośnie bowiem w wyraźnie ponadprzeciętnym tempie (średniorocznie aż o 13% pomiędzy 2015 r. a 2020 r., w porównaniu ze wzrostem o 9% łącznego polskiego eksportu tych wyrobów). Trendu tego nie zatrzymała nawet pandemia, dość dotkliwa dla wielu producentów i eksporterów kosmetyków. Co więcej, w ostatnich dwóch latach nastąpiło wręcz przyspieszenie wzrostu – w 2020 r. sprzedaż do naszego zachodniego sąsiada wzrosła bowiem aż o 19% r/r, a w pierwszych dziewięciu miesiącach ub.r. była ona ponownie aż o 15% wyższa niż w analogicznym okresie 2020 r. W 2020 r. jego wartość przekroczyła poziom 600 mln euro (ponad 2,5 mld zł), a już po pierwszych trzech kwartałach ub.r. przebiła granicę 0,5 mld euro.


\
CAŁA TREŚĆ DOSTĘPNA W "Chemia i Biznes. Rynek Kosmetyczny i Chemii Gospodarczej" nr 1/2022

"Chemia i Biznes. Rynek Kosmetyczny i Chemii Gospodarczej" to kwartalnik biznesowo-informacyjny z zakresu przemysłu kosmetycznego i środków czystości.


przemysł kosmetycznykosmetykichemia gospodarczadetergenty

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


REKLAMA

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności

REKLAMA


WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)

REKLAMA


WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)

REKLAMA


WięcejSonda

Czy przemysł wykorzysta środki z KPO?

Zobacz wyniki

REKLAMA

WięcejW obiektywie